Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad har du gjort för din Fiat idag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by alfamats View Post
    Monterade igår dragkrok på Bravan, tänkte hinna regbessa den under veckan.
    Inget behov att att regsbesiktiga bara för att du monterat dragkrok nuförtiden... Kravet borttaget!
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

    Comment


    • Originally posted by rask View Post
      Inget behov att att regsbesiktiga bara för att du monterat dragkrok nuförtiden... Kravet borttaget!
      På en såpass gammal bil blev jag tvungen. Tror det är bilar som är helbilsgodkända som slipper regbessa. Nu är det gjort i alla fall och fasiken va gött att ha krok
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • Bytte bromsskivor fram på bravan. De gamla var slut redan när jag köpte bilen för 2 år sedan, nu började det vibrera när jag bromsade, då var det dags.
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • Originally posted by rask View Post
          Inget behov att att regsbesiktiga bara för att du monterat dragkrok nuförtiden... Kravet borttaget!
          Det stämmer OM bilen är EU-typgodkänd OCH att bilens maximala dragvikt finns med i registreringsbeviset.
          Det måste åxå vara ett drag som är typgodkänt och avsett för bilen. Dessutom att det monteras på ett fackmannamässigt sätt enligt krok-tillverkarens anvisningar. (men man får göra det själv)

          Jag monterade t.ex. dragkroken på Pandan själv, utan besiktning.
          /Sven

          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
          ++

          Comment


          • Jag var ute och brummade omkring i pappas doblo idag, på mindre landsvägar Dock så tycker jag att Qubon har bättre väghållning, den har hårdare dämpning är lite lägre osv. Pappas bil skulle egentligen ha lite hårdare dämpning kan jag tycka. Det var kul hur som helst

            Comment


            • Jag motionerade Qubon för ett tag sedan, under omkörningarna brummade jag upp i 140km/h vilket är mycket med tanke på att toppfarten är 150-160km/h. Jag undrar om den blir starkare av motionen eller om den mattas av efter det? Funkar motorn som en människa eller tvärt om?
              Förövrigt så plattade jag på för fullt under en omkörning och tänkte att jag skulle åka ifrån Saaben som låg bakom, men det lyckades jag inte med. Mina 75hk var inte tillräckligt, men om jag motionerar den ett tag till så flyger jag ifrån Saaben sen:-D
              Last edited by Qubo; 2 July 2016, 17:10.

              Comment


              • En bil blir tyvärr mer eller mindre sliten men den behöver användas som en människa - en person är där överlägsen och kan tränas upp bli starkare duktigare osv..
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • Originally posted by pazzo View Post
                  En bil blir tyvärr mer eller mindre sliten men den behöver användas som en människa - en person är där överlägsen och kan tränas upp bli starkare duktigare osv..
                  Det är så alltså. Bilen är ju ungefär 7 år nu och har gått strax över 4000 mil, så numera kanske det inte ens finns några 75hk kvar? Förövrigt så slutade tydligen höger torkararm att gå, så nu är jag orolig att det ska vara något allvarligt fel. Det var min syster som ringde förut och sa att bara den vänstra gick. Pappa säger att det förhoppningsvis bara är någon mutter som släppt. Jag har inte tillgång till bilen föränn imorgon, så vi får se om jag kan sova inatt:-/

                  Comment


                  • Något hade hänt så nu är armen lagad, fixat och klart på sekunden av verkstaden, tack grabbar!

                    Comment


                    • Nu har jag tonat de bakre rutorna på min Panda. När jag köpte bilen fanns inte det valet, eftersom bilen stod hos handlaren som den var. Med en bra prislapp - i det fanns ACC, Bluetooth, dimljus och läslampor men bakrutorna var som de var.

                      Jag tycker att vovven kan ha det lite skuggigare, så jag beställde en sats färdigskurna polykarbonat-rutor från Solarplexius i Linkôôping. Det är nämligen svårt att sätta folie på bakrutan eftersom den är böjd på flera håll samtidigt. Beställde på Söndag och fick paketet på Tisdag!

                      De hade färdigskurna rutor för Panda generation 3 på lager!

                      Monteringen var ganska enkel, men ena sidorutan i bak (den pyttelilla) krånglade lite så jag fick lossa lite på en skruv som håller inredningen runt rutan för att få den på plats. Det blev MÖRKT!! Det beror väl delvis på att rutorna har en viss grad av toning från början OCH att dessa polykarbonat-rutor är ganska mörka i sig.

