Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Dino Coupé -68

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by gedrup View Post
    Tack för tipset! Har funderat på hur detta skall lösas men egentligen bara kommit fram till att jag hoppas på att bultresten sitter ganska löst. Nu blir det inte helt lätt eftersom bultresten sitter en bit in i axeln och det är en M6, så att sätta tappen på kanten och vinkla den är nog inte helt enkelt. Men kan definitivt vara värt ett försök.
    Om inte det funkar. Kanske man skulle kunna:

    1. Plocka ut skruven som är hel dvs på andra gaffeln för att kunna mäta hur mycket som finns kvar av den trasiga skruven (samt för att kunna köpa en ny liknande)
    2. Borra ett litet hål i den trasiga muttern (markera på borren så att det blir rätt djup). Men för att kunna göra det så måste du ha ett rör som du sticker in i hålet så att borren blir centrerad mot den trasiga skruven.
    3. Efter du ha fått ett litet hål i skruven gäller det att banka dit något som greppar i hålet av den trasiga skruven och som du sedan kan skruva ut; tex en mejsel, torx alt grispitt.

    För att vara mer eller mindre säker på att det lyckas så pröva på en liknande situation på arbetsbänken först.

    PS Kolla om Dione har rätt skruv de har ett stort urval och kan sin sak.

    http://www.dione.se/
    Last edited by stooges; 10 July 2015, 10:02.

    Comment


    • Kom på men kanske dum ide? ta en mig svets elektrod å fäst (låg A-styrka) den på den avbrutna bult änden å hoppas den går lätt..
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • Jadu... Jag har testat att svetsa två gånger i mitt liv, har ingen svets och har nog inte nerver för detta Tror att det även för en van svetsare är en rätt tuff uppgift, vill ju inte få svetsgods på varken gaffel eller axel. Att göra det under bilen utan riktig billyft med lådan på plats är i sig en utmaning. Nej, sorry. Den vågar jag inte mig på. Jag har inte haft tid att försöka något än men återkommer så snart jag testat mig fram lite.

        Originally posted by pazzo View Post
        Kom på men kanske dum ide? ta en mig svets elektrod å fäst (låg A-styrka) den på den avbrutna bult änden å hoppas den går lätt..

        Comment


        • Jag har redan plockat treans/fyrans bult då jag tänkte att det kanske är dags att byta den också i så fall (kommer inte åt femman/backen). Och här börjar det bli intressant... Kolla in bilden på bultarna:
          Click image for larger version

Name:	IMG_3114 kopia.jpg
Views:	1
Size:	91.4 KB
ID:	251445

          Den trasiga bulten har en annan fräsning, gängorna börjar tidigare! Dessutom har den inte stämpeln på huvudet som den andra har. Jag anar att här har någon varit och bytt bult men INTE valt en korrekt. Det där med kvalitet på bultar och åtdragningsmoment är ju en hel vetenskap och inget man tummar på i en växellåda. Har spenderat massor av tid på nätet för att hitta motsvarande bult och det ser dystert ut. Jag tänkte mig byta till en riktigt stark (12,9 helst men 10,9 funkar nog). I dessa kvaliteter så finns ingen som inte är helgängad. Kollade även med Dione men där var det någon som vaknat på fel sida Hursomhelst hade de inte någon motsvarande. Även Maskiner & Verktyg fick besök och de var väldigt hjälpsamma. Dock ingen framgång. Letade fram artikelnumret på bulten och provade att googla:
          Click image for larger version

Name:	Skärmklipp 2015-07-10 13.22.02.png
Views:	1
Size:	175.1 KB
ID:	251446

          Några träffar på ebay men de såg gamla och rostiga ut. Så tänkta jag att jag åker förbi Dahlgrens Auto (Fiat Alfa SAAB) och ber dem kolla om den finns som reservdel. Och....döm om allas förvåning så fanns den. Det visar sig att den sitter i ett gäng växellådor även i nyare bilar (förutom Fiat även Alfa). Jag beställer fem stycken (minsta antal) för dryga hundringen och känner mig så nöjd. Ibland så blir man positivt överraskad

          För övrigt så har jag tänkt börja med borr, precis som du föreslår. Återkommer så snart jag haft tid att testa lite...


