Announcement

Collapse
No announcement yet.

500 Abarth luktar bensin i oljan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 500 Abarth luktar bensin i oljan

    Jag har nyligen blivit ägare till min första fiat, när jag väl provkört den så fanns det ingen återvändo =) . Det är så här att det luktar bensin när man luktar på oljepåfyllnings locket, även stickan luktar. Ibland mer ibland väldigt svagt. Den är servad för ca 500 mil sedan.
    Tänkte kolla om någon har erfarenheter om detta?
    Jag misstänker att nu när det är kallt så får motorn för mycket bränsle, men jag är ingen mekaniker =( så jag kan bara gissa.

    Bilen går jämt och fint, alla hästar verkar finnas där och oljan känns len och är inte tunn utan normal flytande.
    Någon som har något tips?

    Det är en 2009 med 3300 mil på mätaren.

  • #2
    Har bilen gått kortare sträckor för det mesta?

    Comment


    • #3
      Låter normalt tycker jag. Speciellt om oljan inte bytts på ett tag..
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Nu har jag inte haft bilen mer än 2-3 veckor varav en vecka var i sjuksäng.
        Ja det blir en del korta sträckor till och från jobbet. Men kör en hel del bilturer på 5 -10 mil också.

        Bytte olja o filter idag, vi skulle kolla felkoderna i obd också, men vi lyckades inte hitta uttaget ha ha. Blir att googla det.

        Är det någon medlem här som har en 500 Abarth? tänkte kolla vilken bensinförbrukning man bör förvänta sig.

        Comment


        • #5
          Hittade lite info om troliga orsaker:

          Kolvringarna håller inte tillräckligt tätt.. Kontrollera om du har bra kompression i cylindrarna med en kompressionsprovare.

          Igensatt vevhusventilation som leder till ett stört flöde av luft/gaser mellan vevhuset och insugningsröret..

          Ofullständig förbränning?

          Comment


          • #6
            När det är kallt ute så pinkar ECU in massor med bränsle, så inget onormalt. Läs av felkoder om du misstänker att något är fel.
            Last edited by Freddan72; 6 February 2012, 09:22.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Jag skall bara hitta OBD uttaget i bilen, jag har hittat info om detta på engelska forum men deras bilar sitter ju ratten på fel sida, så det är man inte hjälpt av. återkommer när felkoder är avlästa =)

              Comment


              • #8
                Har kollat nu med obd verktyget, och inga felkoder. Så det var ju positivt.
                Den satt bakom en plastlucka ovanför spaken till motorhuven. När jag ändå var där o krälade så upptäckte jag att plast kåpan mellan knä airbagen och pedalerna saknas. det känns som mission impossible att få tag på en ny sådan där.

                Jag får göra som så att jag skruvar bort olje påfyllnings locket de dagarna jag kört lite hårdare med motorn så försvinner kondensen och bensin lukt över natten.

                Bilen drar 0,5 i 80-90 och 0,66 i ca 120. Det får väl räknas som normalt? Min bmw låg på 0.9 i 80-90 o 1,0 - 1,1 i 120 med mina 18" på

                Comment

                Working...
                X