Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plötsligt trögt att växla, Punto 16V 2003

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Plötsligt trögt att växla, Punto 16V 2003

    Märkte för några dagar sedan att min FIAT PUNTO 80 ELX 16V 5D var trög att växla. Själva växelspaken är den som är trög, så växlarna går ändå in som dom ska. Dagen innan var den som den alltid har varit.

    Vad kan ha hänt? Är det något som behöver smörjas upp?

  • #2
    Inget missljud när du växlar?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Nix!

      Comment


      • #4
        Prova att lossa damasken vid spaken och se om du kan se nåt där? Kanske kan komma åt att spraya lithiumfett ned i lederna där.
        Alt. lossa vajrarna på växellådan och känn om felet finns i lådan, känn då på växelföraren på växellådshuset.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Japp, skall kolla detta i helgen! Tack.
          Det konstiga är att det kom över en natt. Ena dagen helt ok och nu riktigt trögt.

          Comment


          • #6
            Växelspaken vill inte centrera sig när du lägger i friläge? I så fall låter det precis som på min Stilo, kommer och går bara men aldrig hittat felet.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Kanske samma problem som på Alfa 156? Ta isär mekanismen ovanpå växellådan och smörj upp.
              Alfa-Romeo 156 2.5 V6 -03
              Alfa-Romeo 166 2.5 V6 -00
              Alfa-Romeo Sprint QV -88

              Comment


              • #8
                wire

                på min var det skadad växelwire damask så vatten trängde in i wire n massa wd40 så blev det bra !
                F:finns I:ingen A:annan T:turbo

                saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

                punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

                131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

                Comment

                Working...
                X