Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat stilo växellåda trög?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat stilo växellåda trög?

    Tja!!

    Första posten på detta forum!
    Införskaffade mej en fiat stilo 1.8 från 2002, uttagen 04.

    Skitfin bil, och trevlig att köra.. men Har svårt att växla från 2an till 3an.

    Går bra att växla om jag tar det väldigt lugnt, inga missljud eller nåt, bara svårt att få i växlarna ibland, speciellt 3an då.

    Hur felsöker jag nu? har aldrig meckat med en sån här bil förrut, läste något om nån plastknopp nere vid växelspaken?
    att den kunde vara trasig..

    någon som har någon idé vad det kan vara?

    Tack på förhand /Dennis

  • #2
    Ingen som äger en stilo eller har koll på fiat överlag som har något förslag?

    Comment


    • #3
      Vanligt fel på Stilon och en del andra Fiats... växelspaken vill inte centrera sig i friläge och då måste man försöka pricka trean. Hur man löser det vet jag inte, har själv problemet som kommer och går.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        okay!

        Skulle vara intressant och veta om det är sjävla växellådan som behöver bytas eller om det är något annat.. ska ringa fiatverkstad imorrn och höra fall dom har koll på vad det brukar vara.. återkommer..

        Comment


        • #5
          Originally posted by LocKtar
          okay!

          Skulle vara intressant och veta om det är sjävla växellådan som behöver bytas eller om det är något annat.. ska ringa fiatverkstad imorrn och höra fall dom har koll på vad det brukar vara.. återkommer..
          Det är inte växellådan, snarare mekaniken i växelspaken eller någon vajer... Bilden nedan är en sprängskiss på Stilons växelspak.
          Attached Files
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Originally posted by 84jr0
            Det är inte växellådan, snarare mekaniken i växelspaken eller någon vajer... Bilden nedan är en sprängskiss på Stilons växelspak.
            Går det att spänna upp vajararna? är det dom som sköter lägena? Så spaken hamnar rätt så att säga? ska prova byta växellådsolja först och se vad som händer.

            Comment


            • #7
              ang växellådsoljan, ska jag stoppa i den som tillverkaren anger, eller finns det någon som är bättre enligt er själva? som kan råda bot på problemet jag upplever?

              Comment


              • #8
                Originally posted by LocKtar
                Går det att spänna upp vajararna? är det dom som sköter lägena? Så spaken hamnar rätt så att säga? ska prova byta växellådsolja först och se vad som händer.
                Det är på nr 1 på bilden som problemet ligger i. Om du tar loss damasken så kommer du se konstruktionen så förstår du bättre.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Originally posted by LocKtar
                  ang växellådsoljan, ska jag stoppa i den som tillverkaren anger, eller finns det någon som är bättre enligt er själva? som kan råda bot på problemet jag upplever?
                  Byta växellådsolja ska man inte behöva göra på en bil som Stilo, det ingår inte ens i servicen under hela bilens livslängd. Vill du ändå göra det så häll i det som rekommenderas i handboken för man kan förstöra mer än göra nytta med felaktig olja.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by 84jr0
                    Byta växellådsolja ska man inte behöva göra på en bil som Stilo, det ingår inte ens i servicen under hela bilens livslängd. Vill du ändå göra det så häll i det som rekommenderas i handboken för man kan förstöra mer än göra nytta med felaktig olja.
                    okay, eftersom jag tog bort skyddsplasten under, och hittade avtömingspluggen på sidan av "tråget" samt ifyllningspluggen lite högre upp så såg det ut att vara en "enkel" operation...

                    bilen i fråga har bara gått 15000 mil, men 400kr +- kostade 2 liter olja på mekonomen, det gjorde underverk för lådan när jag bytte olja i min gamla seat ibiza TDI den oljan va typ SVART...

