Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servo problem PUNTO 80 ELX 16V 5D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Reläerna sitter på kretskortet i motorn. Dom små svarta lådorna.
    Styrboxen är inte servicebar. Det är ingjutningsmassa för elektronik som dom hällt på. Man ser att det är en kraftmodul på kretskortet och kylflänsarna i lådan sitter där av samma anledning.

    Jag har inte kommit på hur man ska isolera problemet.
    Om inte något eller båda av reläerna på kretskortet i motorn funkar så ger det ofelbart nedanstående felkod även om moment positionsgivaren sitter i styrboxen.

    Reläerna kostar ca 10 Euro styck + porto.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #32
      Anyway - There is many reasons why the EPS stops working
      Battery Too weak
      Torque Sensor Failure
      Speedo Sensor Failure (Non abs models)
      condensation Fowling
      Motor Failure
      basic Electric Faults (Fuse/relay)
      Dry Solder - Motor Failure

      Most times - the battery is to blame, the ocasional Light on and powersteering stops / works half the time

      Motor Failure is more common in Pre 2003 models, where the motor uses a relay
      set. Yes Changing the motor can be a possible cure - and by the looks of it you were lucky to hit the nail on the head

      If the battery is Old and Weak - That can also be easy to eliminate without diagnostic

      But motor/Speedo/Torque sensor etc all have to be Fault coded to find out what is actually wrong

      Hence Why we see alot of these threads people want us to hit the nail on the head first time, its just not possible

      Diagnostic all the way

      (3) är vinkel sensor /position (på rattstången) (gäller en stilo)
      Attached Files
      Last edited by pazzo; 9 June 2012, 19:58.
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #33
        Nu har jag skaffat ODB adapter och tagit ut felkoden. C1007 = trasig motor. Nu bär det av mot skroten i Västerås!
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #34
          Originally posted by TurboB
          Nu har jag skaffat ODB adapter och tagit ut felkoden. C1007 = trasig motor. Nu bär det av mot skroten i Västerås!
          Låter som ett bättre felmeddelande än det jag har då. C1005 verkar betyda att man får byta hela skiten efter att jag har läst lite andra forum på nätet. Dom enda två Fiat verkstäderna i Göteborgs trakten skulle ta 11500:- + moms för att köpa in en ny sådan komplett enhet. Sedan tillkommer jobbet att byta den, om man nu inte gör det själv.

          Vet någon om man kan köpa en hel enhet nån annanstans?
          (har kollat e-bay och där verkar bara finnas för högerstyrda puntos)

          /T
          Last edited by tonlu; 17 June 2012, 13:04.

          Comment


          • #35
            ebay är lite lurigt att söka på om man vill hitta nåt specifikt. Du får söka på tyska ebay.de och klippa in länken på lämpligt objekt i Google translate så översätts hela sidan. Har kollat och det verkar kosta runt 400 Euro för en komplett rattstång med motor och styrdosa m.m..

            Eftersom du bara ska byta motor och dosa så behöver du inte lämna in det på verkstad. Du kommer åt det lätt om du tar bort säkringsluckan och plastkåpan under rattstången (4 insexskruvar). Du tar ur alla kontakterna på styrdosan och skruvar bort motorn sitter med 3 skruvar 8mm ring- eller lednyckel. Sen sitter styrdosan med en enda liten konstig skruv (använd 5 eller 5,5 mm ringnyckel). Stoppa in nya prylarna och anslut kontakterna. Lite pilligt, tar kanske en halvtimme men du du blir inte ens skitig.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #36
              Originally posted by tonlu
              (har kollat e-bay och där verkar bara finnas för högerstyrda puntos)/T
              Det spelar väl ingen roll om det är höger eller vänsterstyrt eftersom dosan och motorn måste vara desamma.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #37
                Originally posted by TurboB
                Det spelar väl ingen roll om det är höger eller vänsterstyrt eftersom dosan och motorn måste vara desamma.
                Tror du verkligen bara motorn och styrboxen behöver bytas på min när jag har C1005 som felkod då? Enligt många engelska forum på nätet som jag kollat på så har dom flesta tipsat om att byta hela rattstången med servomotor, styrbox...