                      Utifrån går det inte att se om det finns någon/något bak i bilen överhuvudtaget längre. Nackdelen med dessa polykarbonat-insatser är att dörrutorna bak inte går att öppna längre. Men jag tänkte att antingen får jag väl ta bort den tonade rutan tillfälligt om jag vill kunna veva ned eller så får jag väl klistra på vanlig solskyddsfolie istället, vid något senare tillfälle.

                      Får se hur det blir när den mörka årstiden kommer...
                      /Sven

                      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                      ++

                      Comment


                      • Originally posted by Bambu View Post
                        Nu har jag tonat de bakre rutorna på min Panda. När jag köpte bilen fanns inte det valet, eftersom bilen stod hos handlaren som den var. Med en bra prislapp - i det fanns ACC, Bluetooth, dimljus och läslampor men bakrutorna var som de var.

                        Jag tycker att vovven kan ha det lite skuggigare, så jag beställde en sats färdigskurna polykarbonat-rutor från Solarplexius i Linkôôping. Det är nämligen svårt att sätta folie på bakrutan eftersom den är böjd på flera håll samtidigt. Beställde på Söndag och fick paketet på Tisdag!

                        De hade färdigskurna rutor för Panda generation 3 på lager!

                        Monteringen var ganska enkel, men ena sidorutan i bak (den pyttelilla) krånglade lite så jag fick lossa lite på en skruv som håller inredningen runt rutan för att få den på plats. Det blev MÖRKT!! Det beror väl delvis på att rutorna har en viss grad av toning från början OCH att dessa polykarbonat-rutor är ganska mörka i sig.

                        Utifrån går det inte att se om det finns någon/något bak i bilen överhuvudtaget längre. Nackdelen med dessa polykarbonat-insatser är att dörrutorna bak inte går att öppna längre. Men jag tänkte att antingen får jag väl ta bort den tonade rutan tillfälligt om jag vill kunna veva ned eller så får jag väl klistra på vanlig solskyddsfolie istället, vid något senare tillfälle.

                        Får se hur det blir när den mörka årstiden kommer...
                        En bild säger mer än tusen ord....
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • Originally posted by Qubo View Post
                          Något hade hänt så nu är armen lagad, fixat och klart på sekunden av verkstaden, tack grabbar!
                          Nu ljög jag för mig själv Den är inte lagad, dom kopplade bara löst torkararmen så att det går att använda den vänstra. Den högra var helt utsliten så att den gick inte att klicka tillbaka. Tid ska beställas så att en ny arm på högersidan kommer på plats. Jag kan tänka mig att det blir lite irriterande att bara ha den vänstra fungerande om det regn

                          Comment


                          • Av just den anledningen vägrar jag att lämna in bilen på verkstad. Så trist..

                            Jag vet inte om det är kunskapen som är otillräcklig eller om det bara är av ren lathet - oavsett så blir det samma resultat
                            Kör just nu:
                            Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                            Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                            Fiat Barchetta - 96
                            Fiat 127 1,05L - 77
                            Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                            Comment


                            • Originally posted by Fredriksda View Post
                              Av just den anledningen vägrar jag att lämna in bilen på verkstad. Så trist..

                              Jag vet inte om det är kunskapen som är otillräcklig eller om det bara är av ren lathet - oavsett så blir det samma resultat
                              Nu vet jag inte om det var mig du svarade, men det blev ett missförstånd mellan pappa och mig. Han tog bilen till jobbet för att kunna åka förbi verkstaden och se om dom kunde göra något åt det.
                              Han åkte dit efter jobbet och verkstadsgrabbarna konstaterade att det var utslitet och det behövdes bytas, så dom kopplade bara ur den så att det går att använda den högra utan att det rasslaar och har sig på den högra.
                              Pappa kommer hem, han sa inget och dum som man är så frågade jag inget heller, jag antog att dom fått fast den igen.
                              Igår när jag var ute så regnade det en aning, jag drar igång torkarna när jag märker att bara den vänstra funkar, jag antog att dom gjort något då jag inte hörde massa knakande och skrapande som min syster beskrev. När jag kommer hem frågar jag pappa om dom inte lagat torkaren.
                              Han förklarar då att det var så pass slitet så dom behöver byta ut armen och att grejer behöver beställas till det. Så vi får beställa tid för bytet och så att vi/dom får beställa hem grejerna.
                              Så det var egentligen bara ett missförstånd mellan oss

                              Comment


                              • Rätt så dyr med motor till en Qubo!!
                                https://www.atp-autoteile.de/product...00/list-1-20-0

                                Affe
                                4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                                2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                                Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                                Punto 80 ELX 16v -01
                                Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                                Ducato 2,5TD -92 flak
                                Tel 070-5512431

                                Comment

                                Working...
                                X