                    Vad tror du en verkstad skulle ta för att åtgärda felet ? (enklaste är att ringa, men om du vet så slipper jag mvh

                    Comment


                    • #11
                      Jag sprayade fullt med WD40 växelspaksdamasken ihop om att det skulle smörja upp, blev kanske LIIITE bättre, men långt ifrån godkänt.

                      Ser ut o vara mycket att hålla koll på, frågan e fall man vågar pilla där själv, mitt minne är inget jag skryter om, skulle säkert shabla till det ordentligt... =)

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by LocKtar
                        okay, eftersom jag tog bort skyddsplasten under, och hittade avtömingspluggen på sidan av "tråget" samt ifyllningspluggen lite högre upp så såg det ut att vara en "enkel" operation...

                        bilen i fråga har bara gått 15000 mil, men 400kr +- kostade 2 liter olja på mekonomen, det gjorde underverk för lådan när jag bytte olja i min gamla seat ibiza TDI den oljan va typ SVART...

                        Vad tror du en verkstad skulle ta för att åtgärda felet ? (enklaste är att ringa, men om du vet så slipper jag mvh
                        Som sagt man kan byta om man vill men det ska inte behövas om lådan är frisk i övrigt.

                        Min stilo lider av samma problem som din där växelspaken inte vill centrera sig och det händer oftast när det är fuktigt ute och oftast vintertid. Har lämnat in den vid två tillfällen på verkstad för felsökning men båda gånger försvann felet när de påbörjade felsökningen så jag har lärt mig att leva med det.



                        Originally posted by LocKtar
                        Jag sprayade fullt med WD40 växelspaksdamasken ihop om att det skulle smörja upp, blev kanske LIIITE bättre, men långt ifrån godkänt.

                        Ser ut o vara mycket att hålla koll på, frågan e fall man vågar pilla där själv, mitt minne är inget jag skryter om, skulle säkert shabla till det ordentligt... =)
                        Det kan vara så att damasken till vajern är kass och att det drar in fukt där som rostar och då kan spaken kännas trög. Annars är det något i själva spaken.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by 84jr0
                          Som sagt man kan byta om man vill men det ska inte behövas om lådan är frisk i övrigt.

                          Min stilo lider av samma problem som din där växelspaken inte vill centrera sig och det händer oftast när det är fuktigt ute och oftast vintertid. Har lämnat in den vid två tillfällen på verkstad för felsökning men båda gånger försvann felet när de påbörjade felsökningen så jag har lärt mig att leva med det.





                          Det kan vara så att damasken till vajern är kass och att det drar in fukt där som rostar och då kan spaken kännas trög. Annars är det något i själva spaken.
                          mm, jag upplever det är enklare att lägga i växeln när bilen är kall än när den blitt varm.

                          en väl fungerande låda ska ju vara så att man ska kunna ta två fingrar från 1an till 5an enkelt, och den ska spåra från 1an till 2an till3an till 4an, sen får man vinkla lite på 5an... 1an till 2an fungerar kalas, men 2an till 3an är det stopp, då får man börja vinkla helt enkelt... 3an till 4an e perfekt också..

                          Comment


                          • #14
                            Sen jag blivit av med mitt mekgarage har jag blivit den late och orkar knappt byta trasig lampa på bilen så jag lämnar in allt på verkstad men hade jag haft ork hade jag lyft växelspaks-damasken och kollat om man kan se något där och sprayat in lithiumfett. Funkar det inte så hade jag sett över vajerdamasker under bilen samt lossat på båda vajrar från växellådan och känt efter om de är tröga och smörjt upp de.
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Hei,
                              jeg har også en Stilo 1.8 med samme problem.
                              det er en mekanisme på topp av gearkassen som trenger smøring

                              se link fra Alfa Romeo cuoresportivo i Norge.
                              Flere Alfa har samme type gearoveføring som Stilo

                              http://cuoresportivo.no/index.php?topic=23443.0

                              Comment

                              Working...
                              X