Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Punto 60 problem... och lösningar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det var ett nyttigt, proffsigt bemötande hos Fiat-verksta'n. 2600 kr kändes plötsligt överkomligt (mindre än vad jag budgeterat). Jag gillar Punto, dom gillar Punto.

    Knarret går avhjälpa med teflonspray på en glidyta som jag glömt bort vad den heter. Skittrevligt att svänga utan styrhaveriupplevelsen!
    Samtidigt fick jag visat ett glapp i en yttre styrled.
    Utöver dom nya bromskivorna och beläggen.
    Last edited by strutt; 7 September 2012, 15:07.

    Comment


    • #17
      Batteribyte. Vid första kontrollmätning var spänningen 12,54 VDC. För dåligt tyckte jag.
      Två dygn på lågströmsladdning senare blev det 12,96 VDC. Kontrollmätningen görs ett par timmar efter batteriet är färdigladdat och en belastningsprovning genomförts (25W lampa, 1 timme). Under handtaget hittar man datum för batteriets drifttagning. Underhållsteknikern i mig vill ha allt dokumenterat, helst ner till timmen.

      Batterier är billigt i UK jämfört med Sverige.


      Jag gav också mig på att tvätta ett motorutrymme för första gången i mitt liv. Skillnaden blev ganska liten. Den unkna motorlukten försvann iaf.


      I samband med motortvätt fick jag en idé. Gör något åt den förmodade källan till fuktskadan. Genomförningen med nåt svart kladd på motorrumssidan togs bort. Det svarta kladdet var inte tätt, alls!


      Hade en 42 mm karosseriplugg hemma och chansade. Vid provmontering gick det passa in pluggen (mycket knölande). Fyllde pluggen med silikonpackning istället för att låta vädret fylla utrymmet med vatten.


      Sen var det nog med fordonspyssel.


      Passagerarsidan, som den är idag under mattan.


      För övrigt ser undersidan ut såhär. Bedrövligt är det! Skittrist att inte ha förutsättningarna att ta tag i det ordentligt.

      Comment


      • #18
        Hela tiden har jag fel. Tur att det regnade mycket.

        Här fann jag vatten på insidan.

        Hur kom vattnet dit?
        - Otät dörrlist? Nej, inget spår av vatten där.
        - Rinner in genom ventilationen? Nej, inget spår av vatten där. En kanna vatten över framrutan fastslog att vatten inte kommer in i luftintaget.

        Punton ser bitter och sjösjuk ut med immiga lamphus.


        Dagens mod: En skruv + bricka. Orginalet har försvunnit. Det som satt lite löst sitter nu mindre löst.
        Last edited by strutt; 12 September 2012, 11:34.

        Comment


        • #19
          Originally posted by strutt
          För övrigt ser undersidan ut såhär.
          Been there done that!
          Står lite om hur jag fixade detta i min tråd om intresse finnes.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #20
            Originally posted by per
            Been there done that!
            Står lite om hur jag fixade detta i min tråd om intresse finnes.
            Intresse, vilja och diverse inspiration finns... delvis pga ditt Projekt Snåljåp II.
            Men som nyarbetslös tar det emot att köpa dom kostsamma förutsättningarna.

            Noterade idag att höger spiralfjäder (fram) är extremt mycket fräschare än den vänstra.
            Last edited by strutt; 12 September 2012, 19:38.

            Comment


            • #21
              Verkan:
              - Vatten i lamphusen.

              Orsak:
              - Naturlig minimal materialnedbrytning av tätningen i det stora locket. Lockets passform är inte den bästa.

              En lösning:
              - Skapa en 2-3 mm tjock distans i valfritt vattentåligt material och lägg den i ramen för tätningen. Smörj in gamla tätningen med listskydd. Lägg i tätningen. Med besvär, montera locken. Jag var tvungen att ändra formen på fästöglorna för att underlätta för framtida arbeten.

              Nu kommer det inte in något vatten i mina lamphus. Skönt.

              Comment


              • #22
                Problem, problem. Ena lamphuset blev inte helt tätt.
                Regnvattnet tar sig in kupén genom ett hål jag fortfarande inte hittat.

                Yttre styrleder är bytta nu. Körupplevelsen förhöjdes mycket. Tillsammans med nya frambromsar och däck blev det visst en ny bil av den.

                Comment


                • #23
                  förebyggande underhåll

                  Planen var: Luftfilter, generatorrem, oljefilter, motorolja, okulär besiktning.

                  Men så blev jag väldigt intresserad av generatorn vars skick var tvunget att kontrollmätas. Som bonus slipades korrosion på alla fästpunkter, skruvar och brickor bort. 5 ohm mellan generatorhöljet och motorblocket blev <0,2 ohm.

                  Frågan efter dagens pyssel:
                  - Är det normalt att en bilmotorn "skriker" och vägrar starta på första försöket? På andra startförsöket var allt som vanligt.
                  Attached Files
                  Last edited by strutt; 6 October 2012, 14:10.

                  Comment


                  • #24
                    - Ditt oljetråg är sönderrostat och ser ut att läcka? Slår jag på det kommer du inte hem.
                    [10 minuter senare]
                    - Blankt papper, varsågod.



                    Ser ju bra ut papper. Fast verkligheten skrämmer mig.

                    Comment


                    • #25
                      För lösning av oljetrågsrost - se min proj.tråd.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by strutt
                        - Ditt oljetråg är sönderrostat och ser ut att läcka? Slår jag på det kommer du inte hem.
                        [10 minuter senare]
                        - Blankt papper, varsågod.



                        Ser ju bra ut papper. Fast verkligheten skrämmer mig.
                        Har nu konstaterat att det är vattendroppar som ligger på oljetrågets framsida. Kondens alltså. Men tråget bör bytas ändå.

                        Trots ihärdigt regnande har det inte kommit in vatten i kupén dom senaste veckorna. <10 grader C krymper listerna så pass att hålet täpps till? Kanske.


                        Originally posted by per
                        För lösning av oljetrågsrost - se min proj.tråd.
                        Rostskydd av tråget. Vad använde du?
                        Last edited by strutt; 17 October 2012, 13:04.

                        Comment


                        • #27
                          Ett väntat inte önskvärt problem uppkom nyligen. Går det göra annat än att byta allt? (när avgassystemet ändå är på slutet av sin livscykel)
                          Attached Files
                          Last edited by strutt; 27 February 2013, 11:55.

                          Comment


                          • #28
                            dubbelpost

                            Comment


                            • #29
                              Imirin, hur går det?

                              Comment

                              Working...
                              X