Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupé - Fräscha upp dina strålkastare!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Coupé - Fräscha upp dina strålkastare!

    Visst hade jag en aning om att mina strålkastare såg lite trötta och bleka ut. Men när jag väl försökte mig på att fräscha till dem insåg jag hur nedslitna och tråkiga de faktiskt var!
    Något jag hört, som jag kan tänka mig är en stor del av sanningen, är att strålkastarna är lackerade från frabrik. Med åren slits lacken ned och frestas även en del av solen. Lacken gulnar till färgen och skapar en riktigt dassig yta på strålkastarnas utsida.

    Jag tänkte genom denna tråd dela med mig av mitt projekt tillsammans med en del bilder där jag i ett fåtal steg restaurerar mina strålkastare.
    Saknar ni något eller vill ställa frågor så gör gärna det.

    ------------------

    Vad behöver man?
    Först och främst ska man nog ställa sig frågan huruvida man vill polera enbart utsidan, eller både in- och utsida av sina "glas" - det är faktiskt plast vi talar om.

    Jag ville hur som helst inte försöka mig på insidan innan jag gett utsidan en rejäl omgång puts. Såhär i efterhand tror jag resultatet blivit än bättre om jag även gett mig på insidan. Dock krävs än mer jobb, bland annat med värmepistol, och det sägs kunna vara riktigt slitsamt.

    Jag använde mig i huvudsak av:
    *Diverse skruvmejslar och hylsnycklar (mest för att demontera strålkastarna från motorhuven.
    *Plastfolie
    *Diskmedel
    *Spann med vatten
    *Våtslippapper (800 samt 1200, köpta från Biltema)
    *Autosol kromglans (Finns lite här och var, bl.a. Statoil)
    *Sonax Plastic Scratch Remover (Finns bl.a. hos Mekonomen)
    *Rena dukar för "putzen und polieren"
    *Bil-vax av lämplig kvalisort
    Tillagt efter kommentar från Ankan
    (*Meguiar's HeadLight Restoration Kit - Använde faktiskt detta som sista polerings-hjälp, men tyckte inte att det gav resultat nog och tycker inte att man behöver det)

    Hur lång tid tar det?
    Beroende på hur effektiv och nogrann man är kan det nog ta allt från 4 timmar till 24. För mig uppskattar jag att det tog drygt 6 timmar från det att jag fått loss strålkastarinsatserna från motorhuven.

    -------------------

    Tänk på att täcka över hålen i motorhuven som blir om det är så att bilen står utomhus och regnet skulle titta fram!

    Behöver jag nämna att jag inte vill stå som ansvarig om någon misslyckas?? Det tror jag dock inte att någon kommer att göra



    Här en bild på en av mina strålkastare innan jag påbörjade mitt lilla projekt.

    Då sätter vi väl igång.
    Last edited by Gripen; 23 March 2012, 00:27.
    Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

  • #2
    Kan tillägga att Meguiars m.fl har färdiga kitt för strålkastarpolering/uppfräschning men de är ganska dyra!
    Last edited by Ankan; 23 March 2012, 01:34.

    Comment


    • #3
      STEG 1:

      Plocka bort dina strålkastare från motorhuven på enklaste vis. Börja med att få loss kontakterna och lossa därefter muttrarna som håller fast insatserna. Att vara 2 personer som hjälps åt är att rekommendera.

      STEG 2:
      Väl urplockade plastade jag in kontakterna med plastfolie för att undvika att få in vatten i dem.
      Tror inte det hade varit hela världen, men lika bra att vara på den säkra sidan.



      STEG 3:
      Gummilisterna som sitter "glas"/plast mot huv var bara att plocka bort i en handvändning. De försökte jag rengöra så gott det bara gick med vatten och diskmedel.



      STEG 4:
      Nu börjar det "roliga" - våtslipning.
      Jag gjorde allt för hand, vilket jag rekommenderar. Det tar lång tid. Det gör ont i armen. Men du känner och ser förändringar i ytan (="glaset" och du får en jämnare struktur över det hela.
      Jag vill inte påstå att jag är någon mästare i att slipa (vet faktiskt inte om jag gjort något liknande sedan träslöjden för tio år sedan?), men hur som helst slängde jag en lagom stor bit (drygt 10x10cm) 800-papper i en spann med vatten.
      När den låg och gosade som bäst i vattnet blötte jag ner hela ytan jag tänkt slipa ned.

      Dessutom fäste jag hela insatsen med hjälp av rep i en liten pall för att få allt stadigt och lättare att arbeta med!

      Sen är det bara att sätta igång!

