Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Dino Coupé -68

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jag är på!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #32
      Skulle va kul..
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #33
        Det har hänt en del sedan sist. Mest bekymmer förstås... Första problemet var nyckelrelaterat. Efter att ha tankat full så smällde jag igen lucka till tanklocket. Tyvärr hamnade nyckeln som används för att låsa bilen i kläm...och gick av Klantigt, javisst. Ännu värre är att jag har bara en uppsättning nycklar till bilen.

        OK, bilen får stå olåst. Inget större problem då den står inne på tomten. Dessutom visade det sig att en annan nyckel funkade lika bra för att låsa bilen Men värre är insikten om att tändningsnyckeln ju faktiskt kan gå av. Snabbt till en nyckelfirma som fixade nyckel åt en bekants gamla FIAT. Tyvärr....den kan vi inte ordna åt dig. Trots två väggar av nyckelämnen. Blev rekommenderad en låssmed. Dit har jag inte kommit ännu men skall försöka lösa det så snart jag hinner.
        Attached Files

        Comment


        • #34
          Mitt i ösregnet och kylan för två veckor sedan valde Dinon att lägga av i en korsning på stan... Mycket regn, mycket trafik, mycket stress (vi två som satt i bilen var på väg att hämta barn på kalas, på var sitt håll). Lyckades rulla bilen åt sidan men stod fortfarande olämpligt till. Försökte felsöka. Till slut kom vi fram till att soppapumpen inte gjorde något ljud ifrån sig. Inte helt lätt att diagnostisera i trafiken och hällregnet.

          Bara att bogsera hem bilen och fundera på vad felet egentligen berodde på. Tog ett tag innan jag hade tid att titta på problemet. Det visade sig att ingen spänning nådde fram till pumpen. Elfel är ju inte ovanligt på italienska bilar och modet dalade en del. Felsöka elfel kan ju ta evigheter... En vänlig själ och Dinoägare påpekade att det finns ett relä under handskfacket som bryter spänningen till pumpen i händelse av oljetrycksfall. Tydligen känt för att krångla. Bara att identifiera relät och leta upp kabeln som gick till sin givare i blocket. Ryckte sladden och slog på tändningen. Pumpen gick igång

          Varmkörde bilen och både oljetryck och oljetemp normala. Ingen oro att köra utan denna extra säkerhetslina. Tyvärr visade sig bensintanken läcka rätt så bra efter påfyllning... Bah. Några småhål i skarven fick droppar att landa på grusuppfarten. Bara köra upp soppa så att den ligger under skarven. Blir nog till att försöka renovera tanken alternativt hitta en annan. Läckande bensintankar är inget skoj

          Kabelhärvan vid tändmodulen är ordnad. I alla fall provisoriskt. Behöver ordna med en lämplig box för fukttätning. Just nu är den öppen... Inte optimalt men försöker ju inte använda bilen vid fukt utan bara fina dagar (haha, förutom ovan då). Motorn går bara bättre för varje körning. Nog dags att se över förgasarna snart.
          Attached Files

          Comment


          • #35
            I och med bortkopplingen av relät trodde jag att problemet med bensinpumpen var ur vägen... men tji. Vid tillfälle då bilen gick på tomgång lade den bara av. Tvärt. Sen gick det inte att starta. Lät bilen stå ett tag. Fick igång den och körde vidare. I förrgår var jag ute och körde igen och samma sak händer igen. Vid mkt låga varv lade motorn av och gick inte att starta. Lite felsökande på plats tydde på att bensinen inte nådde förgasarna... Kunde se hur bensinen fyllde filtret (bytte till ett billigt Biltema (...) på plats då jag var rädd att filtret var igensatt) men inte orkade upp helt för att gå vidare till förgasarna.

            Bilen fick stå över natt och igår var jag där och provade att starta. Nej, ingen lycka...förrän vi sprayade startgas. Motorn rosslar igång och tickar som en klocka. Vi är rätt säkra vid det här laget att det är problem med tillförseln av bensin. Kopplar loss slangar och frilägger förgasarna (se bild) för att kolla om något satt igen någonstans. Lyckas t.o.m. blåsa med munnen utan problem. Så, icke. Tar fram en tryckmätare och mäter trycket från bensinslangen vid filtret. Vi får 2.5 psi. Känns något lågt och vi anar att bensinpumpen är i mindre bra skick. Trycket för lågt vid start men tillräckligt då den varvar och suger bensin. Kan förklara varför motorn lägger av vid låga varv och är svår att starta. Väl igång är det inga problem, speciellt om varvtalen hålls högt. Möjligen skit någonstans från tanken och upp mot motorn men jag tror mest på pumpen just nu. Blir till att få tag på en Facet gissar jag.
            Attached Files

