Announcement

Collapse
No announcement yet.

Felaktig hjulinställning efter dämparbyte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Felaktig hjulinställning efter dämparbyte

    Efter att ha bytt dämparna på min a112 så pekar vänster framhjul utåt vänster medans höger är rakt.
    Någon som fått samma resultat?
    Dämparna är nya och passar till Fiat 127an.
    Måttade innan montering och dom var identiska mot dom gamla.
    Hur gör man en justering själv? Vad ska man skruva på?
    Vill gärna inte lämna in den på verkstad då jag är ganska säker på att dom kommer dra sönder något.

  • #2
    Räcker att man monterar bultarna en aning annorlunda än innan för att ändra toe-in. Blir alltid inställning efteråt, åk till en framvagnsverkstad!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Du råkar inte veta vilka utav muttrarna dom justerar med på lancian? Jämt så att ja kan lossa dom själv och smörja upp så att det inte krånglar på verkstaden?

      Comment


      • #4
        Styrlederna! Så varför inte lite olja på gängorna innan ja.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Det finns en snikvariant att kolla Toe-in med.
          Slå tva 4 tums spik genom en bit läkt (smal bräda) med ungefär spårvidds avstånd. lägg detta verktyg bakom hjulen med spikspetsarna pekande upp mot däcket. Fäst maskeringsband ovanför spetsarna och markera med en penna spetsarnas läge.
          Sedan rullar du över bilen så tejpen kommer framför och lägger verktyget där och markerar igen. Sen får du tänka själv om det blev Toe-in, Toe-out eller Toe-"ingenting" och hur mycket.
          Är man noggrann ska man väl prova på ett par ställen till på däcket, men det har jag aldrig gittat.
          // Göte J

          Comment

          Working...
          X