Announcement

Collapse
No announcement yet.

punto tips sökes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by McLarin
    ... Tyvärr har den också en tändspole som inte gillar regn, annars går den riktigt fint.
    Eftersom tändspolen är trasig på din bil kan det vara en bra idé att byta...

    Min ELX har nu gått 18000 mil och är snustorr. Alla bilar oavsett fabrikat och modell behöver underhållas och besparas misshandel. När saker går sönder eller börjar bli dåliga lagar man. Ingen glykol i kylsvätskan är grav misshandel.

    PS! Det är ett konstruktionsfel att luftflödet under huven täcker tänddelarna med vatten/snörök vid dåligt väder, vilket är upprinnelsen till tändproblemen. Man kan montera en plastskärm eller helt brutalt svepa en plastkasse runt tändspole/tändkablar för att minska problemet.
    Last edited by TurboB; 7 November 2011, 09:32.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #17
      Annars går det fortfarande att få tag i Mareor som är ok.
      Särskillt om man redan har en och vet vilka fel man ska leta efter.
      Varför inte en 5-cylindrig denna gång?
      Henrik
      Fiat 500e -15
      *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
      Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
      Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
      *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

      Comment


      • #18
        Det är så att vi har 2st stora bilar nu,

        visst är Marean en jättebra bil men det känns som vi bara behöver en stor bil som läget är nu!

        Sen är man ju lite sugen på att byta lite när tillfälle ges, får se vad försäkringsbolaget ger i inlösen , det skulle gå på 60000 att laga!

        MVH Alf
        4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
        2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
        Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

        Punto 80 ELX 16v -01
        Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
        Ducato 2,5TD -92 flak
        Tel 070-5512431

        Comment


        • #19
          Funderar på att bli Puntoägare.

          Hej,

          (skapade en tråd i Punto-forumet men missa denna helt, klistrar in mitt inlägg här istället och spinner vidare!)

          Då var det eventuellt dags att skaffa en Punto. Som halvitalienare är det väl på tiden att äga något Italienskt. Men, Punto är svår att få tag på information om här på nätet, iallafall på svenska. Så hittade jag detta forum, underbart, jag ger det en chans, verkar finnas en hel del kunskap här.

          Jag kikar lite på Punto, enligt bilsmart.se är -01 ganska felfria, typ styrleden som är lite tjall med. Dessutom ligger de precis i min prisklass, student som man är har man inte råd med allt för mycket.

          Så, några frågor till de kunniga:

          Hur ofta och när gör man Kamremsbyte (Punto 80 ELX 16v)
          Vad kan det tänkas kosta att göra på verkstad? Har inte utrymme eller verktyg för det själv.

          Vad bör man veta om Punton? Några speciella sjukdomar, något man ska tänka på innan köp eller när den är i ens ägo? Något att se upp för, eventuellt laga?

          Ha det fint alla!
          /aK.

          Comment

          Working...
          X