Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lancia A112 Abarth -84

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lancia A112 Abarth -84

    Tvekade lite innan jag körde igång med en projekttråd här. Det är trots allt inte (riktigt) en Fiat.
    Men det verkar ju vara lite liv och rörelse här på forumet - och jag har dessutom sett en del andra trådar om 112r. Så jag kör...

    Egentligen var tanken att det skulle bli en Fiat (har t.o.m. postat en tråd där jag sökte Ritmo, 3P eller 124:a), men tiden drog iväg och sedan kom denna upp på annons inte alltför många mil ifrån där jag håller till.
    Efter att ha gått bet om en 3P efter att ha funderat lite för länge (rättare sagt, jag hade inte riktigt möjlighet att köra och titta, och vågade inte ta den helt osedd) så drog jag iväg ett samtal bara en timme efter att annonsen kom upp. Då fick jag inte tag i någon, men tack vare att jag kunde verifiera att jag hade ringt allra först så fick jag första tjing.
    Så jag åkte och kollade, och visst det finns rost (why wouldn't it). Men det är inget mer djupgående (vad jag sett ännu så länge), och den verkar förhållandevis fräsch även undertill.
    Den tycktes ha fått sig en känga på förardörren vid något tillfälle (bekräftades också senare med hjälp av en skadeanmälan bland pappren) eftersom den var betydligt värre åtgången av rosten än allt annat. Ganska tjockt med spackel såg det ut att vara också.
    Tyckte dock att det verkade ganska överkomligt...

    När det sedan visade sig att bilen bara haft en tidigare ägare (nåja, två, en fru och sedan en make när hon gick bort) och att mätarställningen på 8000 visade sig riktig så var det ju läge att slå till.
    Bilen har dock stått stilla i (give or take) 16 år sedan dess att frun gick bort, så visst finns det en del att göra rent mekaniskt också. Killen som hjälpte gubben att sälja sysslade dock med motorer så han hade gått igenom hjälpligt och bytt oljor och filter samt gått igenom förgasaren.
    Bromsarna sätter sig så klart om man använder dem (vilket presenterade ett problem senare på uppfarten hemmavid).
    Inne i bilen så har mössen härjat en del, och bl.a. fixat ett litet hål i baksätet samt tuggat lite på förarnackstödet.
    Nåja - köp blev det hur som helst...

    När vi väl kom hem med bilen så skulle vi ha den av transporten... Efter att ha höjt släpet en bit så rullade bilen av fint. Den stannade dock så fort den nått plan mark. Där stod den sen, med alla hjulen fastbitna.
    (Läste på internet om hur man gör)... Bankade på hjulbultarna... Smörjde... Svor...
    Sedan startade vi istället upp den (batteriet i sig är inte särskilt mycket yngre än de sexton) med hjälp av en annan bil. Jag snurrade snabbt runt, men att släppa gasen emellan backen och ettan visade sig fungera sådär.
    Då hade dock bromsarna lättat lite så då kunde den runda huset för handkraft och sedan (med ytterligare kraftuttag) även ta sig uppför tröskeln och in i garaget. Där står den nu...

    Tanken med projektet är hur som helst att restaurera den till fullt originalskick (måhända med lite patina).
    Bilder kommer så fort jag har några...
    ---

    Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

  • #2
    Du har nog kommit till rätt projektforum, de flesta "här" är nog intresserad av din Abarth

    Comment


    • #3
      Bra, bra... Då är jag inte helt "out of line" då!

      ...på förekommen anledning:
      Någon som vet om det finns någon verkstadshandbok att finna till denna modell? Gärna på engelska, men i värsta fall så får väl min (pluggat-via-iPhone-två-veckor-innan-Italiensemester-men-inte-lärt-sig-särskilt-mycket)-italienska göra så gott den kan!
      Inte lyckats hitta så värst mycket på nätet ännu.
      ---

      Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

      Comment


      • #4
        Välkommen till forumet!
        Har inte lycksts hitta någon verkstadshandbok, men jag har en intruktionsbok på svenska på .pdf om du vill ha.
        Blir skoj o se lite bilder.

        Comment


        • #5
          Ja va tusan det är ju en Fiat 127 under ytan så kör hårt, välkommen hit!
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Bonnis: Absolut, jag tar gärna den på PDF också... Har iofs både den vanliga och den Abarth-specifika på "redigt papper". Men det är ju inte fel att ha det på datorn också!

            På tal om någonting helt annat...
            I skadeanmälan som gjorts när hon fått en kyss på förarsidan så står det "Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt. För extra tydlighet kan även en förklarande bild bifogas" varpå deras svar blir kort och gott: "Han åtlydde inte väjningsplikt".
            Kort och koncist...
            ---

            Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

            Comment


            • #7
              Originally posted by AndersForsberg
              "Han åtlydde inte väjningsplikt".

              Comment


              • #8
                Godis

                Vad sägs om den här till ditt projekt: http://www.ebay.de/itm/ABARTH-A112-T...item4cfa8dee1f

                Comment


                • #9
                  För att det inte ska bli helt stiltje från min sida så lägger jag upp en "before" bild.
                  Det blir trots allt ganska mycket jobb, sen lite bil och efter det lite sömn. Inte så mycket dator med andra ord.

                  Ska väl villigt erkänna att jag hittar mer rost än vad jag först trodde efterhand som jag river och plockar bort saker. Inget allvarligare ännu dock. Det besvärligaste är väl kring vindrutan och kring tanklocket.
                  Att jag inte kan svetsa eller äger en svets hjälper säkert inte till. Tror det blir till att smyga emellan med en kurs. Någon som vet om de svetskurser som Verktygsboden håller i är något att ha?

                  toto: Att det är en kam det kan jag se... Men vad gör en "vassare kam" egentligen med motorn. Blir det mer effekt eller påverkar den bara hur motorn beter sig?
                  ...Inser att jag verkligen inte imponerar med mina kunskaper - kan inte svetsa, och har i ärlighetens namn ganska dålig koll på motorer också.
                  Ändå är tanken att bilen (så småningom) ska vara Sveriges finaste.

                  Vad gör man förresten åt att han inte verkar vilja skicka utanför Tyskland?
                  Attached Files
                  ---

                  Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

                  Comment


                  • #10
                    Jag kan tänka mig att den där kammen ger 10-15hk extra effekt vid ca 8000rpm

                    Köp en mig/mag och öva på lite plåtbitar, det skall väl ändå bara punktas fast. Det fixar du!

                    Comment


                    • #11
                      Hoppas jag inte sabbar tråden Tänkte höra, hur är det med reservdelar till dessa? Har en f.d. jobbarkompis som har en sån här stående. Tydligen behövs det en ny topp till den. Är det svårt att hitta en sån eller passar den från nån annan bil?
                      ( Tänkte tipsa honom så han kanske får snurr på den igen... )
                      Fiat Punto Easy 1.2 -13
                      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                      Comment


                      • #12
                        Äsch... Inte mycket att sabba!
                        Vet i ärlighetens namn inte hur det står till med reservdelar. Antar att det kan vara svårt att få tag på delar precis när man behöver dem - det blir väl till att hålla koll hela tiden och sedan slå till när tillfälle ges.
                        Antar att det överlag är karosseridelar som är värst p.g.a. rosten.
                        Vad gäller toppen så är det väl samma motor (?) som i 127 Sport, men de växer ju inte på träd direkt! ...annars vet jag inte.
                        Värt att hålla koll på Ebay. Och Blocket för all del, ibland dyker det ju upp riktiga vrak där toppen för all del kan vara okej.
                        ---

                        Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by AndersForsberg
                          Vad gäller toppen så är det väl samma motor (?) som i 127 Sport, men de växer ju inte på träd direkt! ...annars vet jag inte.
                          Värt att hålla koll på Ebay. Och Blocket för all del, ibland dyker det ju upp riktiga vrak där toppen för all del kan vara okej. [/B]
                          OBS!
                          Det er ikke samme topp på 127 Sport og A112 Abarth!
                          Motorene på disse er helt ulike.
                          A112 (og Abarth) er Fiats 903 (i Abarth litt større). Samme motor som i eldre seicento, Uno, Panda, 850 og 127!! osv.
                          MEN her er det en felle: 127 Sport har en Brasiliansk motor på 1070 ccm. Denne har ikke noe til felles med 903

                          Comment


                          • #14
                            den här killen har en massa prylar och vill bli av med allt:

                            http://www.blocket.se/gotland/Reserv....htm?ca=18&w=3

                            Comment


                            • #15
                              Sorry... Inte meningen att lura någon med att 127:an och Autobianchin skulle ha samma motor. I just thought...

                              Bonnis: Nu fungerar inte länken för mig, men jag gissar att det rör sig om en Gotlands-annons. En resa dit är redan planerad så fort ledighet infinner sig!
                              Fastlandet hade varit att föredra, men med tanke på att fraktpriset på en generell bildörr springer iväg ganska rejält så blir det nog att lasta tjejen i bilen och bjuda henne på en Gotlands-weekend!

                              EDIT.
                              Dum fråga kanske... Men - någon som vet hur man får av den gamla typen av regskyltar (den som hålls fast av två vita "pluppar")?
                              Antar att plupparna i sig säkert döljer ett par skruvar.

                              EDIT 2.
                              Någon som har något miralekmedel för att få "tråkgråa" plastdetaljer att bli svarta och fina igen? ...eller hur man får bort vaxrester från nämnda plastdetaljer?
                              Last edited by AndersForsberg; 5 October 2011, 14:59.
                              ---

                              Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

                              Comment

                              Working...
                              X