Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Dino Coupé -68

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Bra jobbat! Nästa steg blir att konvertera till EFI?
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #92
      Originally posted by Ante View Post
      Bra jobbat! Nästa steg blir att konvertera till EFI?
      Då blir jag väl lynchad Nej, detta blir precis lagom!

      Vill förtydliga att konverteringen har jag bidrag väldigt lite till själv. Men nu vet jag hur man gör till nästa gång

      Comment


      • #93
        Snygg modd! För de som känner till bilen och dess känsliga tändsystem är det nog ingen fara för reprimander..
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #94
          Mycke snyggt i motorrummet..
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

          Comment


          • #95
            Originally posted by per View Post
            Snygg modd! För de som känner till bilen och dess känsliga tändsystem är det nog ingen fara för reprimander..
            Ja, Dinoplexen var redan urkopplad till förmån för Superformance's system. Det systemet förbättrade tändningen men var inte tillförlitligt. Dessutom slipper jag ju nackdelen med fördelaren. Hur känns tändningen nu då...?! Jag har bara hunnit köra en gång men fick direkt en mycket bättre känsla av bilen. Svarade något bättre vid låga varav och mindre orolig vid högre varv. När våren kommer skall jag ut och känna efter lite bättre. Tändningen är nu ställd efter kurvan nedan. Jag kan mycket enkelt höja och sänka kurvan genom att flytta alla punkter en halv grad uppåt eller neråt med en knapptryckning. En till flyttar ytterligare en halv grad osv. Naturligtvis kan jag även justera varje tändpunkt för sig men är försiktig med det inledningsvis. Nu vill jag mest att det skall bli körsäsong

            Click image for larger version

Name:	Data 1.png
Views:	1
Size:	15.2 KB
ID:	251030

            Comment


            • #96
              Har nu haft tid att köra bilen med nya tändsystemet och är nöjd. Fast bara nöjd... Medveten om att 2-litersversionen har sämre respons vid lägre varv den senare 2,4:an hade jag ändå hoppats någonstans på lite mer än vad som initialt blev närdet gäller det lägre registret. Fördelen med det datastyrda systemet är förstås att jag kan justera tändpunkterna helt efter önskemål. Så efter en dags hård körning (tillräckligt för att stooges dämparfästen skulle ge upp http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...4-sc-73/page26) så ställdes tändningen om mellan 500 och 2000 varv. Tjusningen är at detta görs med några få knapptryckningar. Och nu jädrans händer det saker. Bilen reagerar mycket snabbare och känns direkt rappare!! Även om tillförlitligheten är det bästa med tändsystemet så var detta en bonus som gav guldkant på tillvaron. Nedan är den nya tändkurvan.

              Click image for larger version

Name:	150430 Data 1.jpg
Views:	1
Size:	27.2 KB
ID:	251439

              Comment


              • #97
                På väg hem från en kvällstur med donnan - solen skiner och jag befinner mig på en slingrig väg längs Fyrisån. Bara någon kilometer kvar. Närmar mig ett krön och kurva med treans växel. Strax före krönet vill jag förstås peta i tvåan och trycka fram det där härligt frustande ljudet från bilen. Det som ger lyckliga ögon och adrenalin i blodet Men... Inget händer! Växelspaken hittar inte sitt läge liksom och motorn går ner på tomgång. Det tar någon sekund innan jag inser att jag inte har någon växel i. Magen knyter sig och första tanken är att växellådan har rasat. Alltid det värsta som man tänker först. Återigen tar det någon sekund innan sansen kommer tillbaka och jag tänker att - inget missljud från lådan. Inget alls faktiskt. Och trean går att peta i. Jag fortsätter köra på trean och allt är lugnt. Testar fyran. Inga problem. Petar i tvåan... Nä, går inte att peta i tvåan. Rör spaken framåt ettan. Inget motsånd. Det är som att vifta i luften på ettan och tvåan. Bilen rullar fortfarande och det har säkert inte gått mer än fem sekunder, fast det känns som en evighet. Jag inser att jag måste hålla farten uppe och ta mig hem för att slippa bogsering. Jag har tur och klarar trafiken hela vägen hem och in i garaget på treans växel. Väl där testar jag backen också. Inga problem.

                Jag har lugnat mig lite och börjar tänka på vad som kan ha hänt. Troligen inget ras iaf. Något som bara ar med ettan och tvåan att göra. Diskuterar med några kunniga och vi kommer fram till att förhoppningsvis är det växlingsgaffeln som felar på något sätt. Eller ännu hellre växelföraren men det känns inte så sannolikt. Jag börjar iaf med att kolla växelföraren då det ju är enklast. Av med damaskerna och ett gäng skruvar. Fram med lampa och titta ner. Inget trasigt eller något som felar. Allt ser bra ut.
                Click image for larger version

Name:	IMG_3058.JPG
Views:	1
Size:	119.2 KB
ID:	251440

                OK, nästa steg blir att tappa olja ur lådan för att se om något löst finns där. Upp med bilen och krypa under. Av med tapp-pluggen och ut med oljan. Jag hör direkt ett plask i bunken och väntar spänt på att all olja runnit ut för att kunna se vad som plaskade...
                Click image for larger version

Name:	IMG_3038.JPG
Views:	1
Size:	151.8 KB
ID:	251441

                Lyfter upp bunken från golvet och hör hur något rullar runt i botten. Tar fram en gammal plastsked och försöker fiska upp det. Efter mången försök så lyckas jag. En bult... Något vi spekulerat i förstås.
                Click image for larger version

Name:	IMG_3040.JPG
Views:	1
Size:	72.8 KB
ID:	251442

                Torkar rent och inspekterar närmare. Den ser ut att vara av... En gissning är att det är bulten som håller växelgaffeln för ettan och tvåan på plats. Alldeles oavsett så innebär detta att lådan måste öppnas. Bara att krypa under igen och skruva loss inspektionsluckan.
                Click image for larger version

Name:	bult.jpg
Views:	1
Size:	52.0 KB
ID:	251443
                Last edited by gedrup; 9 July 2015, 15:30.