          Originally posted by stooges View Post
          Om inte det funkar. Kanske man skulle kunna:

          1. Plocka ut skruven som är hel dvs på andra gaffeln för att kunna mäta hur mycket som finns kvar av den trasiga skruven (samt för att kunna köpa en ny liknande)
          2. Borra ett litet hål i den trasiga muttern (markera på borren så att det blir rätt djup). Men för att kunna göra det så måste du ha ett rör som du sticker in i hålet så att borren blir centrerad mot den trasiga skruven.
          3. Efter du ha fått ett litet hål i skruven gäller det att banka dit något som greppar i hålet av den trasiga skruven och som du sedan kan skruva ut; tex en mejsel, torx alt grispitt.

          För att vara mer eller mindre säker på att det lyckas så pröva på en liknande situation på arbetsbänken först.

          PS Kolla om Dione har rätt skruv de har ett stort urval och kan sin sak.

          http://www.dione.se/
          Last edited by gedrup; 10 July 2015, 13:44.

          Comment


          • Originally posted by gedrup View Post
            J Jag anar att här har någon varit och bytt bult men INTE valt en korrekt.

            Så tänkta jag att jag åker förbi Dahlgrens Auto (Fiat Alfa SAAB) och ber dem kolla om den finns som reservdel. Och....döm om allas förvåning så fanns den. Det visar sig att den sitter i ett gäng växellådor även i nyare bilar (förutom Fiat även Alfa). Jag beställer fem stycken (minsta antal) för dryga hundringen och känner mig så nöjd. Ibland så blir man positivt överraskad
            Lite underligt om just denna skruv har bytts tidigare, det innebär ju att "den" har gått sönder 2 gånger. Har du någon förklaring (ide´) till varför dessa skruvar går sönder så ofta? IOFS behöver det ju kanske inte vara så ofta om den andra skruven var av så taskig kvalité att den var typ dömd att gå sönder men ändå. En gång är ju ingen gång, två gånger är en gång, tre gånger är en vana

            PS Sicken röta att du fick tag på nya skruvar
            Last edited by stooges; 10 July 2015, 14:09.

            Comment


            • Förklaring har jag inte men väl en tanke: synkningen på tvåan är kass och är ju ett känt problem med denna växellåda. Det innebär mer påfrestning vid växling till tvåan än normalt, så slitaget borde finnas där. Och som sagt med en klen bult så är det ett ännu större problem. OM det nu är en klen bult, detta är bara min gissning. Men efter att ha läst på en del om kvaliteter/åtdragningsmoment och det som händer när man drar för hårt med en bult som inte klarar det etc etc så är det av stor vikt att detta blir korrekt i t.ex. en växellåda. För den intresserade så kan jag rekommendera denna läsning

              Originally posted by stooges View Post
              Lite underligt om just denna skruv har bytts tidigare, det innebär ju att "den" har gått sönder 2 gånger. Har du någon förklaring (ide´) till varför dessa skruvar går sönder så ofta? IOFS behöver det ju kanske inte vara så ofta om den andra skruven var av så taskig kvalité att den var typ dömd att gå sönder men ändå. En gång är ju ingen gång, två gånger är en gång, tre gånger är en vana

              PS Sicken röta att du fick tag på nya skruvar
              Last edited by gedrup; 10 July 2015, 17:01.

              Comment


              • Skulle tro att det är 2 faktorer som gjort att bulten gått av.
                Att det sitter fel sorts bult och att den som monterat dragit lite för hårt.
                Då blev det en brottanvisning som senare fick bulten att gå av.
                Så om du monterar "by the book" lär det nog hålla länge.
                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                Comment


                • Jag har iofs begränsade kunskaper i hållfasthetslära men jag skulle nog satsa en slant på det du beskriver.

