Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lancia A112 Abarth -84

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    toto: Ligger nog en hel del i det... Hade klara funderingar att strunta i det när det blev lite väl svårt att rodda ihop allting.
    Men att det skulle dyka upp någon annan med lika mycket prylar kändes väl egentligen inte så sannolikt så det blev bokat trots allt!

    Hittade förresten en servicemanual (PDF) till bilen. Vet inte exakt hur mycket det är som skiljer min bil och tidigare generationer, men jag antar att det mesta är sig likt.
    195MB Italiensk härlighet för den som önskar:
    http://www.megaupload.com/?d=4RBAI0D4
    ---

    Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

    Comment


    • #32
      Har haft ett antal Abarth bilar genom åren och dom är ganska lätta att få lite extra snurr på.

      En lite vassare kam, lättat svänghjul, annan förgasare (Weber 36/36 DCD) och ett 2" Simons system med endast 1 dämpare (byggsats köps på mekonomen) och vips så har du en liten rapp gokart som folk hör på 3km avstånd

      Comment


      • #33
        BILEN TILL SALU!

        ...skämt åsido.
        Gick på jakt efter rostiga tröskellådor idag. Utan att hitta några.
        Ja, tröskellådor över huvud taget alltså! Det är nog bara att inse att denna bilen blir mer jobb än vad som var tänkt till att börja med.
        Eller nja, innerst inne så visste jag så klart! Men nåja.

        Kollade lite på golvet också och det verkar lite sisådär här och var det också. Planen verkar ha varit att täcka det dåliga godset med underredsmassa. Vilket för all del funkade - när vi väl var och tittade på bilen så såg den ju kanonfin ut!

        Någon som har någon spontan tanke på vart det landar pengamässigt om man ska ha någon till att bygga upp en tröskellåda åt mig?
        Jag tänker för all del lära mig svetsa, men jag tror att golv och någon liten skärmkant här och var är tillräckligt med match för mig så här till att börja med!
        Antar att det är tiden, och inte plåten, som kostar - men jag har i ärlighetens namn inte en susning om vad det skulle kunna ta i tid(?).

        Nåja, detta blir min första hobbybil, så jag antar att ett par smällar här och där är att förvänta.
        ---

        Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

        Comment


        • #34
          Mr.Bassman: Sorry, men bilen kommer nog att hållas original. Åtminstone utseendemässigt - jag gillar verkligen de två sugrören till avgasrör som är där original.
          Kammen, förgasaren och de andra är inte otänkbart. Den som lever får se...


          Bifogar bild på hur innertaket ser ut just nu...
          Någon som har någon bra huskur på hur man fixar detta?
          På internet verkar det ju finnas tutorials på allt från hur man gör bomber till hur man bäst tillfredsställer en kvinna (ingenting jag själv behövt läsa på om, reds. ant.), men någonting om hur man fixar innertak har jag ännu inte hittat!
          Blir det kanske att lämna iväg till en sadelmakare för att få det bra?
          ...svart innertak dessutom. Sportigt! När jag tittade på en BMW så tog de extra betalt för just det svarta taket!
          Har redan glömt mina rostiga tröskellådor!
          Attached Files
          ---

          Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

          Comment


          • #35
            Hej! Ser likadant ut i min 132:a...blir till att plocka ut hela innertaket,lossa på tyget och limma dit det igen med spraylim.
            Är nog inte helt lätt..gäller att få dit tyget rätt med en gång !!
            captainmorgan

            Comment


            • #36
              Detta får mig att sakna min abarth. Såg likadan ut när jag köpte den.
              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

              Comment


              • #37
                Inspiration?
                Attached Files
                Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                Comment


                • #38
                  captainmorgan: Spraylim är jag ganska van vid eftersom jag läst på reklamskola i ett tidigare liv. Förvisso inga tak som monterades då, men ändå!
                  Har jag rätt i att anta att principen är som följer: Styv platta som (på ett eller annat sätt) är monterad på ytterplåten - sen skumgummi - och sist vinyl/textil/whatever?

                  Visst finns det förresten någon typ av verktyg för att lossa clipsen som används överallt i inredningen? Har för att jag sett något sådant någonstans - eller om det mer var ett "Bosse-bildoktorn-tips" kanske. Det ligger nämligen ett antal trasiga små plastflärpar i bagagerummet (som jag dock inte är ansvarig för). Tänkte försöka undvika att förstöra fler när jag nu börjar montera ner allting i molekyler!

