Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad har du gjort för din Fiat idag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bytte oljetråg på speedgear Punto idag

    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	111.6 KB
ID:	251795
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • Efter linoljebehandlingen så tackade Bravan mig med att ganska så omgående spela en lite gnällig visa ur kupefläkten. Den visar ingen tacksamhet alls
      Iallafall så var det den lättaste saken i världen att byta.Stick in huvudet under handsfacket, lossa en stjärnskruv, ta tag i fläkthuset och vrid lite, ryck ur elkabeln så kommer allt ner. En bättre beg fläkt fanns i reservdelsbilen. Livet är enkelt ibland
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • Bägge Fiat Brava (hur säger man Brava i flertal?) besiktade utan anmärkning. På 1,8an bytte jag bromsskivor, belägg, bromsslangar och några bromsrör för det går tamejtusan inte att få lös helt. Förutom ett bromsrör och en fjädersprint till backarna bak har jag inte bytt något på bromsarna på 14 år och 12tusen mil. Men nu var det dags. Bra grejer!!!!

        Comment


        • Idag har jag fått hjälp med att slutgaragera Tipo´n 16 V inför vintern. Tur man har en liten smal godvän.
          Pumpat extra i däcken, och sen fått hjälp med att backa den längst in i carporten - 3 cm tillgodo på ena sidan - inte lätt med syn på ett öga. På andra sidan ca 10 cm - precis att man kan pressa sig ut genom dörren (jag är för stor och stel nu)
          En stolpe hindrar att man öppnar dörren mer. Sen plocka ur batteriet och dra ett toppgarage över.

          Så nu får den andra Tipo´n tak över huvudet i vinter - min vinterbrukis - som används varje dag.

          Varför samlar man inte på skala 1:43 i stället - blir nog att tänka om snart och minska ner bilinnehavet snarast
          //R//

          Comment


          • 1:43 är ju lite trånga att komma in i..
            captainmorgan

            Comment


            • Satt på nya vinterhjul. Plåtfälgarna blir krokiga hela tiden och uppgraderade därför till LM av vintertyp. Svarta så att man slipper tvätta den. Nokia Hakka R2 dubbfria.

              Click image for larger version

Name:	IMG_6124.jpg
Views:	1
Size:	158.0 KB
ID:	251852
              Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

              Comment


              • Kan det bero på GM släktskapet att fälgarna blir CHEVA? Sorry sjuk humor

                Comment


                • Efter mycket letande utan resultat, så fick jag köpa nytt verktyg till oljepluggen.
                  Så idag blev det ny olja i motorn på Tipo´n 2,0 + filter förstås.
                  Men vart har jag gjort av kupévärmaren ?????? Tur att intagskabeln hittades i ala fall
                  //R//

                  Comment


                  • Bytte servopump på Bravan häriveckan. Den gamla hade börjat sölat lite. Bra att byta ut innan servooljan rinner ner i generatorn som är bytt för inte så längesedan. Tur som en tok så satt det en utbytt pump på resdelsbilen. Den bilen har betalat sig flera gånger om nu.
                    Mats Nilsson

                    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                    Comment


                    • Inte idag men i tisdags, besiktade Marean igen, med blankt protokoll igen ABS lampan som behagar lysa ibland höll sig släckt som tur var. Måste kolla med Multiecuscan nån gång om det är en givare som är ledsen. Hade en trevlig besiktningsman som visade att bromsrören börjar bli lite angripna bak. Ska göra rent och spraya med vax till sommaren.

                      För övrigt är jag sjukt imponerad av Marean som vinterbil. Startar lätt och bra värme även närmare -20 och tuggar sig fram bra i snön. Låset i backluckan frös fast när det slog om till kallt hastigt men några omgångar med en hårtork löste det. Inte illa för en bil som har ett ekonomiskt värde motsvarande en klase bananer och en klapp på axeln.
                      Henrik
                      Fiat 500e -15
                      *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
                      Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
                      Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
                      *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

                      Comment


                      • Har bytt det yttre dörrhandtaget på passagerarsidan. Låste nämligen in bilnyckeln med bilen igång Detta på jobbet, på väg hem och när det var svinkallt. Bara att vålda sig in med skruvmejsel i låset. Hade en tid att passa också så klart. Det gamla handtaget var redan fult och skulle eg bytas ut såsmåningom. Ett fint handtag hämtades på reservdelsbilen. Trist bara att det inte blir samma nyckel på den sidan. Får åka och göra en nyckelkopia helt enkelt.
                        Mats Nilsson

                        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                        Comment


                        • Koda om cylindern
                          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                          S/y Mascot
                          S/y Rebell
                          20vT
                          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                          Comment


                          • Monterade igår dragkrok på Bravan, tänkte hinna regbessa den under veckan. Har även vanlig bes i slutet av veckan. Hade även bilen inne för rutbyte i måndags.
                            Det var mycket nu, bytte även olja och filter igår.

                            - - - Updated - - -

                            Originally posted by pazzo View Post
                            Koda om cylindern
                            Nja, orkade inte detta, klockan var sent och handtagen är lite mongo att hålla på med.
                            Mats Nilsson

                            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                            Comment


                            • Jag har en Fiat Panda, och jag har idag ÄNTLIGEN beställt nya bromsbelägg till bilen. Det har behövts ett tag, men jag har liksom inte fått tummen ur, det är alltid något som ska fixas, antingen med lägenheten eller så är det en räkning som ska betalas etc. Har fått skjuta på detta inköpet ett bra tag nu, men snart kommer besiktningen, och då vill jag helst att bilen ska vara i vettigt skick. Hittade iaf nya belägg relativt billigt, så jag är rätt nöjd. Får nog paketet till nästa vecka, så att jag kan fixa till detta nästa helg.

                              Comment


                              • Inte idag, men igår var jag och min pappa och tvättade hans doblo, dock i en snabbtvätt
                                Och idag har hans doblo varit inne och fått stötdämparlager, eller något liknande (tror jag det var?) utbytta i framvagnen, så nu slipper vi det där klonkandet

                                Comment

                                Working...
                                X