Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -97

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Vad är det för batteri du har? Gelbatteri?
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #62
      Originally posted by Freddan72
      Vad är det för batteri du har? Gelbatteri?
      japp, dessa kan ligga, hänga, stå ja hur du vill egentligen. Smidigt då det var lite för högt för att ställas med polerna uppåt.

      Och ta mig tusan om den inte kändes ännu roligare och direktare i handling nu Per :-)
      JH

      20vT

      Comment


      • #63
        Originally posted by epostiljon
        japp, dessa kan ligga, hänga, stå ja hur du vill egentligen. Smidigt då det var lite för högt för att ställas med polerna uppåt.

        Och ta mig tusan om den inte kändes ännu roligare och direktare i handling nu Per :-)
        Gött!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #64
          Har du något namn på batteriet?
          Last edited by Freddan72; 16 March 2012, 16:50.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #65
            Originally posted by Freddan72
            Har du något namn på batteriet?
            Japp

            AGM TECHNOLOGY
            ABT Etrek DM Series
            12V76Ah
            JH

            20vT

            Comment


            • #66
              Okej så det är ABT det står bakom remmen

              Själv funderar jag på ett gel batteri från Biltema. Finns "stora" batterier på 7 kg för 700 kr. Läste om det på rejsa och det ska klara av att få igång en bilmotor. Ett sånt där fram och man tappar 20 kg.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #67
                Originally posted by Freddan72
                Okej så det är ABT det står bakom remmen

                Själv funderar jag på ett gel batteri från Biltema. Finns "stora" batterier på 7 kg för 700 kr. Läste om det på rejsa och det ska klara av att få igång en bilmotor. Ett sånt där fram och man tappar 20 kg.
                Låter klokt tycker jag. Detta satt jag mer i för o testa. 700 kr för ett batteri på 7kilo..hmm låter helt ok tycker jag. Vet du till vad det är avsett för, hur man finner det i deras webkatalog ?
                Är det deras MC-BATTERI GEL 12V 21AH för 699 kronor du menar kanske..
                Vet att Per tipsade om att seriekoppla 2 st. Det finns ett Mc batteri i Biltemas sortiment som klarar att dra igång en Triumph Rocket motor som är på 2300cc. Så varför inte ett sådant. det blir väl ca 7kilo kan jag tänka.

                Det batteriet jag stoppade i är ett riktigt kvalitets batteri. 2700 i inköpspris till firma. Det är mer ämnat för elbilar och dylikt. Tungt som satiken är det oxå. Får väl åka in en sväng till Biltema i morgon då :-)
                Last edited by epostiljon; 16 March 2012, 21:30.
                JH

                20vT

                Comment


                • #68
                  Originally posted by epostiljon

                  Vet att Per tipsade om att seriekoppla 2 st.
                  Paralellkoppla!
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by per
                    Paralellkoppla!
                    Oj så fel det blev, tack Per :-)
                    JH

                    20vT

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by Freddan72
                      Okej så det är ABT det står bakom remmen

                      Själv funderar jag på ett gel batteri från Biltema. Finns "stora" batterier på 7 kg för 700 kr. Läste om det på rejsa och det ska klara av att få igång en bilmotor. Ett sånt där fram och man tappar 20 kg.
                      http://www.blocket.se/dalarna/Haze_g...22865.htm?sa=1

                      Kan vara något Freddan
                      JH

                      20vT

                      Comment


                      • #71
                        Oljekyl

                        Ända sen jag köpte bilen har jag hittat en pytteliten droppe olja på golvet framför högra hjulet.

                        Den ena slangen till oljekylaren var helt blöt och backade jag såg jag att flänsarna just vid utloppet var blött det oxå.

                        Att försöka skruva bort alukopplingar som suttit sedan 1997, och dessutom på plats är bara att glömma. Så jag skar av slangarna och satt kylaren i ett skruvstycke. Och mycket riktigt, gängorna var som smör. Dessutom var kylaren trasig och resterna av en fågel inkilad i flänsarna avgjorde saken, det får bli en ny.