                  Tyvärr visar sig nog felet vara värre än jag trott Jag hade inte gjort felsökningen tillräckligt bra. När jag började jobba med den trasiga biten i axeln för att fåut den ser jag att gaffeln är vriden gentemot axeln. Ett gäng grader. Hmmm. Jag tar tag i gaffeln och försöker skjuta den fram och tillbaka längs axeln... Nope. Icke. Det borde den ju tänker jag och tar tag i gaffeln för trean/fyran. Mycket riktigt, går alldeles utmärkt att föra längs axeln. Jag tar hjälp med att få växelspaken flyttad mellan 1-2-3-4 några gånger medan jag ligger under och kollar lådan. Det som jag nyss anade visade sig stämma, tyvärr. Vid växling mellan ettan och tvåan händer inget...axeln flyttar sig inte. Det gör den, som sig bör, för trean och fyran.

                  Jag tänker att tag och börjar spåra in på att problemet med den trasiga bulten bara var en "slump". Gaffeln sitter fast på axeln (hur vet jag inte) för ettan och tvåan. Detta kan ha gjort att växling har fungerat och att bulten legat i botten en längre tid. Varför tror jag detta?! Jo, åter till växelspaken. Den är helt "lealös" för ettan och tvåan medan för trean och fyran finns motståndet vid iläggandet av växeln kvar, trots att gaffeln går fritt från axeln. Det behöver inte vara så men faktum är att denna "lealösa" känslan för ettan och tvåan fanns där från första början (där i kurvan på krönet när jag tappade växlarna). Ett rimligt antagande är att växelföraren och axeln förlorat kontakten. Ursäkta min något okunniga nomenklatur här men jag har inte full koll på vad saker heter. För att förtydliga så lägger jag med en bild med färgglada pilar. Bult vid blå pil är alltså av och har lossnat. Men gaffeln (röd pil) glider inte på axeln (gul pil) som den borde. Den sitter helt fast, dessutom något vriden i förhållande till axelns bulthål. Treans/fyrans gaffel (svart pil) glider fint mot sin axel efter att jag tagit bort dess låsbult. Om man lägger i treans och fyrans växel så finns motståndet vid själva iläggandet av växlarna trots att gaffeln (svart pil) löper fritt från sin axel. Däremot så är det som att vifta i luften med växelspaken vid ettan och tvåan, detta utan att dess axel (gul pil) rör sig alls. Min teori nu är alltså att det felar i överföringen mellan växelföraren till ettans och tvåans axel (gul pil), det vill säga troligen någonstans vid de gröna pilarna (eftersom växelföraren är OK fram till bygeln (den gråa pilen)). Någon som pillat en hel del med växellådor som kan verifiera min teori? Tyvärr innebär det nog i så fall att lådan måste av bilen

                  Click image for larger version

Name:	FIAT-PARTS (dragen).png
Views:	1
Size:	186.9 KB
ID:	251452

                  Originally posted by Chramon View Post
                  Skulle tro att det är 2 faktorer som gjort att bulten gått av.
                  Att det sitter fel sorts bult och att den som monterat dragit lite för hårt.
                  Då blev det en brottanvisning som senare fick bulten att gå av.
                  Så om du monterar "by the book" lär det nog hålla länge.

                  Comment


                  • Så är humöret bättre Vaknade kl 2 i natt och kom på att jag är en idiot... Det lilla vridet av axeln (gul pil) gentemot gaffeln, om än inte ens halv bultbredden är förstås tillräckligt för att föraren inte skall haka i axeln (se de gröna pilarna). Med en polygrip och litet tygstycke borde man kunna vrida på axeln för att se om den går att justera så att den hamnar precis över bulthålet med den lilla bultresten i. Jag låg vaken en lång stund och funderade på om jag skulle gå in i garaget för att testa. Somnade om till slut och nu på morgonen sprang jag ut till garaget och testade. Jodå, axeln gick arr vrida så att bulthålet kom på exakt rätt plats. Med viss puls testade jag att lägga in ettans växel och...motstånd! Dessutom kunde jag se hur gaffeln då glider på axeln. den var bara väldans trög jämfört med treans/fyrans. Ah! Då är vi tillbaka till att det "bara" är bulten. Och jag känner mig betydligt mer lättad

