Announcement

Collapse
No announcement yet.

airbag Fiat Marea

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Låter som verkstaden inte kan fiat/alfa/lancia ordentligt.

    Sällan hårdvarufel. ECU för SRS systemet (airbag) finns i flera modeller.

    Man köper ett OBD interface VAG-Com/KKL inkl Fiat 3 stiftsadapter för under 100 sek på ebay etc. Sedan läser man och rensar felkoder själv.

    Gjorde det senast på en AR 146 i våras. Mkt tillfredställande och kostnadsbesparande hobby.

    Comment


    • #17
      Hej Tempra 33!
      Jag har en 16 pinnars till min bärbara dator, om man kopplar på den 3 pinnars adaptern som har en + o en - kabel som ska kopplas till batteriet, är det bara när man har en sådan felkod dosa med sladd, eller ska man ha extra sröm även om man har den till en bärbar dator?

      Bara så man inte kokar datorn med!
      MVH Alf
      4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
      2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
      Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

      Punto 80 ELX 16v -01
      Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
      Ducato 2,5TD -92 flak
      Tel 070-5512431

      Comment


      • #18
        Originally posted by Alf
        Hej Tempra 33!
        Jag har en 16 pinnars till min bärbara dator, om man kopplar på den 3 pinnars adaptern som har en + o en - kabel som ska kopplas till batteriet, är det bara när man har en sådan felkod dosa med sladd, eller ska man ha extra sröm även om man har den till en bärbar dator?

        Bara så man inte kokar datorn med!
        MVH Alf
        Röda kabeln till +12v, även med laptop.

        Svart/jord kabeln brukar inte behöva anslutas då ett stift i 3-kontakten är jord.

        Comment


        • #19
          Tack!
          Då blir det att skaffa en sladd..
          MVH Alf
          4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
          2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
          Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

          Punto 80 ELX 16v -01
          Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
          Ducato 2,5TD -92 flak
          Tel 070-5512431

          Comment


          • #20
            Originally posted by tempra33 View Post
            Låter som verkstaden inte kan fiat/alfa/lancia ordentligt.

            Sällan hårdvarufel. ECU för SRS systemet (airbag) finns i flera modeller.

            Man köper ett OBD interface VAG-Com/KKL inkl Fiat 3 stiftsadapter för under 100 sek på ebay etc. Sedan läser man och rensar felkoder själv.

            Gjorde det senast på en AR 146 i våras. Mkt tillfredställande och kostnadsbesparande hobby.
            Vanligt fel på Marea/Bravo/Brava: Värmeelementet är monterat direkt över airbag-ECU'n, och det är typiskt att denne får ett läckage eller att det droppar kondens ner på ECU'n. Jag hade detta problem i min Marea. När jag skruvade loss ECU rann det vatten ur den... Lösning: hitta ny på E-bay eller sök efter en förhandlare på google. Det finns flera som säljer begagnade sådana, eller även nya. OCH KOM IHÅG ATT BYTA VÄRMEELEMENT OXÅ! :-)

            Comment

            Working...
            X