Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilprovningen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bilprovningen

    Hur många mer än jag, har råkat ut för bl.a. de nya reglerna om rattlås, som börjat gälla i början av 2012.

    Jag fick nedslag, för att mitt rattlås inte funkar vid varje tillfälle, när man tar ut nyckeln - osäker funtion.

    Det har ju varit obefintlig information om detta från Bilprovningen.
    Det är inte "fair play" att få reda på nya bestämmelser, när man befinner sig på Bilprovningen.
    Bilprovningen har ju på sin hemsida en checklista, där man beskriver hur man kontrollerar bilen. Men ingenting om rattlås.
    Och vad har rattlåset för funktion när det gäller trafiksäkerhet?
    Snart ställs det väl krav på, att bilen måste kunna låsas med nyckel. Rattlåskravet gäller från 1976 års modell.
    Har du startspärr, men inget fungerande rattlås, så blir det också en 2:a

    Dessa nya regler har inte heller tagits upp i media, utom på ett ställe;
    http://knyt.se/?s=rattl%C3%A5s&searchsubmit=S%C3%B6k

    Skulle vara intressant att få åsikter från er andra här på Forumet.
    //R//

  • #2
    Bilprovningen kan dra åt ::::::!
    Jag kör Carspect, hur trevliga och vettiga som helst!
    Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

    Comment


    • #3
      Hade jag kollat en bil med rattlås som inte funkar helt 100 hade jag nog trott att den blivit utsatt för stöldförsök och någon vridit sönder låset med risk att det hoppar i när man minst vill, det är nog det besiktningen är oroliga för.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Har aldrig råkat ut för att dom testat det på bilprovningen. Dock så funkar det på mina bilar. men inte på polarns som jag besikta nyligen. besikte senast i dag och då testa dom inte det.
        Fiat Croma 16v -95 (såld)
        Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
        Ford Mustang cab -71

        Comment


        • #5
          Hade min Croma -06 på provning i förra veckan och rattlåset testades inte alls.
          Fick dock guldstjärna för mäktigt bra bromsar. 3,9 kN både fram och bak var i klass med en lastbil.
          Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

          Comment

          Working...
          X