                    Click image for larger version

Name:	FIAT-PARTS (dragen).png
Views:	1
Size:	178.0 KB
ID:	251453

                    Comment


                    • Härligt att det kanske inte är värre

                      Comment


                      • Ibland måste bara hjärnan ha tid på sig. Fastnar man är det bra att låta det vara och göra något annat.
                        Visst är det skönt när det man har en enkel lösning på något man trodde var oöverstigligt?

                        Bra jobbat!
                        Sportbilshistoria:
                        12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                        08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                        06-10 Porsche 924 N/A -83
                        01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                        97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                        Comment


                        • Sådär kan det vara haha! Hade ett liknande moment när jag kom på hur ratten skulle bort på 125an.
                          Lycka till m bulten!
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Igår fick jag SMS från Dahlgrens Auto om att mina beställda bultar hade kommit hem. Jag var tvungen att köpa sex stycken (det var det minsta antalet man kunde beställa). Gjorde mig inget då den totala kostnaden blev 144:-. Jag gick direkt ut i garaget och sprutade 5-56 på den avbrutna bulten i axeln för att låta det verka över natt. Så idag hämtade jag bultarna. Välmärkt påse med rätt reservdelsnummer

                            Click image for larger version

Name:	IMG_3193.JPG
Views:	1
Size:	130.2 KB
ID:	251479

                            Hem och in i garaget. En ny spray med 5-56 och låta det verka. Har under veckan bestämt mig för att försöka få ut den trasiga bulten med en avbruten stålborr. Så i med en 5 mm stålborr i skruvstädet och fram med tången. Bröt av borren så att den fick snygga vassa kanter och sedan in i skruvdragaren. Inunder bilen och med skruvdragaren satt på vänstervarv (skruva ur) så började jag försiktigt att låta dragaren jobba. Genom att trycka ordentligt mot lådan så var det en inte alltför svår uppgift att få ut restan av bulten

                            Click image for larger version

Name:	IMG_3198.JPG
Views:	1
Size:	151.2 KB
ID:	251480

                            Vrålade nog så att grannarna började fundera vad som händer i det där garaget Väl ute började jag granska bultresten. Ja, väljer att inte säga något utan låter bilderna tala för sig själva

                            Click image for larger version

Name:	IMG_3194.JPG
Views:	1
Size:	150.0 KB
ID:	251481Click image for larger version

Name:	IMG_3195.JPG
Views:	1
Size:	147.7 KB
ID:	251482

                            - - - Updated - - -

                            Rätt bult till höger och fel till vänster glömde jag säga. Och det jag inte sa var då att den felaktiga bulten dessutom är för lång... Bra jobbat den som satte dit den i en växellåda

                            Comment


                            • Snyggt och smart gjort Rätt skruv på rätt plats, sånt man får lära sig den hårda vägen, been there done that (hjulbultar)

                              PS Undrar vilka fler skruvar växellådshennen (heter det så?) har varit och bytt ut?
                              Last edited by stooges; 17 July 2015, 09:29.

                              Comment


                              • Tja, snyggt iaf tycker jag. Hade väl inte ens kunna drömma om att det skulle gå såpass smärtfritt.

                                Rätt skruv på rätt plats - just det

                                Vilka fler skruvar som bytts vill jag inte veta...

                                Originally posted by stooges View Post
                                Snyggt och smart gjort Rätt skruv på rätt plats, sånt man får lära sig den hårda vägen, been there done that (hjulbultar)

                                PS Undrar vilka fler skruvar växellådshennen (heter det så?) har varit och bytt ut?

                                Comment

                                Working...
                                X