Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT PLUS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jag får inte riktigt ihop det där med den nya generatorn och laddströmmen!
    Den borde väl ladda runt 14,3-7? Ny generator från Mekonomen och nytt gelbatteri, men ändå visar den bara 13,4 volt, har mätt både på batteri och på generator!
    Kan det vara så att innan jag kom på att generatorn var kass och fick dit en ny, så gjorde jag en del starttester utan vidare resultat, och då att batteriet har tappat sin fulla kapacitet och generatorn inte kan ladda upp dom sista volten?
    Jag är lite vilsen här, någon med lite mer erfarenhet?
    Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
    Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

    Comment


    • Ja, jag har lite erfarenheter och en tråd när jag med hade en trasig generator. Finns en länk till den tråden från min biltråds förstasida.
      Hoppas där står något matnyttigt. Jag hänvisar dit för jag kommer inte ihåg. Prova kanske att ladda upp batteriet, ifall du har misshandlat det.
      Med vänlig hälsning,
      Goran
      Sportbilshistoria:
      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
      06-10 Porsche 924 N/A -83
      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

      Comment


      • Du ska ha ungefär 14 Volt när motorn går. Annars är det nåt som slukar mycket ström t.ex. ett urdraget batteri.
        Misstänker dock din multimeter. Oxidbildning på områdesväljaren, taskiga mätkablar eller troligast att batteriet i multimetern håller på att dö?
        Last edited by TurboB; 25 September 2016, 21:00.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • Originally posted by TurboB View Post
          Du ska ha ungefär 14 Volt när motorn går. Annars är det nåt som slukar mycket ström t.ex. ett urdraget batteri.
          Misstänker dock din multimeter. Oxidbildning på områdesväljaren, taskiga mätkablar eller troligast att batteriet i multimetern håller på att dö?
          Hehe jo alltså kanske låter lustigt förlåt, men både batterierna och multimetern är helt ny!
          Kan ju vara så att jag borde göra en laddning över natten och se om det går någon vidare effekt, kanske att jag borde kolla kabelskorna mellan generator/startmotor/batteri!
          Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
          Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

          Comment


          • Hej alla!

            Tog ut bilen ifrån vinterförvaringen, upptäckte att växelspaken går otroligt segt, alltså fastnar nästan i ett läge och får ta i för att flytta från 2an till 3an!
            Det känns som om det kan vara växel vajern eller har någon annan haft samma bekymmer?
            Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
            Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

            Comment


            • Ska finnas någon tråd ang detta. Har för mig att det handlar om någon plastgrej kring växelföraren... Kanske någon här som haft problemet/fixat det?
              à la London designmarknad - www.alalondon.se

              Comment


              • På min punto slutade det med nya vajrar, och jag har för mig att min Coupe hade nya när jag köpte den 2002.
                Tror det går att smörja dem med tunn olja om man tar loss dem från växelföraren på lådan först o håller upp dem. Typ kedjeolja
                Last edited by per; 2 June 2017, 09:51.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Originally posted by per View Post
                  På min punto slutade det med nya vajrar, och jag har för mig att min Coupe hade nya när jag köpte den 2002.
                  Tror det går att smörja dem med tunn olja om man tar loss dem från växelföraren på lådan först o håller upp dem. Typ kedjeolja
                  Det låter som en smart lösning att börja med, där jag har haft bilen förvarad i 2 år nu så har det funnits fukt.. vad det verkar som iaf, ingen rost kommen på kaross, vad jag har sett.. men vajrarna verkar ha tagit lite stryk! Ska börja med att smörja så får vi se var det landar!

                  Tror du förresten att dom går att komma åt ovanifrån? Om man plockar bort batteri och diverse saker där under?
                  Eller kan de vara så att man kan komma åt det underifrån?
                  Jag kommer inte ihåg hur det satt när jag var med på kopplingsbytet!
                  Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                  Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                  Comment


                  • Under batteriet, precis!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Originally posted by per View Post
                      Under batteriet, precis!
                      Okej, de blir lite smidigare! Tack för infon
                      Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                      Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                      Comment


                      • Okej, en aning sen uppdatering, men inte för sen!
                        Efter att slitit mig ifrån mitt nya jobb som småbarnspappa, så fick jag tummen ur och kolla lite på växlarna!
                        vajrarna löper lätt o fint med egen handkraft, men däremot så verkar det vara så att växelmekanisten eller vad man kallar den som sitter på växellådan löper trögt upp o ner!

                        Är det någon som har någon typ av info om hur det vänder sig i växellådan med växellägena om man lyfter upp den och byter packningen som verkar kärvat sig? Eller finns det någon annan lösning på det? Någon som sitter inne på en idé, någon som håller i längden? =)
                        Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                        Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                        Comment


                        • Kanske pröva att spraya lithiumfett (dunstar inte o pallar värme) först?
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Originally posted by per View Post
                            Kanske pröva att spraya lithiumfett (dunstar inte o pallar värme) först?
                            Tack det ska jag prova och hoppas på att det kryper in i tätningen!
                            Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                            Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                            Comment




                            • Hej, nu var det några år sedan jag skrev här.

                              kort och gott om senaste tiden, Triathlon har blivit nya stora intresset över några år, bilen blev ett transportmedel fram tills den dagen den inte längre alls var ett transportmedel.

                              full gas 3an i med 4an, sen hände ingenting.
                              Åren gick, vi blev med hus, äntligen eget garage.

                              Till en start så har den dragit ur all kylvätska, bilen har ju alltid startat men inte byggt upp något komp, efter att ha gjort kompressionstest så har jag komp på 1,2,3,4 men på 5 så är det stendött.
                              idag tog jag loss toppen och tittade ned och fick se vad man tror att det kan vara.​

                              förmodligen så har motorn gått torr på bränsle och spikat.

                              Olja har tryckt ut genom oljeretur och vevhusventilation. Hela luftfiltret var fullt av olja.
                              Fortsättning följer
                              Last edited by Torsten 20vt; 20 February 2024, 18:36.
                              Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                              Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                              Comment

                              Working...
                              X