                Comment


                • #98
                  Faaan. Bulten ser knäckt ut. Men det fixar du lätt, eller...?
                  Sportbilshistoria:
                  12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                  08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                  06-10 Porsche 924 N/A -83
                  01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                  97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                  Comment


                  • #99
                    Ja, den ser knäckt ut. Sitter det en bit kvar blir det knivigt. Men jag tänker ge mig på´n

                    Originally posted by Goc924 View Post
                    Faaan. Bulten ser knäckt ut. Men det fixar du lätt, eller...?

                    Comment


                    • Jag vill inte utge mig för växellådsexpert, men jag gissar att du ringat in felet. Låter som att växelföraren bara glider
                      på axeln då låsbulten gått av. Borde gå rätt bra att plocka ut den. Problemet blir kanske att hitta en ny bult?

                      Du har ev. haft lite flyt också? Tänk om 2:ans växel legat i och bulten brast, och sedan petade du in 3:an.
                      Får man in 2 växlar samtidigt.... (Tror det är möjligt) brukar det hända saker...
                      Fiat Punto Easy 1.2 -13
                      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                      Comment


                      • Men oj vilken osis, nu när det mesta börjar bli utsorterat så händer detta. Är det möjligt att fixa det utan att lyfta ur/ner lådan?

                        Comment


                        • Yep, det är låsbulten som lossnat/gått av. Försökte ta en bild under bilen. Lite trångt men blev väl OK ändå. Vid röda pilen syns bulten för trean och fyran (femman och backen ligger utanför den här delen av lådan) och vid den vita syns den saknade bulten för ettan och tvåan. Så gaffeln glider på axeln utan att kunna putta i varken ettan eller tvåan. Ett inte allt för svårt arbete att ge sig på om det inte vore för två saker: dels att det nog sitter en bit kvar av bulten i axeln och dels att få tag på rätt bult. Lika bra att byta även på trean/fyran när lådan ändå är öppen.

                          Ja, jag är väldans glad att jag inte råkade ut för just det du beskriver, att växla från tvåan till trean med trasig bult... Det hade kunnat bli maracas det Jag tror nämnligen att det du beskriver kan hända. Så tur i oturen så var det "bara" en bult. Den hade iofs kunnat ställa till en del oreda den också men min okulära inspektion säger att inget gått sönder.

                          Click image for larger version

Name:	IMG_3049.JPG
Views:	1
Size:	143.3 KB
ID:	251444

                          Originally posted by Chramon View Post
                          Jag vill inte utge mig för växellådsexpert, men jag gissar att du ringat in felet. Låter som att växelföraren bara glider
                          på axeln då låsbulten gått av. Borde gå rätt bra att plocka ut den. Problemet blir kanske att hitta en ny bult?

                          Du har ev. haft lite flyt också? Tänk om 2:ans växel legat i och bulten brast, och sedan petade du in 3:an.
                          Får man in 2 växlar samtidigt.... (Tror det är möjligt) brukar det hända saker...
                          - - - Updated - - -

                          JA, det skall gå även om det inte är lättjobbat under bilen. Önskar mig en billyft i julklapp

                          Originally posted by stooges View Post
                          Men oj vilken osis, nu när det mesta börjar bli utsorterat så händer detta. Är det möjligt att fixa det utan att lyfta ur/ner lådan?

                          Comment


                          • Originally posted by gedrup View Post
                            Så gaffeln glider på axeln utan att kunna putta i varken ettan eller tvåan. Ett inte allt för svårt arbete att ge sig på om det inte vore för två saker: dels att det nog sitter en bit kvar av bulten i axeln
                            Om gaffeln glider kanske det som är kvar av skruven sitter väldigt löst gängat, men det kan ju vara ett aber att få bort ändå.

                            Comment


                            • Ett litet tips för att plocka ut bultrester som inte sitter alltför hårt: (Slippa borra och jäklas)
                              Ta en gängtapp, spetsig, modell mindre.
                              Den är hård och "vass". Sätt den på kanten av den klippta bulten och vinkla den och knacka försiktigt på tappen med liten hammare.
                              Sitter den inte alltför mycket brukar de ge med sig. Brukar testa detta först på jobbet å även hemma... innan jag tar till andra metoder
                              Fiat Punto Easy 1.2 -13
                              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                              Comment


                              • Tack för tipset! Har funderat på hur detta skall lösas men egentligen bara kommit fram till att jag hoppas på att bultresten sitter ganska löst. Nu blir det inte helt lätt eftersom bultresten sitter en bit in i axeln och det är en M6, så att sätta tappen på kanten och vinkla den är nog inte helt enkelt. Men kan definitivt vara värt ett försök.

                                Originally posted by Chramon View Post
                                Ett litet tips för att plocka ut bultrester som inte sitter alltför hårt: (Slippa borra och jäklas)
                                Ta en gängtapp, spetsig, modell mindre.
                                Den är hård och "vass". Sätt den på kanten av den klippta bulten och vinkla den och knacka försiktigt på tappen med liten hammare.
                                Sitter den inte alltför mycket brukar de ge med sig. Brukar testa detta först på jobbet å även hemma... innan jag tar till andra metoder

                                Comment

                                Working...
                                X