Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Dino Coupé -68

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Originally posted by gedrup View Post
    Du kan vara lugn - kläderna stannar på!

    Tack, känner mig uppåt idag. Förstås. Det kommer mer bilder framåt sommaren. Har till och med lite planer på rörliga bilder i någon form. Hjälpte stooges med lite filmning av hans 124SC (kolla youtube), så nu är det dags för gentjänsten...
    Skall bli

    Comment


    • #77
      Aineland på Alfapower tipsade om denna länk. www.cicognaniguarnizioni.it
      De verkar ha alla gummidetaljer till italienska oldtimers inkl Dinon.
      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

      Comment


      • #78
        Tack för tipset! Kan komma till pass. Trodde först att jag var tvungen att ta italienskalektioner men det visade sig att de fanns på engelska också... Pust.

        Originally posted by TurboB View Post
        Aineland på Alfapower tipsade om denna länk. www.cicognaniguarnizioni.it
        De verkar ha alla gummidetaljer till italienska oldtimers inkl Dinon.

        Comment


        • #79
          Söndag, sol och varmt. Kurviga och kröniga uppländska vägar. Nypolerade bilar. Perfekt dag för körning. Stundtals gick motorerna riktigt varma men de uppförde sig och gick som klockor Dagen avslutades efter ett gott dagsverke med kaffe och glass förstås. Sommaren är här - ut och kör!

          Click image for larger version

Name:	981200_378966015553790_1212080785_o.jpg
Views:	1
Size:	146.5 KB
ID:	248411
          Last edited by gedrup; 3 June 2013, 00:49.

          Comment


          • #80
            Underbart vackert!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #81
              Då kan man slappna av då (med några timmar till godo...)

              Click image for larger version

Name:	IMG_1067.jpg
Views:	1
Size:	50.5 KB
ID:	248581

              Comment


              • #82
                Ja djävlar så är det att vara ägare av Fiat från -68. Såg i senaste statistiken att 100%av Fiat Dino-ägarna hade klarat sig utan anmärkning i juli. Däremot hade 75 % av Volvos från 1968 underkänts, 45% av dessa Volvos hade använts som jordförbättringsmedel längs Indalsälven. Samtliga av dessa marodörer hade fällts i domstol av Sundsvalls tingsrätt och arbetar för närvarande med att muddra den lokala djuphamnen. Straffarbetet tros vara klart någon gång om 2-3 tusen år

                Comment


                • #83
                  Jaha, tänkte försöka skaka liv i denna tråd då. Jag är inte så bra på det här med att uppdatera men gör ett nytt försök. Har under 2014 flyttat till ny stadsdel och i husköpet ingick ett garage Ett dubbelgarage dessutom! Och där får bilen bo själv, bruksbilarna får stå ute. Med en trefasbyggfläkt så skräms temperaturen i garaget snabbt upp för lite egentid. Och så slipper jag jaga vinterförvaring mer. Dubbel positivt Jag har sällan tid att vara i garaget men lite har det blivit (se uppdateringar framöver) och mer skall det bli. Så jag skall skriva av mig framöver så ni ser vad som pågår. Först ut blir tändsystemkonverteringen (se nedan).

                  Click image for larger version

Name:	IMG_2692.jpg
Views:	1
Size:	251.0 KB
ID:	251004

                  Känns lite lyxigt att ha så här gott om plats. Och sätter lite press på att saker blir gjorda - inga ursäkter. Förhoppningen är att få till allt så att donnan kommer iväg den 1 maj...

                  Comment


                  • #84
                    Vid införskaffandet av bilen så fanns både originaltändsystemet (Dinoplex) och ett modernare tändsystem (Superformance) på plats under motorhuven.

                    Click image for larger version

Name:	Photo 2012-05-09 09 40 54.jpg
Views:	1
Size:	254.6 KB
ID:	251005

                    Dinoplexen hade gett upp och hade blivit ersatt av Superformance tändsystem. Tyvärr var detta inte helt pålitligt och lade helt enkelt ner ibland. Framför allt vid fukt. Klart att med tanke på att kretskortet inte satt i någon box så var det förstås extra utsatt men jag tror dessutom att det var glapp i någon lödning som hjälpte till i instabiliteten.