            Comment


            • #36
              Måste ju också visa på min extrema nördighet för stunden. Och självironi I veckan inhandlades ett stycke FIAT-jacka på Tradera. Med originalmärken och allt. Ja, ni har nog sett en liknande i forumet tidigare...
              Attached Files

              Comment


              • #37
                ...och inte nog med det. Hittade dessa på stan idag på rea... Jisses, hur långt får man gå.
                Attached Files

                Comment


                • #38
                  Kanske behöver lte fler dino delar?har inte lyckat hitta ngt. nykel ämne dock. Min jacka e nördigare så de e lungt

                  http://www.ebay.it/sch/i.html?_trkpa...4.l1513&_pgn=1
                  Attached Files
                  Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                  S/y Mascot
                  S/y Rebell
                  20vT
                  Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                  Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by pazzo
                    Kanske behöver lte fler dino delar?har inte lyckat hitta ngt. nykel ämne dock. Min jacka e nördigare så de e lungt

                    http://www.ebay.it/sch/i.html?_trkpa...4.l1513&_pgn=1
                    Jo, jag lär nog hänga där en del....

                    Snygg jacka!

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by gedrup
                      ...och inte nog med det. Hittade dessa på stan idag på rea... Jisses, hur långt får man gå.
                      ..de där kan du nog gå långt med

                      Comment


                      • #41
                        Ja, dags för lite uppdatering då. Tyvärr ganska länge sedan sist men något som jag varnade för redan från början

                        Jag har inte skruvat så fasligt mycket på bilen under sommaren. Utan snarare kört den - och jag njuter lika mycket varje gång. Att varmköra bilen ordentligt och sedan låta motorn jobba, gärna i det högre registret, är ett nöje. Ljudet från den varvvilliga sexan får faktiskt adrenalinet att rinna till lite extra. Ibland lite för mycket... En sen eftermiddag med fuktig vägbana höll på att sluta med höga reparationskostnader. I en större korsning råkar jag stå på lite för hårt (diffspärr...) och kastet var ett faktum. Det blev inte bara ett kast utan slutade med en snurr. Det var ett bra tillfälle att konstatera att däcken är i dåligt skick. Inte mönstermässigt utan kvalitetsmässigt. De är över tio år gamla. Ja, och där stod jag med nosen MOT trafiken. Just det var inte så stressande, farten var inte så hög, som att jag med lite högre fart hade rammat vägräcket... Man lär sig av misstag.

                        Men OK, jag har inte bara kört bilen. Lite mekande också. Sommarens lite tidsödande projekt var då den bedrövligt dåligt klädda mittkonsolen. Beskriver jobbet i följande inlägg med bilder på eländet Men även de allra minsta sakerna kan ta tid. Som t.ex. bensinfilter. Det hittar man inte var som helst. Efter ganska mycket letande på diverse firmor slutade jag hos Autokinito, som naturligtvis hade rätt model... ett ALFA-filter
                        Attached Files

                        Comment


                        • #42
                          Mittkonsolen på Dinon går genom hela kupén, från torpedväggen till baksätet. Att plocka ur den kändes rätt svårt så jag började att försöka skala bort den taffliga skinnklädseln med konsolen på plats.

                          Efter att först ha lättat på mittkonsolspanelen med strömbrytare för belysningar, vindrutetorakare, tuta etc så uppdagas ett härke av elkablar... Många konstiga kopplingar och många skarvar. Samt en del "blind ends". Här behövs nog en rensning men nöjer mig med attt koppla bort de elektriska fönsterhissarna (standardutrustning!). Skulle idag föredra manuella fönstervevar istället, med tanke på italiensk elektronik i bilar

                          Börjar riva bort skinnet vid förarplatsen och ser hur det gått till att få det så dåligt. Flera lager av plastskum i olika tjocklekar har gjort lagret så tjockt och mjukt att skinnet inte sträcks. Allt blir bara knöligt och fult.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #43
                            Bilstereon bidrar till härvan. Frågan är väl om den skall åka ut. Kan inte påstå att jag använder den - går ändå inte att höra
                            Attached Files

                            Comment


                            • #44
                              Så här såg det ut när jag började riva i skinnet...
                              Attached Files

                              Comment


                              • #45
                                Insåg rätt snart att konsolen måste bort för att göra ett bra jobb. Bara att börja demontera. Ventilationsuttaget vid baksätena sitter i mittkonsolen. Luften transporteras i speciella kanaler inuti konsolen. Minsann. Men de skall också demonteras...
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X