      Jag såg hela tiden till att ytan var våt medan jag slipade. I övrigt är det bara att slipa på.
      Lätt i denna stund är att bli förskräckt över hur "dimmig" plasten blir - det SKA den bli!
      Kör på tills du tror att det är perfekt. Kör då lite till
      Väl len som en barnrumpa är det vara att bita sig i läppen och ta fram 1200-pappret - FINT SKA DET BLI!
      När ytan är så len den bara kan bli och jämnt "dimmig" är det slutligen dags för time-out.


      Så här såg mitt första resultat ut efter att ha jobbat på den med våtslip-papper.


      Så här fäste jag det hela!


      Slitsamt! Men väl värt det!
      Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

      Comment


      • #4
        Originally posted by Ankan
        Kan tillägga att Meguiars har färdiga kitt för strålkastarpolering/uppfräschning men de är ganska dyra!
        Använde mig faktiskt av deras kit
        Kommer till det i slutet av guiden. Tyvärr tyckte jag inte att det gav någon märkbar skillnad alls...
        Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

        Comment


        • #5
          STEG 5:

          Slipandet är färdigt och dags för en lite schysstare finish.

          Nu är det dags att plocka fram Autosol kromglans. Ska jag vara ärlig trodde jag aldrig att detta skulle göra någon skillnad, men ack så förvånad jag blev!

          Ta en tygtrasa, smeta på autosol och börja polera den "dimmiga" ytan.
          Det kan ta en liten stund, men så småningom skiner en ny, fräsch, plastyta fram!



          Efter ytterligare lite finputs kändes allt genast mycket bättre! Framförallt om jag satte mina två lyktor bredvid varandra. En påbörjad, den andra inte rörd än.





          STEG 6:

          Precis som föregående steg, fast med hjälp av SONAX Plastic Scratch Remover.
          Se till att få bort alla rester av Autosol innan du börjar med denna.



          Slutligen använde jag mig av Meguiar's Headlight Restoration Kit som bland annat innehåller deras så kallade PlastX för en sista slutlig polering.
          Ska jag vara ärlig såg jag ingen skillnad på om jag använt mig av den eller inte. Med andra ord, jag vet inte hur mycket den faktiskt gör.
          Tror att ytan var såpass ren och fin att den inte gav den effekt som är tänkt.



          STEG 7:

          Det allra sista steget för min del, förutom att skruva ihop allt igen, var att lägga på ett lager vax på alltihop. Vilket vax som är bra/mindre bra vågar jag inte uttala mig om. Använde Sonax flytande hårdvax om någon undrar.

          Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

          Comment


          • #6
            Slutligen: Njut av ditt resultat



            Hoppas denna guide kan ge både information och motivation till hur man relativt enkelt kan fräscha upp sina strålkastare på Coupén!

            LYCKA TILL!
            Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

            Comment


            • #7
              Bra jobbat!

              Comment


              • #8
                Lysande

                Det DÄR är vad jag kallar en GUIDE!!!

                Stort tack och all cred till dig Gripen för denna förträffliga steg-för-steg guide. Detta ska prövas!
                Last edited by smOOth; 23 March 2012, 00:15.
                Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                Comment


                • #9
                  Grymt bra guide för behövande!
                  Direkt in på GDS-listan!

                  För absolut sista touchen (få bort imman på insidan) får man ta loss glasen men det finns andra guider för det.
                  Last edited by per; 23 March 2012, 00:42.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Grymt resultat!
                    Inspirerad ska jag skrida till verket snarast och göra i ordning mina lampor.
                    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                    Comment


                    • #11
                      Kan ju annars tipsa om Mirkas Abralon som finns bundet på skumplast. Upp till 4000-korn och behöver bara vatten som tillsats.
                      Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                      Comment


                      • #12
                        En sak jag tror hade underlättat arbetet avsevärt är att ha någon form av maskinhjälp till poleringen (inte slipandet)!
                        Har läst att det både blir enklare, men också bättre då du får viss värme från friktionen. Värmen gör att plasten blir mer lättbehandlad och den "dimmiga" ytan blir lättare jämn och klar

                        Tack för all respons hittills !
                        Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

                        Comment


                        • #13
                          Helt sjukt vilken skillnad det blev! Ser riktigt bra ut, tack för guiden.

                          Comment


                          • #14
                            Skulle inte rekommendera att köra med polermaskin annat än med mkt låg hastighet, annars kan plasten smälta. No good!

                            Men som sagt, i de flesta fall (på hyggligt skötta Coupeer) räcker det med polering + vax och rengöring på insidan (inkl linserna), inte lika mkt jobb då. Får göra en guide till detta! En 'light'variant..
                            Last edited by per; 24 March 2012, 09:51.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Tack för en mycket bra guide!
                              Detta ska absolut testas
                              Coupe 16VT - On the road

                              Comment

                              Working...
                              X