                    Click image for larger version

Name:	D71_1552.jpg
Views:	1
Size:	277.9 KB
ID:	251006Click image for larger version

Name:	IMG_0913.jpg
Views:	1
Size:	230.0 KB
ID:	251007Click image for larger version

Name:	IMG_1316.jpg
Views:	1
Size:	280.3 KB
ID:	251008

                    Dinons fördelare är en ganska känd akilleshäl som slits snabbt (höga varv och den horisontella positioneringen). Årlig översyn rekommenderas och med priset på reservdelarna så blir man lätt skrämd. Ett par tusen för fördelarlocket. Ja, lite häftigt kanske.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_2049.jpg
Views:	1
Size:	219.8 KB
ID:	251009

                    När jag köpte bilen så justerades brytarna och fördelaren fick sig en översyn. Trots det har jag känt att bilen inte riktigt presterar lika bra längre på höga varv. Något som lockat allt sedan jag köpte bilen är att ha ett brytarlöst tändsystem och det stod klart ganska tidigt att ett fullt datastyrt system med givare på vevaxeln var högst på önskelistan. Eftersom bilen inte är ett utställningsexemplar, inte är helt original och framför allt i min ägo kommer att köras snarare än att putsas på, så har jag inte tvekat så mycket över denna konvertering.

                    Enligt utsago skall framför allt 2-litersmotorerna gå bättre på låga varv. Det lockade mig. Ett helt datastyrt system ger mig förutom full kontroll över tändkurvan även möjlighet att justera saker som max varvtal och laddtid på tändspolen. Allt sammantaget ger vid hand ett betydligt mer tillförlitligt tändsystem och även något bättre prestanda.

                    Från en som konverterat flera Ferrari Dino fick jag hjälp. Det tog lite tid förstås. Som vanligt dök det upp saker som man inte väntade sig, vilket både förlängde tiden och förhöjde kostnaden. Jaja, vad hade jag väntat mig

                    (bilder och text kommer strax)

                    Comment


                    • #85
                      Var de en hobbex byggsats som satt där
                      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT
                      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                      Comment


                      • #86
                        Originally posted by pazzo View Post
                        Var de en hobbex byggsats som satt där
                        Ja, ser ju nästan ut så. Men faktum är att det inte är helt svårt att sno ihop ett sådant själv. Jag tror jag har ett kopplingsschema någonstans. Superformance tändsystem har visst rykte om sig att vara något klen i lödningarna och jag har nu hittat några komponenter som sitter oroväckande löst. Kan ha varit orsaken till tändstrulet. Jämfört med Dinoplexen så är det stor skillnad i storlek och antal komponenter men med det nya tändsystemet så är styrboxen faktiskt ännu större...men den har jag gömt!

                        Comment


                        • #87
                          För att kunna montera vevaxellägesskivan så måste det mesta i fronten demonteras: grill, kylare, slangar, och remskivor. Remskivan på vevaxeln har inbyggd vibrationsdämpare som visade sig rört sig en hel del. Gummit börjar bli dåligt. Typiskt ålderstecken och risken för att den skulle lossna och ställa till stor skada inom en snar framtid kändes överhängande varpå jag valde att leta efter en ny. Att köra på med den gamla när modifieringen ändå gjordes skulle kännas dumsnålt även om risken var överhängande att kostnaden skulle rusa iväg. Fick till slut tag på via Dioparts för en nätt slant (http://www.dinoparts.eu/EN/fiat-coup...leydamper.html).

                          Click image for larger version

Name:	IMG_2044.jpg
Views:	1
Size:	300.5 KB
ID:	251011

                          Att montera vevaxellägesskivan och sensorn är ett precisionsarbete i sig. Acceptansen på differensen mot sensorn är mindre än millimetern… (det radiella kastet får högst vara 0.3 mm!). Skivan sätts på baksidan av remskivan till vevaxeln och sensorn direkt på blocket. Tyvärr något felaktig fokus men man ser iaf sensorn och det lilla mellanrummet till skivan. Tändsystemet som används är Prospark/Efitec direct fire.