                        GDM heat transfer limited har finfina kylare och till bra pris. Den nya kylaren var ca 10cm bredare än originalet. Så den fick hamna i nosen istället (får precis plats bakom frontmonterad IC). Sågade av oljerören strax melllan DP och styrservo slangarna så vägen till och från kylaren blir nu mycket kortare.
                        Passade på att köpa nya kilremmar av Alternative autos oxå. Och det eventuella läsare var i grevens tid. När jag släppte på spänningen för generator/ac remmen tyckte jag spännhjulet hade en mysko vinkel. Och när jag fick in fingrarna och kände på det blev jag alldeles kall. Hjulet glappade hur mycket som helst på sin axel.....INTE ROLIGT
                        Att byta det spännhjulet är lika lätt som att försöka byta kamrem med motorn på plats. Om man böjer en sexkantsnyckel i 47 omöjliga vinklar och tar bort ac kompressorn kan man kanske....eventuellt....med en massa tur komma åt de 3 bultarna, som håller hela stycket/plattan på plats.

                        Knäpper man händerna, ståendes på knä och ber till Pinifarina gudarna kan följande ske.
                        Med pekfingrets topp når du hjulets bult och inser att bulten sitter helt lös?!på ca 1 mm gänga. Hoppet tänds..kan det vara så enkelt.... Dra åt den bäst det går med fingertoppen, japp det gick :-) Hjulet börjar strama åt och kanske, bara kanske är inte lagret slut.
                        Mjuka upp fingrana så de går att få i omöjliga vinklar. Kläm fast sexkantsbits mellan pek o långfingret och ha en ficklampa i truten. Lys uppifrån och försök pilla dit bitset (tappa dem 12ggr) tills du vet vilken storlek det skall vara. 10mm tror jag det slutade på
                        Såga av en fast sexkanstnyckel så den är ca 1,5 cm lång efter böjen. Pressa ned spännhjulet till max botten läge och dra åt bulten med nyckeln. Ett stort leende och en bra känsla infinner sig när du inser vilken sagolik tur du haft. Lagret är helt som det ska.
                        Hade det hjulet släppt vid fullt gaspådrag....
                        Attached Files
                        Last edited by epostiljon; 3 April 2012, 08:09.
                        JH

                        20vT

                        Comment


                        • #72
                          Lysande, hisnande berättelse!
                          Fan vilken tur att skiten inte lossnade...

                          Känner igen dina komplikationer vid rembytet, min lokala mekare svor högt och heligt när han bytte min och verkade måttligt road över att ta sig an kärran igen..
                          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                          Comment


                          • #73
                            Härlig historia.

                            Så oljekylet sitter mellan fmic och kylare?
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #74
                              Originally posted by Axl
                              Lysande, hisnande berättelse!
                              Fan vilken tur att skiten inte lossnade...

                              Känner igen dina komplikationer vid rembytet, min lokala mekare svor högt och heligt när han bytte min och verkade måttligt road över att ta sig an kärran igen..
                              Kan förstå det :-) Jag kidnappade en Alfa åkare som fick kränga på remmen uppifrån medans jag låg på golvet och snurrade remhjulen.
                              Det där special verktyget som manualen säger man skall tillverka hoppade jag helt. Begrep aldrig riktigt varför den var så nödvändig?! Hoppas remmen blev hyffsat rätt spänd ändå
                              Last edited by epostiljon; 3 April 2012, 15:47.
                              JH

                              20vT

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by Freddan72
                                Härlig historia.

                                Så oljekylet sitter mellan fmic och kylare?
                                Jag har inte monterat större IC ännu, fast när jag gör det kommer den framför oljekylaren. Den finns ganska gott om plats mellan kylaren och frontmonterad IC tack vare balken.

                                JH

                                20vT

                                Comment

                                Working...
                                X