Results 1 to 17 of 17

Thread: Coupé - Fräscha upp dina strålkastare!

  1. #1
    Flygande italienaren
    Join Date
    May 2011
    Location
    Malmö / Runt i Europa
    Posts
    114

    Coupé - Fräscha upp dina strålkastare!

    Visst hade jag en aning om att mina strålkastare såg lite trötta och bleka ut. Men när jag väl försökte mig på att fräscha till dem insåg jag hur nedslitna och tråkiga de faktiskt var!
    Något jag hört, som jag kan tänka mig är en stor del av sanningen, är att strålkastarna är lackerade från frabrik. Med åren slits lacken ned och frestas även en del av solen. Lacken gulnar till färgen och skapar en riktigt dassig yta på strålkastarnas utsida.

    Jag tänkte genom denna tråd dela med mig av mitt projekt tillsammans med en del bilder där jag i ett fåtal steg restaurerar mina strålkastare.
    Saknar ni något eller vill ställa frågor så gör gärna det.

    ------------------

    Vad behöver man?
    Först och främst ska man nog ställa sig frågan huruvida man vill polera enbart utsidan, eller både in- och utsida av sina "glas" - det är faktiskt plast vi talar om.

    Jag ville hur som helst inte försöka mig på insidan innan jag gett utsidan en rejäl omgång puts. Såhär i efterhand tror jag resultatet blivit än bättre om jag även gett mig på insidan. Dock krävs än mer jobb, bland annat med värmepistol, och det sägs kunna vara riktigt slitsamt.

    Jag använde mig i huvudsak av:
    *Diverse skruvmejslar och hylsnycklar (mest för att demontera strålkastarna från motorhuven.
    *Plastfolie
    *Diskmedel
    *Spann med vatten
    *Våtslippapper (800 samt 1200, köpta från Biltema)
    *Autosol kromglans (Finns lite här och var, bl.a. Statoil)
    *Sonax Plastic Scratch Remover (Finns bl.a. hos Mekonomen)
    *Rena dukar för "putzen und polieren"
    *Bil-vax av lämplig kvalisort
    Tillagt efter kommentar från Ankan
    (*Meguiar's HeadLight Restoration Kit - Använde faktiskt detta som sista polerings-hjälp, men tyckte inte att det gav resultat nog och tycker inte att man behöver det)

    Hur lång tid tar det?
    Beroende på hur effektiv och nogrann man är kan det nog ta allt från 4 timmar till 24. För mig uppskattar jag att det tog drygt 6 timmar från det att jag fått loss strålkastarinsatserna från motorhuven.

    -------------------

    Tänk på att täcka över hålen i motorhuven som blir om det är så att bilen står utomhus och regnet skulle titta fram!

    Behöver jag nämna att jag inte vill stå som ansvarig om någon misslyckas?? Det tror jag dock inte att någon kommer att göra



    Här en bild på en av mina strålkastare innan jag påbörjade mitt lilla projekt.

    Då sätter vi väl igång.
    Last edited by Gripen; 23rd March 2012 at 00:27.
    Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

  2. #2
    Registered User
    Join Date
    Aug 2010
    Posts
    614
    Kan tillägga att Meguiars m.fl har färdiga kitt för strålkastarpolering/uppfräschning men de är ganska dyra!
    Last edited by Ankan; 23rd March 2012 at 01:34.

  3. #3
    Flygande italienaren
    Join Date
    May 2011
    Location
    Malmö / Runt i Europa
    Posts
    114
    STEG 1:

    Plocka bort dina strålkastare från motorhuven på enklaste vis. Börja med att få loss kontakterna och lossa därefter muttrarna som håller fast insatserna. Att vara 2 personer som hjälps åt är att rekommendera.

    STEG 2:
    Väl urplockade plastade jag in kontakterna med plastfolie för att undvika att få in vatten i dem.
    Tror inte det hade varit hela världen, men lika bra att vara på den säkra sidan.