                          Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2015-03-05 kl. 11.31.22.jpg
Views:	1
Size:	131.2 KB
ID:	251018Click image for larger version

Name:	IMG_2725.JPG
Views:	1
Size:	194.3 KB
ID:	251013Click image for larger version

Name:	IMG_2731.JPG
Views:	1
Size:	238.4 KB
ID:	251014
                          Attached Files
                          Last edited by gedrup; 5 March 2015, 13:05.

                          Comment


                          • #88
                            Dyr del..
                            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                            S/y Mascot
                            S/y Rebell
                            20vT
                            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                            Comment


                            • #89
                              Originally posted by pazzo View Post
                              Dyr del..
                              jo, men inte dyrast tyvärr

                              - - - Updated - - -

                              Tändkablarna går direkt in i tändspolen och fördelningen styrs av programmeringen. Spolen är en standardspole för sex cylindrar och valdes att sättas på samma plats där den tidigare fördelaren satt. Detta för att få tändkablar av samma längd. Här krävdes en del jobb med att få till fästplatta och tätning mot fördelarfästet. Och för att få det någorlunda snyggt också. Det blev helt OK för mig även om tyvärr tändkablarna är blåa…

                              Click image for larger version

Name:	IMG_2042.jpg
Views:	1
Size:	261.6 KB
ID:	251019Click image for larger version

Name:	IMG_2182.jpg
Views:	1
Size:	301.1 KB
ID:	251020Click image for larger version

Name:	IMG_2264.jpg
Views:	1
Size:	245.3 KB
ID:	251021Click image for larger version

Name:	IMG_2436.jpg
Views:	1
Size:	237.2 KB
ID:	251022

                              På bilden ses den nya tändspolen sitta på samma plats som fördelaren satt. Fördelaren ligger närmast bilden som jämförelse. Fästplattan blev snygg och den nya spolen tar mindre plats. Uppenbart att det inte är original förstås men allt är sparat så den som vill konvertera tillbaka gör det rätt enkelt

                              Click image for larger version

Name:	IMG_2734.JPG
Views:	1
Size:	112.7 KB
ID:	251023
                              Last edited by gedrup; 5 March 2015, 13:04.

                              Comment


                              • #90
                                Själva styrboxen fick beredas plats i kupén. Inte helt lätt men efter lite klurande så fick den bo vid fötterna på passageraren. En diskret kabelsamlare för sladdarna från tändspole och sensor in genom torpedväggen och fram till styrboxen. Som kopplingsschemat visar är det ett gäng kablar som behövs till. I och för sig så skippade vi växelindikator och väljare för övervarvstopp. Så nu kan jag bara ha ett stopp men kan enkelt ställa om manuellt efter behov. Så när någon annan kör bilen så sätter jag bara varvstoppet till 6000. Inte för att jag kan komma på något tillfälle då någon annan ska köra bilen… Och när jag själv kör kan den väl få ligga på sådär 8000

                                Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	292.4 KB
ID:	251024Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	352.5 KB
ID:	251025Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	281.8 KB
ID:	251026Click image for larger version

Name:	tändsystem.jpg
Views:	1
Size:	103.2 KB
ID:	251027

                                Som synes så är mittkonsolen borttagen då den genomgår en renovering. Återkommer till den. Trots att kabelhärvan som syns känns stor så har jag redan börjat plocka bort en del onödiga och faktiskt tillsatta kablar för att rensa i elen. Detta för att öka tillförlitligheten och minska mängden kablar.

                                Jämförande bilder innan och efter bytet. Jo visst, första bilden ljuger lite men det är skillnad under huven. Betydligt cleanare och rymligare

                                Click image for larger version

Name:	jämförelse.jpg
Views:	1
Size:	140.5 KB
ID:	251028

                                Comment

                                Working...
                                X