                Jag mailade några firmor som annonoserat på e-bay och dessa säger att deras rattstång inte passar min bil, MEN då kanske dom inte egentligen bara svarat på om själva motorn och styrboxen passar min bil. Jag får testa att fråga om just dom motorn och styrboxen...
                Last edited by tonlu; 17 June 2012, 13:05.

                Comment


                • #38
                  Rattstången passar säkert inte eftersom det rent mekaniskt ser olika ut med höger/vänsterstyrning. Däremot box och motor måste vara samma. Men sök på tyska ebay.de istället. Funkar alltid klockrent.
                  Servostyrningen består bara av motor och box, resten är rent mekaniskt en stålpinne med leder på. Jag tror fortfarande att det du har fel på ett av de två reläer som sitter på kretskortet i motorn och jag har fel på båda reläerna. Som DC-motorn är kopplad borde felen få boxen att rapportera respektive felkod.
                  I morgon kommer jag testa att byta motorn mot en annan och då vet vi mer. Med FiatECUScan i skarp betalversion kan man köra det inbyggda kalibreringsprogrammet för servostyrningen (lika mycket kraft åt vä/hö).
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by TurboB
                    Rattstången passar säkert inte eftersom det rent mekaniskt ser olika ut med höger/vänsterstyrning. Däremot box och motor måste vara samma. Men sök på tyska ebay.de istället. Funkar alltid klockrent.
                    Servostyrningen består bara av motor och box, resten är rent mekaniskt en stålpinne med leder på. Jag tror fortfarande att det du har fel på ett av de två reläer som sitter på kretskortet i motorn och jag har fel på båda reläerna. Som DC-motorn är kopplad borde felen få boxen att rapportera respektive felkod.
                    I morgon kommer jag testa att byta motorn mot en annan och då vet vi mer. Med FiatECUScan i skarp betalversion kan man köra det inbyggda kalibreringsprogrammet för servostyrningen (lika mycket kraft åt vä/hö).
                    Mina relä sitter inte på kretskortet i motorn. På vissa modeller gör dom det, men på min så sitter dom någon annanstans och jag vet inte var...
                    Se mina tidigare postade bilder på hur mitt kretskort ser ut i motorn.
                    Hur gick det för dig med dina reläer? Funkar det nu efter du bytt dem?

                    Comment


                    • #40
                      Vad konstigt. Det innebär att komponenterna på kretskortet lika gärna kunde sitta i styrboxen. Dom gör inte någon nytta alls i motorn !?
                      Har inte hunnit i helgen men ska byta i morgon fm. Nu har jag varit och hämtat den servomotor + box Pazzo tipsade om satt på en Punto på Kungsåra självplock. 300 pix, otroligt!
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • #41
                        Nu fick jag tid att byta servomotorn. Fungerar!!! Bifogar bild på min tydligen trasiga motor (med reläer). Stort tack till Janne för sitt scoutarbete att hitta en motor åt mig för ynka 300 kronor + 200 kr bensin.
                        Attached Files
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by TurboB
                          Nu Stort tack till Janne för sitt scoutarbete att hitta en motor
                          kul att de funka..
                          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                          S/y Mascot
                          S/y Rebell
                          20vT
                          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by TurboB
                            Nu fick jag tid att byta servomotorn. Fungerar!!! Bifogar bild på min tydligen trasiga motor (med reläer). Stort tack till Janne för sitt scoutarbete att hitta en motor åt mig för ynka 300 kronor + 200 kr bensin.
                            LYCKOST!

                            Comment


                            • #44
                              Det står en Punto -02 i på Returbilen.se i Falkenberg. Den borde rimligen ha samma motor och styrbox som du har i din. Dom har inte telefon så man får åka dit med verktygslådan men det tar inte många minuter att skruva loss. Priset är detsamma.
                              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by TurboB
                                Det står en Punto -02 i på Returbilen.se i Falkenberg. Den borde rimligen ha samma motor och styrbox som du har i din. Dom har inte telefon så man får åka dit med verktygslådan men det tar inte många minuter att skruva loss. Priset är detsamma.
                                Tack för tipset. Dock tror jag inte den har samma servor som min eftersom den har en annan motor 188.A4.000...
                                Jag har 188.A5.000

                                Men det kan vara värt att chansa att åka dit och kolla. Får fundera lite.

                                Comment

                                Working...
                                X