Announcement

Collapse
No announcement yet.

Airbaglampa Punto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Airbaglampa Punto

    Efter att ratten varit loss börjar airbaglampan alltid lysa några veckor efter att man nollställt lampan med diagnosverktyg. (lustigt nog alltid när jag besöker samma mack för kaffe på morgonen - fast det är ju slump). Hänt tre ggr nu, börjar bli en aning irriterande.

    Nån som vet vad problemet är? Nåt vanligt ställe där det glappar?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Vad sätter den felkoden på? Det är väl bara airbagen och den "clock spring" eller vad den kallas. Den som har kablaget för tuta och airbag genom sig.

    Comment


    • #3
      Har inte varit o kollat koder faktiskt, bra tips. Dumt att chansa.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Egen erfarenhet är att det är väldigt sällan fel på just airbag detaljer, alltså, de pyrotekniska. De bilar som jag lagat har det varit glapp i kontakter, oaktsamhet mot den "clockspring" (typ att man haft loss clock springen och tråden inuti justerat sig fel, eller att man haft loss rattaxeln från styrväxeln och sedan snurrat på ratten ett antal varv.) eller på peugeot, internt fel i com2000, dvs spakpaketet under ratten där även kontakter till airbag går in. Eller, att det ska finnas en typ extra varningslampa för airbag, tex manuell avstägning. Har den lampan gått sönder, så känner styrenheten av att det är ett felaktigt motstånd i kretsen, och då kan den "vanliga" airbag lampan tändas. Hade detta fel senast för 2 veckor sedan.

        Comment


        • #5
          Hur har det gått Per, hittat något fel än?

          Comment


          • #6
            Tack för info..
            Jo, var o kollade koder samt släckte lampan på Autoalfa. Det gav utslag för kod 18 (tror jag) som var felaktig airbag typ. Troligen är det glapp i kontakten till själva airbagen, ringkontakten har jag inte rört på länge. Tänkte försöka fixa detta i veckan.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Hoppas det är löst nu då

              Comment


              • #8
                Well det var löst, ända tills jag åkte till den där macken som samma tid som vanligt.. Denna gång var jag beredd när jag stod vid rödljuset därifrån. BLING!! ..så tändes lampan igen. Som på beställning. Detta var femte gången det hände, på exakt samma ställe, samma tid på dygnet.

                Har efter samtal med både AutoAlfa och Landvetter Bil kommit fram till att det inte finns något fel.
                Hela kretsen för airbag är så känsligt att ett starkt elektromagnetiskt fält kan utlösa felsignal.. Vilket troligen är det som händer.
                Så - åk inte till Statoilmacken på Marklandsgatan i Göteborg en kall morgon om du har en Punto MkII.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Sjukt! Men det är ju skönt att veta att det inte är något fel. Men ändå lika sjukt, haha

                  Comment


                  • #10
                    Jahapp.. Samma sak i år igen. Airbaglampan har varit släckt i ett år men nu stod jag imorse i en korsning/spårvagnsspår med förmodat starka magnetfält, kallt var det med. Alla förutsättningar för att den skulle tändas - vilket den gjorde.

                    Ingen som vet mer om vad felet egentligen är?

                    Sjukt jobbigt att åka till verkstan o släcka hela tiden. Innan tors i mitt fall, besiktingstid då.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Tror snarare på att det beror på temp sjunker/fukt än spårvagnsmagnetism.

                      Du får väl flytta från Götet :-)

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        Jahapp.. Samma sak i år igen. Airbaglampan har varit släckt i ett år men nu stod jag imorse i en korsning/spårvagnsspår med förmodat starka magnetfält, kallt var det med. Alla förutsättningar för att den skulle tändas - vilket den gjorde.

                        Ingen som vet mer om vad felet egentligen är?

                        Sjukt jobbigt att åka till verkstan o släcka hela tiden. Innan tors i mitt fall, besiktingstid då.
                        Ska mäta 2,2 ohm.har jag för mig bara kolla slingan me en ohm meter utan att tillföra startspänning
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                        Comment


                        • #13
                          Det beror inte på bara kyla, det har varit under -25 utan att den har tänts så nåt mer är det. Men visst, en Gbg-flytt är ingen omöjlighet.
                          Ska mäta motståndet Pazzo, det gjorde jag aldrig på nån av mina 2 airbags. Dock samma problem med båda vilket sänker chanserna till att det är de som är problemet.
                          Last edited by per; 6 December 2012, 11:30.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Det går inte att "klä in" komponenten som påverkas i nåt material som skärmar av magnetfältet?
                            Foilera hela bilens undersida...
                            Fiat Punto Easy 1.2 -13
                            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                            Comment


                            • #15
                              Airbagsensorer (iaf GM) var inneslutna i ngt slags silikon som vintertid kunde felindikera pga fukt som trängt in (i mkt mkt små mängder...) Underlev som inte höll kravspecen.

                              Just detta var föremål för en kampanj på den gamla goda Saabtiden.

                              Du kanske har ngt liknande?

                              Comment

                              Working...
                              X