Announcement

Collapse
No announcement yet.

AC: behöver byta kondensator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • AC: behöver byta kondensator

    Min AC slutade fungera i slutet av förra säsongen... I början av säsongen fyllde jag på men det läckte ut under sommaren...
    Åkte till en AC-firma i Grimmered (Bil Air Center, fyndigt namn..) och dom felsökte och kom fram till läcka i kondensator samt läcka i rör/slang mellan kompressor och kondensator.
    Såg en gammal tråd som 84jr0 skrivit med följande text:
    Originally posted by 84jr0
    Blev ingen AC idag. Kondensor läcker, tydligen den som ger upp först på en så gammal bil som min coupe är. De tyckte inte att jag skulle köpa en begagnad utan en ny.

    Fiat skall ha ca 4000kr för den, coupeteile.de ska ha 1750kr Får bli en sån i vår då. Om det inte finns i Svearike för under 2000kr? Jonas?

    Fiat nr: 60630383
    Numera finns massa firmor att köpa kondensator från, men frågan är om deras web-sidor verkligen föreslår rätt modell! En djungel med OEM-nummer, etc...
    På Mister Auto får man fram denna om söker på ovanstående OEM-nummer:
    http://www.mister-auto.se/sv/kondens...-C0217025.html
    Bölk för 614 kr, det priset gillar man ju skarpt.

    Men om man själv skriver in Fiat Coupe, 1999, 20V Turbo får man fram ett annat förslag...
    http://www.mister-auto.se/sv/kondens...-C0217269.html
    Bölk 1460 kr, hepp!

    Nån som har koll?

    Och var skaffar man lämpligast röret?
    Tänker lämna in till firman ovan (eller annan kanske?) för montering men det känns billigare att försöka köpa in hårdvaran själv.

    /alex
    Coupé 20VT LE -99 Svart
    Camaro V8 1LE -14 Röd
    Huracan V10 610-4 -14 Grå
    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

  • #2
    Kollat ebay?

    Vet inte om detta är rätt grej, men schysst pris!

    http://viewitem.eim.ebay.se/AC-AC-CO...863768067/item

    Handlat en del grejer på ebay, funkar kanon!

    Btw, hör gärna av dig om de lyckas fixa allt Behöver fixa min AC också. Har rören jag behöver, men ingen som kan fixa det...
    Last edited by Gripen; 15 May 2012, 23:06.
    Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

    Comment


    • #3
      Tips nr. 1 från mig är att fixa AC'n så fort det går annars ger sig packningarna i kompressorn, o så får man byta den med.. Been there done that.
      Om systemet är tömt/läck är det simpelt att byta rör eller kondensor själv.
      Expertkyl i Gbg är riktigt bra att ha o göra med tycker jag, de har fixat o fyllt min Coupe. Funkar än!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        per,

        kan med andra ord räkna med att min kompressor är död då?
        förra ägaren ville inte laga ac'n, så den har säkert gått torr i minst ett år.
        Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

        Comment


        • #5
          Troligen, men testa först.. Du kan ju haft tur!
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Misstänker att min har gett upp igen... känner jag på rören så är de kalla men jag tycker inte att den kyler så häftigt inne i bilen. Sist satte jag dit Togges gamla kondensor och fyllde på men det var länge sen. 614kr för en ny är billigt
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Är systemet tomt så kopplas inte kompressorn in, sitter en tryckvakt som skyddar systemet. Remskivan snurar men magnetkopplingen aktiveras aldrig.
              Så kompressorn kan vara Ok...
              Det som kan hända (om den inte får jobba då & då ) är att packningarna i kompressorn "torkar". Kan göra att de läcker när systemet fylls på igen efter reparationen.

              Jag har lästa att moderna bilars AC-kompressorer är konstruerade på ett helt annat sätt. Helkasst men "energisnålare...?? Där kopplas aldrig kompressorn ur "mekaninskt." Sitter någon form av avlastningsventil. Blir systemet tomt där är det bara att beställa bärgning iom att kompressorn skär ihop om man fortsätter köra.
              Fiat Punto Easy 1.2 -13
              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

