Announcement

Collapse
No announcement yet.

Luftfilterboxen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Luftfilterboxen

    Håhåjaja, är det inte det ena så

    Har sett en kryptisk kommentar i gamla serviceprotokoll att skruvarna till luftfiltret är fastrostade och nu förstår jag vad som menas.

    Skruvarna till locket på luftfilterboxen går inte att få bort eftersom fästena eller hylsorna eller vad det kallas i underdelen på boxen snurrar med skruven. Skruvarna gängas alltså inte upp utan snurrar bara.

    Nån som vet hur jag ska gå till väga?
    Såga sönder skiten och köpa ny box, eller går det att rädda på något vis?

    Vem vet hur länge nuvarande luftfilter har suttit
    Henrik
    Fiat 500e -15
    *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
    Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
    Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
    *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

  • #2
    Samma på Coupe. Om du ändå skruvar får du ut skruv + gängor. Spraya lite 5-56 där du kommer åt och håll fast gängorna med en polygrip när du skruvar ur skruven. Går inte detta använd skruvstäd o tång..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Samma skit på min Lancia K. Värt att tillägga kanske att det är en Boschkonstruktion så vi delar problemet med Bratwurstar, Mercor, Peggor och dom flesta andra västeuropeiska bilar. Bråte!
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #4
        Japp då var det fixat. Var tvungen att ta ut boxen via hjulhuset för att komma åt. Nu är miffokonstruktionen ersatt med genomgående bult och mutter i rostfritt på de två ställen man kommer åt en mutter.

        Två av fästena går inte att komma åt om man har genomgående bult utan jag fick limma fast hylsorna igen i bottendelen men nu är det rikligt med kopparpasta på skruvarna.

        Tänk om verkstaden vid tidigare service hade bemödat sig om lite fett eller kopparpasta på skruvarna då hade jag sluppit detta.

        Tyvärr är det exakt lika illa med luftintaget som sitter precis ovanför kylaren så de bultarna/fästena måste också fixas.
        /Henrik
        Henrik
        Fiat 500e -15
        *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
        Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
        Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
        *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

        Comment

        Working...
        X