Announcement

Collapse
No announcement yet.

lancia a112 startar inte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • lancia a112 startar inte

    Har haft isär lancian under vintern för lite lätt renovering och uppfräshning.
    Allt är tillbaka monterat som det satt vid demonteringen.
    Hade ur rotoraxeln vid tillbaka montering och nu tänder den inte.
    Allt snurrar och bränsle pumpar.
    Antar att den ligger fel i tändordningen.
    Hur vet jag att den sitter i rätt läge?
    har satt ner den som jag tog upp den men ingen skillnad.
    finns det markeringar i axeln hur den ska stå eller känner jag när den är i rätt läge?
    En bekant berättade för mig att jag kunde plocka ur 1ans tändstift och känna med en stålvajer när kolven går upp och där med skall även fördelaren stå i 1ans läge.

    finns det några andra alternativ?
    Är rätt trångt att komma intill och se när kolven rör på sig.

    hjälp....

  • #2
    På växellådan finns det ett hål. där sitter en markering på utsidan som ska stämma överrens med en markering på kopplingskåpan som är oftast vitmålad. detta märkering innebär att kolven på 1ans cylinder i övre döda läget. du kan montera rotoraxel så att skruvarna på fördelaren löper i linje med motorns topp. krånglig förklaring men du förstår säker. På fördelarlocketsbotten finns det en märkering där fördelar rotorn ska peka när 1ans kolv i övre dödläget. hänger du med?

    Behöver du bilder?

    Comment


    • #3
      Tror jag hänger med. Om det inte är till större besvär får du gärna lägga upp bilder. Annars listar jag nog ut det efter ett par svordomar och lite jävlaranamma.

      Comment


      • #4
        #radical_minus
        Kunde inte ha förklarat de bättre själv, är sjukt glad att de fortfarande finns folk med kunskap om A112. De värmer mitt hjärta

        Ett tips ang att hitta märkningen. Jag använde en spegel+ficklampa då min vitmarkering försvunnit o bara en instansning fanns kvar.

        Kolla även med tex en http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...provare-15142/ om du har gnista. Har du bråttom går de alltid o lägga stiftet mot godset o kolla men de e ju lite mer hardcore

        Som kuriosa så startade jag min pärla idag efter 5månaders vinterdvala utomhus utan skydd eller dyl. Tog 4 startförsök med fulladdat batteri innan den hoppade igång. De är kärlek
        http://www.garaget.org/A112

        Comment


        • #5
          Uppdatering. Va iväg idag pilla lite på tändningen, letade efter markeringen på växellådan fann en instans stor nog att få in toppen på lillfingret. Antog att det va den jag skulle finna. Den andra såg jag på svänghjulet genom hålet, när dom 2 va i linje så lyfte jag upp axeln och ställde rotorn på första tändningen. Skruva fast allt och drog i en dusch med startgas. Tog en 10 försök innan den gav tecken på liv. Tillslut så starta motorn, fick ge fullgas tills den orka dra själv. Släppte efter på gasen nästan ner till tomgång och då dog den. Omstart och nytt försök. Tror nu att den bara är sur och därför inte vill klara sig själv. Blandningen kan också vara lite klen. Får plocka upp detta igen när vintern som kommer är över. Vi håller tummarna!

          Comment


          • #6
            Tänk på 1-an o 4-an har samma toppläge!
            Lås inte fördelaren-du måste kunna vrida den.
            Jag har ägt ett flertal A112 Abarther
            o de är omöjliga att döda såvida de sköts ordenligt med oljebyte.

            Comment


            • #7
              Fick du igång den? Lite nyfiken på va det var för fel
              http://www.garaget.org/A112

              Comment


              • #8
                Den är uppstartad för 3 timmar sedan.
                Felet var i tändningen.
                Lossade samtliga tändstift och ställde upp 1ans kolv i dödläget och monterade tillbaka. Ställde sedan fördelaren i läget som nämnts tidigare, "längsmed".
                Kopplade in stroboskopslampan på 1ans stift och blåste igång. Fick vrida fördelaren lite fram och tillbaka innan den kom i rätt läge.
                Så nu är tändningen i rätt ordning men blandningen är lite off på tomgången. provade att skruva lite på axelns ställning samt blandskruven.
                Fick den att gå hyfsat nog för en test tur.
                Dock så verkar den inte vilja starta lika lätt som jag önskat, en får stå på starten lite för länge innan hon kommer igång. Har väll med soppa blandningen att göra skulle jag tro...?
                Så summa summarum så är det bara blandningen som skall justeras in.

                Sen kan jag ställa på den i registret o ta ut den på gatan för säsongen.

                Comment


                • #9
                  Är förgasaren i skick?
                  Funkar bränslepumpen bra?
                  Är slangar nya eller gamla?

                  Tror det är de felen ovan som gör att den är seg på att starta.

                  vad har du för förgasare?

                  Comment


                  • #10
                    förgasaren är renoverad under vintern och är i toppskick.
                    Bränslepumpen är inte granskad.
                    Slangarna är bytta för 2-3 år sedan men flödet är bra.

                    ska köpa på mig slang till nästa gång och byta alla. om bilen är lika seg så plockar jag isär pumpen och ser över den lite mer noggrant.

                    Förgasaren är en WEBER 32 DATR 2-Ports

                    Comment


                    • #11
                      Hade problem med att starta min efter att jag lyft i motorn. Visade sig vara tändspolen som va en äldre model som jag satt dit som hade lite annorlunda kopplingar och krävde ett annat elkopplingssätt för att få de o funka. Lyckades laga den ursprungliga spolen (va kabelbrott o sånt) sen funkade det. Men du borde märka om det är de som är felet då bilen lär gå dåligt under körning.

                      Bytte du fotpackningen till fuggen oxå? Brukar va vanligt att den drar tjuvluft där. Bensin är ju lätt att se om de kommer, bara o sätta dit en genomskinligt bränslefilter innan fuggen.
                      De är ju en mekanisk bensinpump som drivs av motorn och man lär ju ha en rackans otur om den har pajat.

                      ps. Är de bara jag som ser massa konstiga tecken i din text istället för åäö?
                      http://www.garaget.org/A112

                      Comment


                      • #12
                        Du är inte ensam ser också bara konstiga tecken..

                        på min har pumpen nästan lagt av en gång.. va skitdålig tryck och filtret har knappt haft nå bensin.. bytte pump och jävlar vad det kom bränsle då.

                        Comment


                        • #13
                          ang dom konstiga tecknen så ser jag dom också ist för åäö. :/

                          packning vid foten är bytt den med. ska prova o se om den tjuvnyper lite där.

                          gör en uppdatering nästa gång jag vart te bilen. blir väll om en vecka eller 2. Den står ca. 4 mil bort, så en får planera resorna dit.

                          Comment


                          • #14
                            Okej så här kommer lite nytt:
                            Va upp i dag och tog en titt. Hade till hjälp en god vän som e lite vassare på förgasare än jag.
                            Tog en 10 minuter innan felet var hittat.
                            Allt sitter nu i tändningen från tändspole och hela vägen runt. Så det får bli till att köpa ny rotor, fördelarlock, tändkablar och spole.
                            Suttit och kikat lite på de olika firmorna som erbjuder tänddelar. Men behöver lite hjälp från er som kan detta. Vilka kablar i djungeln av alla ska jag välja? Vilket fördelar lock och tändspole? Sen även kondensator och Kontaktsats är för mig? Någonting annat som ska köpas i samma veva?

                            Comment


                            • #15
                              enda bilden jag fann på tänddelarna.
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X