              Comment


              • #8
                Jag kanske har lyckats!
                Köpte kondensorn från Mister Auto, den för 614 spänn, alltså INTE den som de själva listade om man anger sin Fiat Coupe 20VT.
                Den jag köpte (se bild) är korrekt, helt exakt som original - alla mått stämmer och känns hittills som bra kvalitet. Artikelnr: BOL-C0217025
                Så här ser den ut:
                Attached Files
                Last edited by alx; 30 May 2012, 21:52.
                Coupé 20VT LE -99 Svart
                Camaro V8 1LE -14 Röd
                Huracan V10 610-4 -14 Grå
                Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                Comment


                • #9
                  Sen hittade jag ett begagnat rör mellan kompressor och kondensator på skroten från bildelsbasen.se från en Coupe som endast gått 6000 mil.
                  250 spänn + frakt
                  Fick hem det och skicket såg OK ut. Fast mitt egna rör såg ok ut också... Men lika bra att byta eftersom AC-firman sa att mitt läckte.
                  Bytte således kondensator och rör.
                  Helt själv! klart impad av min insats... ok, rätt enkelt faktiskt. För att få upp kondensatorn lossar man på fästena på vanliga kylaren och lutar kylaren bakåt. Då går det att dra upp kondensatorn och byta mot den nya skinande.
                  Efter bytet som nog bara tog en timma var det bara att bege sig till AC-firman för tryckkontroll och påfyllning av ny AC-gas.
                  Expertkyl i Gamlestan som Per tipsade om har slutat med service åt personbilar. Jag valde då Ringöns Bil El AB http://www.ringonsbilelektriska.com (i Göteborg) dels för att det ligger bra centralt, som passar mig, samt att Ringön är ett väldigt charmigt industriområde helt enkelt. Göteborgskänsla i kubik! (ligger hamnnära)

                  1600 spänn för tryckkontroll och påfyllning av AC-gas samt lite uppoljning av kompressorn.

                  2700 nånting totalt (ny kondensator + beg rör (kompressor till kondensator) + tryckkontroll + påfyllning AC-gas samt uppoljning kompressor).
                  AC-firman som först hittade läckorna bedömde total kostnad till 8000-10000 kr (arbete+hårdvara)....
                  *suck*
                  det gäller att va aktiv om man vill spara slantar...

                  Nu är det bara att hålla tummarna för att det håller säsongen ut! Än så länge är det kallt.
                  Men jag blir väl inte jätteförvånad precis om det skiter sig sen i juli en varm sommardag...
                  Coupé 20VT LE -99 Svart
                  Camaro V8 1LE -14 Röd
                  Huracan V10 610-4 -14 Grå
                  Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                  Comment


                  • #10
                    Bra jobbat alx! En stor guldstjärna till dig

                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #11
                      Grymt! Nästan sugen på att beställa hem en själv när det är så billigt. Vad gick frakten på?
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Najs! Well done!
                        Hoppas inte kompressorn börjar läcka pga långvarig tryckförlust nu då.. (hände mig) COOL MAN!
                        Tack för info om Expertkyl.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Mister Auto tog 90 kr för frakt med DHL.
                          Om man handlar för 900 kr så är det 1 spänn i frakt!

                          Tack för stjärnan freddan, fiiiin

                          Per, jo är fullt medveten om den risken. Men får väl passa på att njuta av kylan så länge det håller så tar vi kompressorbyte sen har hittat ett billigt kompressor-ställe på internet som back-up. (länk kommer)
                          Coupé 20VT LE -99 Svart
                          Camaro V8 1LE -14 Röd
                          Huracan V10 610-4 -14 Grå
                          Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                          Comment


                          • #14
                            Skulle kunna gräva fram var jag köpte min, var ett riktigt billigt ställe i UK.

                            EDIT:
                            Här!: http://www.autoairconparts.co.uk/fia...tors-and-more/
                            Last edited by per; 31 May 2012, 11:47.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              hehe... jag ropade hej för tidigt såklart
                              Min kompressor lär läcka som ett såll.
                              Jag tog foto innan färd och sen direkt efter några timmars söndagsgasande på krokiga vägar.
                              Man behöver inte vara utbildad AC-expert för att diagnostisera...
                              Den kyler fint men det kommer den nog inte göra särskilt länge antar jag eftersom gasen borde ta slut till slut.

                              < bild innan avresa >
                              (torkade lite med papper för att tydligt se skillnaden)
                              Attached Files
                              Last edited by alx; 4 June 2012, 20:53.
                              Coupé 20VT LE -99 Svart
                              Camaro V8 1LE -14 Röd
                              Huracan V10 610-4 -14 Grå
                              Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                              Comment

                              Working...
                              X