Announcement

Collapse
No announcement yet.

Croma Turbo ingen tomgång.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Croma Turbo ingen tomgång.

    Tog fram Croman en dag, den startade på en gång men den har ingen som helst tomgång längre vlket var enerverande. Det blev kanske lite bättre efter jag åkt lite men i princip så dör den bara man släpper gasen..

    Någon som har en teori om vad det kan vara?

    Det märks att den börjar bli gammal (fyller 20 år i år!) och att åren tar hårt på bilarna när de inte används, rosten kryper trots att man rostskyddar och allt blir lite bräckligt..

    /H

  • #2
    Bilar mår bäst av att användas. Då är det mest vanlig förslitning man behöver ta hand om.
    Jag känner igen ditt fel men kan inte riktigt komma ihåg vad som är fel. Undrar om det inte är luftrelaterat. Den inte tillräckligt med luft när insugningsvakum är för lågt. Du ska kolla så alla slangar är intakta. Skulle kunna vara klaffen i LMM som inte funkar. Du kan lossa luftslangen från LMM. Motorn går ändå, om än oroligt, men behöver vara lite varm för att det ska funka på tomgång.

    Tillsatsluftsliden, kallstartsventilen, är en annan komponent men om den pajat borde det ändå inte göra att en varm motorn dör på tomgång. Anslutningen till den är bara en värmeslinga.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Tänkte också på nåt luftaktigt, får kollas upp när tid finns igen. Få se om man kan få ut den på vägen till 2012. Finns inte många kvar i trafik nu..

      /H

      Comment


      • #4
        Uppdaterar lite kring Croman:

        Den kommer nog inte ut på vägarna i år heller men jag tog fram den från dess gömma.. Startade på en gång men som sagt ingen tomgång, kollade noga över alla slangar och visst fanns det en trasig slang, inte den minsta slangen heller utan den från luftburk efter lmm, se bild.

        Fick loss den efter lite meck, såg då att det även var en anslutning i sidan på den längre ner, alltså en inte helt vanlig slang/bälg att få tag på.. Googlade förra torsdagen, fick träff på vad som exakt såg ut vara den slang jag sökte på bildelsbasen! Slangen var från en skrotad 89 turbo, slangen fanns hos Boets (?) bildemotering i Ödeshög.
        Ringde på fredagen och beställde den på en gång, hämtade ut den igår och efter lite ömma knogar så sitter den där och bilen går perfekt på tomgång

        Den slangen måste varit menad till min Turbo Kan inte finnas många sådana slangar på skrotarna längre, finns ingen mer nu iaf.

        Vet inte hur det är att få fram en ny, låter svårt till en 21 år gammal bil?

        (se gul pil)
        /
        H
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Det "nya" röret/bälg till vänster, röret flyttades över.
          Attached Files
          Last edited by Henrik; 7 August 2012, 23:15.

          Comment


          • #6
            Färsk bild på den, få se om de kommer ut 2013, åren går för fort!
            Ev skulle topp behöva åtgärdas, för avgasvärden, annars är det väl inte så mycket för att prova att besikta. Visst finns det lite rost, ex höger skärmkant bak men inga direkta hål (tror jag!) I övrigt finns det en del fix/förbättringar att göra.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              ..
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Härligt med enkla fel!
                Tycker fortfarande dina 15-tummare i samma design skulle sitta som en smäck på den..
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Ja det är skönt. 15 tummarna ska på helt klart, tänkte jag skulle skicka dem på lack först då de är rätt så repiga. En dag så ska de sitta på

                  Får lägga upp en projekttråd för allt fix.

                  /
                  H

                  Comment


                  • #10
                    Fin bil du har - - extra fin, eftersom den är vinröd.
                    Man har ju sett så många gråa Cromisar - - så ta väl hand om den
                    //R//

                    Comment


                    • #11
                      Tack för det, försöker att göra en insats då och då för att bevara den. Har kollat över botten på den nu och hittade inga hål vad jag kunde se. Jag skrapde framvagnsbalken och bakvagnsbalken och oljade ytterligare lite mer.. Balkarna brukar rosta på dem.
                      Det som driver en är väl att i princip ingen annan (verkar det som?) bevarar en Croma

                      /H

                      Comment

                      Working...
                      X