Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -97

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Precis den!
    Kan sitta hårt men brukar lossna. Hursomhelst nödvändigt om du vill ha kvar motorn i bra skick.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #32
      Undrar också varför man måste köpa ny givare till termostaten? Det gjorde inte jag heller. Är det den givaren som säger till fläkten att starta?

      Comment


      • #33
        Den funkar fint att flytta över om den inte är paj.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #34
          Originally posted by Ankan
          Undrar också varför man måste köpa ny givare till termostaten? Det gjorde inte jag heller. Är det den givaren som säger till fläkten att starta?
          Tror att det är givaren som styr kallstarter. Fläkten styrs väl av monstergivaren som sitter på fläktramen eller?
          Attached Files
          JH

          20vT

          Comment


          • #35
            fortfarande

            ingen som stött på någon info angående vad som händer i termostater som gör att de slutar fungera?
            Den typ som sitter i Coupen slutar oftast fungera i öppet läge tydligen.

            min "gamla" fungerar nu utmärkt efter ett par riktigt heta bad i avkalkningsmedel.

            Tänkte om det kunde vara så enkelt att glidaxeln får kalkavlagringar och termostaten får det kärvt.
            JH

            20vT

            Comment


            • #36
              Absolut, en vettig teori tycker jag. Varför inte koka den igen med avkalkningsvätska?
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #37
                Re: fortfarande

                Originally posted by epostiljon
                ingen som stött på någon info angående vad som händer i termostater som gör att de slutar fungera?
                Den typ som sitter i Coupen slutar oftast fungera i öppet läge tydligen.

                min "gamla" fungerar nu utmärkt efter ett par riktigt heta bad i avkalkningsmedel.

                Tänkte om det kunde vara så enkelt att glidaxeln får kalkavlagringar och termostaten får det kärvt.
                Där kunde man ha sparat närmare 800 spänn på ett avkalkningsbad då
                "monstergivaren" kan det nog vara ja. Är det den man ska kolla upp om man misstänker att fläkten inte går igång trots att man har en fungerande termostat?
                Last edited by Ankan; 17 March 2012, 07:36.

                Comment


                • #38
                  Re: Re: fortfarande

                  Originally posted by Ankan
                  Där kunde man ha sparat närmare 800 spänn på ett avkalkningsbad då >_<

                  "monstergivaren" kan det nog vara ja. Är det den man ska kolla upp om man misstänker att fläkten inte går igång trots att man har en fungerande termostat?
                  Den sitter där det som sagt blir bra varmt. Den ena kontakten i min hade blivit så varm att den smält skyddsplasten runt kabelskon. Om det sen var anledningen till att den inte var i vet endast gudarna.
                  Uppsnoffsning av kabelskor och omdragning av kabeln, rengjörning av kontaktytorna sen gick mina fläktar igång galant.
                  Skruvar du loss de 2 stjärnskruvarna den sitter fast med kan du försiktigt lirka ut den. Är spolens trådar avbrända är den med största sannolikhet trasig.
                  JH

                  20vT

                  Comment


                  • #39
                    De smälta kabelskorna hade jag med, grymt starka strömmar där och kontakterna kanske är lite halvkassa från början.. En ny gul hona håller fortfarande på min iaf.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by per
                      Absolut, en vettig teori tycker jag. Varför inte koka den igen med avkalkningsvätska?


                      Om du menar min så har den kokats klart nu. Den sitter på plats igen och verkar göra precis det den skall :-)

                      Den på övre bilden är nog tillverkad mer som det är tänkt, vet inte om det är original. Man ser axeln termostaten glider på. Kan knappast bli fel då.

                      Den undre är den billiga jag köpte. Den är dock tillverkad i Italy. Där ser det nästan ut som om de klämt i en bara för att. Sätet bottnar inte mot godset så inte konstigt den e lite öppen..
                      Attached Files
                      JH

                      20vT

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by per
                        De smälta kabelskorna hade jag med, grymt starka strömmar där och kontakterna kanske är lite halvkassa från början.. En ny gul hona håller fortfarande på min iaf.
                        Fast de e lite al dente det mesta av kablaget i motor rummet på min.-) Tror knappt jag stött på en endaste kontakt som inte varit mycket välrostad av de som bor runt motorn. Kabelslangarna och tejp är lite "mumie" torr och charmigt :-)
                        JH

                        20vT

                        Comment


                        • #42
                          Jo just tejperna åldras dåligt.. Lätt fixat dock!
                          På de flesta ställen undrar man lite varför de sitter där alls, lite överambitiöst sådär.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by per
                            Jo just tejperna åldras dåligt.. Lätt fixat dock!
                            På de flesta ställen undrar man lite varför de sitter där alls, lite överambitiöst sådär.
                            Precis, borde ju gå o hitta nån sån där racetejp, sån man virar runt grenrör o dyligt. Kunde väl se lite hardcore ut .)
                            JH

                            20vT

                            Comment


                            • #44
                              Grabbar ni behöver givetvis inte byta om den funkar. Givaren är såpass billig att ska man byta termostat så kan man lika gärna byta givaren samtidigt. Givare har ju en tendens att ge sig precis efter man bytt saker och då blir det extra jobb. Lagen om allt jävelskap brukar ju infinna sig när man inte vill det

                              Men funkar det så kör på.

                              Och kul att du fick igång din gamla epostiljon!
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by Freddan72
                                Grabbar ni behöver givetvis inte byta om den funkar. Givaren är såpass billig att ska man byta termostat så kan man lika gärna byta givaren samtidigt. Givare har ju en tendens att ge sig precis efter man bytt saker och då blir det extra jobb. Lagen om allt jävelskap brukar ju infinna sig när man inte vill det

                                Men funkar det så kör på.

                                Och kul att du fick igång din gamla epostiljon!
                                Hehe bara att hålla tummarna! Men vet du exakt vilken funktion den givaren har?

                                Comment

                                Working...
                                X