    STEG 3:
    Gummilisterna som sitter "glas"/plast mot huv var bara att plocka bort i en handvändning. De försökte jag rengöra så gott det bara gick med vatten och diskmedel.



    STEG 4:
    Nu börjar det "roliga" - våtslipning.
    Jag gjorde allt för hand, vilket jag rekommenderar. Det tar lång tid. Det gör ont i armen. Men du känner och ser förändringar i ytan (="glaset" och du får en jämnare struktur över det hela.
    Jag vill inte påstå att jag är någon mästare i att slipa (vet faktiskt inte om jag gjort något liknande sedan träslöjden för tio år sedan?), men hur som helst slängde jag en lagom stor bit (drygt 10x10cm) 800-papper i en spann med vatten.
    När den låg och gosade som bäst i vattnet blötte jag ner hela ytan jag tänkt slipa ned.

    Dessutom fäste jag hela insatsen med hjälp av rep i en liten pall för att få allt stadigt och lättare att arbeta med!

    Sen är det bara att sätta igång!

    Jag såg hela tiden till att ytan var våt medan jag slipade. I övrigt är det bara att slipa på.
    Lätt i denna stund är att bli förskräckt över hur "dimmig" plasten blir - det SKA den bli!
    Kör på tills du tror att det är perfekt. Kör då lite till
    Väl len som en barnrumpa är det vara att bita sig i läppen och ta fram 1200-pappret - FINT SKA DET BLI!
    När ytan är så len den bara kan bli och jämnt "dimmig" är det slutligen dags för time-out.


    Så här såg mitt första resultat ut efter att ha jobbat på den med våtslip-papper.


    Så här fäste jag det hela!


    Slitsamt! Men väl värt det!
    Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

  4. #4
    Flygande italienaren
    Join Date
    May 2011
    Location
    Malmö / Runt i Europa
    Posts
    114
    Originally posted by Ankan
    Kan tillägga att Meguiars har färdiga kitt för strålkastarpolering/uppfräschning men de är ganska dyra!
    Använde mig faktiskt av deras kit
    Kommer till det i slutet av guiden. Tyvärr tyckte jag inte att det gav någon märkbar skillnad alls...
    Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

  5. #5
    Flygande italienaren
    Join Date
    May 2011
    Location
    Malmö / Runt i Europa
    Posts
    114
    STEG 5:

    Slipandet är färdigt och dags för en lite schysstare finish.

    Nu är det dags att plocka fram Autosol kromglans. Ska jag vara ärlig trodde jag aldrig att detta skulle göra någon skillnad, men ack så förvånad jag blev!

    Ta en tygtrasa, smeta på autosol och börja polera den "dimmiga" ytan.
    Det kan ta en liten stund, men så småningom skiner en ny, fräsch, plastyta fram!



    Efter ytterligare lite finputs kändes allt genast mycket bättre! Framförallt om jag satte mina två lyktor bredvid varandra. En påbörjad, den andra inte rörd än.





    STEG 6:

    Precis som föregående steg, fast med hjälp av SONAX Plastic Scratch Remover.
    Se till att få bort alla rester av Autosol innan du börjar med denna.



    Slutligen använde jag mig av Meguiar's Headlight Restoration Kit som bland annat innehåller deras så kallade PlastX för en sista slutlig polering.
    Ska jag vara ärlig såg jag ingen skillnad på om jag använt mig av den eller inte. Med andra ord, jag vet inte hur mycket den faktiskt gör.
    Tror att ytan var såpass ren och fin att den inte gav den effekt som är tänkt.



    STEG 7:

    Det allra sista steget för min del, förutom att skruva ihop allt igen, var att lägga på ett lager vax på alltihop. Vilket vax som är bra/mindre bra vågar jag inte uttala mig om. Använde Sonax flytande hårdvax om någon undrar.

    Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

  6. #6
    Flygande italienaren
    Join Date
    May 2011
    Location
    Malmö / Runt i Europa
    Posts
    114
    Slutligen: Njut av ditt resultat



    Hoppas denna guide kan ge både information och motivation till hur man relativt enkelt kan fräscha upp sina strålkastare på Coupén!

