Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skumma värden, yttertempmätare Marea -02

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skumma värden, yttertempmätare Marea -02

    Marean har rullat på utan problem ett bra tag nu, men härom veckan började plötsligt yttertempmätaren visa underliga värden.

    Den visar vid start 15-20 grader för lite, vilket gör klimatanläggningen mycket förvirrad. Inte kul om bilen tror att det är -2 och kopplar ur AC kompressorn när det egentligen är +25 och kylan är mycket välkommen. Det skumma är att ibland så ordnar det upp sig så efter en 5-10 minuter visas rätt temp och klimatanläggningen fungerar som förväntat.

    Den givna lösningen borde väl vara att byta givaren som sitter i höger backspegel??

    Nån som upplevt samma sak?
    /Henrik
    Henrik
    Fiat 500e -15
    *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
    Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
    Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
    *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

  • #2
    Du tror inte att kablaget i dörröppningen kan vara skadat?
    Är det på väg att gå av får du varierande resistans och givaren skickar ut fel värden.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #3
      aj aj, vilket jobbigt fel isåfall.
      Jag har haft isär den runda kontakten mellan dörren och bilen och sprayat med elektronikrengöring men det blev ingen skillnad.
      Allt i dörren funkar, såsom elbackspegel, fönsterhiss, högtalare c-lås.

      En sak som faktiskt inte funkar är att köra upp passagerarrutan från förardörren, ner går bra men inte upp. Men det har jag skyllt på kontakten i förardörren.

      Hur konstaterar man att kablar är på väg att gå av?
      /Henrik
      Henrik
      Fiat 500e -15
      *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
      Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
      Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
      *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

      Comment


      • #4
        Det behöver ju inte vara kablarna.
        Kan ju vara givaren också, sedan borde det finnas en plint inut dörren där givaren är "inkopplad". Kan ju vara dålig kontakt där också.
        Jag tror nog att det är svårt att mäta sig fram till felet. Jag skulle nog demontera lite och hålla ett öga på tempmätaren och peta, böja, ruska lite på kablaget för att försöka lokalisera en ev glappkontakt. Hjälper inte det, testa en ny givare?
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Ja inte vet jag hur det gick till men tempmätaren började så småningom visa rätt värden igen av sig själv så jag ägnar inte någon tid till den just nu. Skönt med självreparerande bilar.
          /Henrik
          Henrik
          Fiat 500e -15
          *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
          Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
          Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
          *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

          Comment


          • #6
            Jahäpp, nu strular det igen.
            Får nog riva ner dörrsidan och ta isär alla kontakter jag hittar för lite rengöring med oxid spray. Även den stora kontakten i dörren ska få en dusch.

            Självreparerande fast bara en srund
            Henrik
            Fiat 500e -15
            *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
            Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
            Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
            *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

            Comment


            • #7
              Yttertemp enl Marean idag, 2 grader... Verklig temp ca 25 grader och AC kompressorn vägrar starta
              Har ingen glädje av min nyfixade AC just nu.
              Dags att fixa detta på riktigt, kan verkligen själva givaren i backspegeln vara boven?
              Henrik
              Henrik
              Fiat 500e -15
              *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
              Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
              Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
              *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

              Comment


              • #8
                Har du kollat vad en givare kostar, är nog ingen förmögenhet. Då vet du ju att den biten är ok.
                Sitter den under backspegeln som på Alforna? Kan ju vara en liten spricka i höljet så fukt tränger in & påverkar utsignalerna från givaren.
                Lägg till lite salt från vintervägarna, den sörjan leder ström bra.

                På min Uno glimmar alltid varningen för slitna belägg när det är slaskigt vintertid. Trots urkopplade sensorer...
                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                Comment


                • #9
                  Ny givare inköpt men hur får jag bort spegelglaset utan att något går sönder?
                  Henrik
                  Fiat 500e -15
                  *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
                  Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
                  Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
                  *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

                  Comment


                  • #10
                    Jag svarar på min egen fråga. Glaset, eller snarare hela enheten med glas och elmotorer får man bort genom att lossa två skruvar i botten av spegeln, då blir hela härligheten lös. För att komma åt den inre av dessa skruvar behöver spegelhuset bort från fästet, sitter med tre skruvar som gärna vill ärga fast märkte jag. Fästet slutligen lossas från insidan av dörren och det är nog en fördel att ha allting löst när man meckar med detta.

                    Själva tempgivaren är bara stucken igenom ett hål i botten av spegelhuset.

                    Med allt isär ser det ut så här:
                    Click image for larger version

Name:	backspegel.jpg
Views:	1
Size:	88.3 KB
ID:	250200

                    Jag provade att koppla in den nya givaren lös i kontakten en dag när den gamla givaren hade en dålig dag och visade helt galna värden och då verkade det lösa problemet, vi får se om det är fixat nu.
                    Om ja kommer det att dyka upp något nytt fel senast på torsdag, (tror förresten att pumpen till strålkastarspolningen håller på att ge upp men det blir kanske en annan tråd)
                    Henrik
                    Fiat 500e -15
                    *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
                    Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
                    Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
                    *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

                    Comment

                    Working...
                    X