                  Black_GT: Den där sista är ju sjukt tuff... Din? Tror dock fortfarande det blir original all the way. Sånär som (kanske) lite tuffare fälgar och eventuellt tidstypiska dim- eller extraljus.
                  ---

                  Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

                  Comment


                  • #39
                    Japp, en av de sista bilderna i min ägo.
                    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                    Comment


                    • #40
                      Usch... Det har inte precis hänt så mycket på sistone. Ska se om det inte blir lite underredsmassa skrapad imorgon när jag är ledig från jobb.
                      Annars är det Gotland på lördag som gäller!

                      Börjat klura lite på vad man ska köra för några hjul på bilen... Måste vara tidstypiska, men de får gärna vara 14" och lite bredare.
                      Några förslag?
                      ---

                      Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

                      Comment


                      • #41
                        Alufälgarna från Croma 85-89.. 14x6" och rätt bultmönster osv. Stilrena med!
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #42
                          Originall
                          y posted by Black_GT

                          Japp, en av de sista bilderna i min ägo.
                          Hej
                          din black abarth lever å mår bra igen. efter att den har bytt några ägare å var rätt slut är den tillbaka å är påställd och besiktigad och genomgår en ordentlig uppfräschning och det ska slängas i lite mera trimdelar. en ny lack är på g. Bilen finns norr om uppsala

                          ursäkta att jag snodde lite plats i annans tråd ;-)

                          R
                          A112 abarth 85
                          Fiat 128 combi 70
                          fiat 128 2d sedan 69
                          Fiat 128 3p 75
                          Alfa Romeo Milano CAR Räser 87

                          Comment


                          • #43
                            radical_plus: No worries... Kan behöva hjälp med att hålla igång tråden med allt jobb och husrenovering som kommer emellan.

                            Har hur som helst varit iväg en runda på Gotland sedan sist. Hade en liten Nissan NV200 med mig som reskamrat och den blev mer eller mindre helt full. Eller så här: Det var glasat skåp på bilen, men på väg hem från Visby så var det inte mer än en smal springa av bakrutorna kvar.

                            Mycket skit var det... 11st 13" hjul på plåtfälgar - de flesta så dåliga att jag inte kan slänga dem på folk ens. Fyra sommarhjul var dock "okej" så de får jag väl försöka bli av med på annat sätt än soptippen. Någon som är sugen på trettontummare på rosa plåtfälgar? Inte?
                            Bortsett från den skiten var det en hel del annan skit... En kylare som sett bättre dagar, två nivåmätare till bensintanken, två baklampor, två framlampor, ett gäng emblem, grenrör, halvt avgassystem, 2st dörrsidor, 1,5 baksäten, alla plastkjolar (i princip alla trasiga), 3st kofångare (två bak, en fram), 2st mätarhus (ett till min modell, ett till en tidigare), hur många torkarblad som helst, 3st tanklock, en kylvätsketank... Behöver jag fortsätta..?

                            Det jag (hittills) hittat som kommer att användas är: Två stycken friska dörrar, Abarth-reflexramp, lock till kylvätsketanken, en styck framlampa, bakre kofångare, fönstervev samt öppnare till förardörr, förmodligen något av emblemen då de såg lite bättre ut än mina.
                            Med tanke på att det inte kostade någon större summa så anser jag det vara värt det.

                            Har lite bilder på hur det ser ut på mitt garagegolv just nu... Ska försöka posta bild någon gång.
                            Tjejen var klart imponerad (kategoriseras under *ironi*)!
                            ---

                            Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by per
                              Alufälgarna från Croma 85-89.. 14x6" och rätt bultmönster osv. Stilrena med!
                              Är det de Ferrariliknande fälgarna då? ...svårt att få fram något av en Google bildsökning tyckte jag.
                              Attached Files
                              ---

                              Inte mycket Italienskt i garaget - just för stunden

                              Comment


                              • #45
                                Nej de där är 15-tummarna på Croma 92-95. Menar de som såldes i Sverige när Croma kom, samma design satt på Uno Turbo men i 13".
                                Satt på nästan alla Croma då och skrotarna var fulla av dem för 10år sen, kanske mindre vanliga idag dock..
                                Attached Files
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X