    LYCKA TILL!
    Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

  7. #7
    Registered User
    Join Date
    Aug 2010
    Posts
    614
    Bra jobbat!

  8. #8
    20VT Maranello smOOth's Avatar
    Join Date
    Dec 2004
    Location
    Härryda
    Posts
    1,306

    Lysande ;)

    Det DÄR är vad jag kallar en GUIDE!!!

    Stort tack och all cred till dig Gripen för denna förträffliga steg-för-steg guide. Detta ska prövas!
    Last edited by smOOth; 23rd March 2012 at 00:15.

  9. #9
    Classic DOHC RWD Fiats per's Avatar
    Join Date
    Sep 2001
    Location
    Goteborg, Svezia
    Posts
    17,648
    Grymt bra guide för behövande!
    Direkt in på GDS-listan!

    För absolut sista touchen (få bort imman på insidan) får man ta loss glasen men det finns andra guider för det.

  10. #10
    20VT -99 Axl's Avatar
    Join Date
    Aug 2009
    Location
    Malmö
    Posts
    642
    Grymt resultat!
    Inspirerad ska jag skrida till verket snarast och göra i ordning mina lampor.

  11. #11
    Fanboy Johan Gunverth's Avatar
    Join Date
    Apr 2002
    Location
    Hising Island
    Posts
    874
    Kan ju annars tipsa om Mirkas Abralon som finns bundet på skumplast. Upp till 4000-korn och behöver bara vatten som tillsats.
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

  12. #12
    Flygande italienaren
    Join Date
    May 2011
    Location
    Malmö / Runt i Europa
    Posts
    114
    En sak jag tror hade underlättat arbetet avsevärt är att ha någon form av maskinhjälp till poleringen (inte slipandet)!
    Har läst att det både blir enklare, men också bättre då du får viss värme från friktionen. Värmen gör att plasten blir mer lättbehandlad och den "dimmiga" ytan blir lättare jämn och klar

    Tack för all respons hittills !
    Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

  13. #13
    Registered User
    Join Date
    Apr 2009
    Location
    Tostared
    Posts
    97
    Helt sjukt vilken skillnad det blev! Ser riktigt bra ut, tack för guiden.

  14. #14
    Classic DOHC RWD Fiats per's Avatar
    Join Date
    Sep 2001
    Location
    Goteborg, Svezia
    Posts
    17,648
    Skulle inte rekommendera att köra med polermaskin annat än med mkt låg hastighet, annars kan plasten smälta. No good!

    Men som sagt, i de flesta fall (på hyggligt skötta Coupeer) räcker det med polering + vax och rengöring på insidan (inkl linserna), inte lika mkt jobb då. Får göra en guide till detta! En 'light'variant..

  15. #15
    Hacker
    Join Date
    Aug 2006
    Location
    GBG
    Posts
    325
    Tack för en mycket bra guide!
    Detta ska absolut testas
    Coupe 16VT - On the road

  16. #16
    20vT pazzo's Avatar
    Join Date
    Mar 2004
    Location
    Stock ön -iMac Retina 5K, 27 tum/ iPhone7/128Mb............................ [ 2600 i-lägg ]
    Posts
    3,726
    Originally posted by per
    Skulle inte rekommendera att köra med polermaskin annat än med mkt låg hastighet, annars kan plasten smälta. No good!

    Men som sagt, i de flesta fall (på hyggligt skötta Coupeer) räcker det med polering + vax och rengöring på insidan, inte lika mkt jobb då. Får göra en guide till detta! En 'light'variant..
    De fungerar men använde ett snällt polermedel, kör inte för länge på samma ställe
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

  17. #17
    Registered User Torsten 20vt's Avatar
    Join Date
    Apr 2011
    Location
    Trollhättan
    Posts
    405
    Wooow!
    Grym guide! Nu har jag och göra menads bilen är inne på lackering!
    Riktigt bra gjort
    Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
    Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •