Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad har du gjort för din Fiat idag?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Har tvättat av Ritmo 87:an efter vinterförvaringen.Tvättade inte av den när jag ställde ner den i höstas så jag fick gno ordentligt nu.Hade köpt Wurths otroligt bra tixotropa fälgrengörning för 200kr,till min förvåning så gick den bet på att göra rent fälgarna,jag råkade ha Julas Fälgtvätt Hamron (30kr )som jag testade,blev skitrent efter lite lätt skubbande.Syra is da shit säger jag bara
    Har även bytt ut en del av tröskeln på hö sid.

    Fick även ett samtal från en snubbe idag som hade nya dämpare till bilen också.Nu fattas bara lite kortare fjädrar så drar man igång med operation uppsnyggning,fan va gött!!!
    Mats Nilsson

    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

    Comment


    • #62
      Förra fredagen, backade jag i en stenkant. Tipo´n var mycket tungt lastat med en hel inredning till ett badrum..
      Stänkskyddet + nedre delen av stötfångaren tog i stenkanten, och det small som f . n. Och det hela slutade med att när jag körde fram, så ryktes stötfångaren från sitt fäste, och hängde som vingen på en skadskjuten kråka.
      Sen när jag plockade ner skiten, så upptäckte jag ett rosthål i hjulhuset, bakom hängande underredsmassa = första rosten på bilen.
      Så detta har jag pysslat med under veckan + att jag lirkat igång handbromsen på vänster bromsok. Men blir inte helt nöjd, handbromsen går inte helt tillbaka, men får se om den klarar besiktningen i slutet av månaden.
      Får väl söka efter ett beg. ok i alla fall, för jag vill inte ha det så - allt skall funka, även om bilen är gammal.
      Skall testa och sätta smörjnippel där handbromsarmen går in, så man kan pressa i fett med jämna mellanrum. Men det är aldrig bytt några bromsok på bilen, det tycker jag ändå är bra för en 21-åring.


      Kanske någon har ett bromsok liggandes vä. bak till denna bilen?
      //R//

      Comment


      • #63
        Har gjort en grundlig översyn av min 1100 Special inför kommande besiktning tisdag nästa vecka.
        Har bytt stift, kondensator, tändspole + ett bättre beg. batteri. Justering av brytare. Så nu startade den direkt.
        Har dessutom rengjort tomgångsmunstycket, så nu går den jämnare på tomgång. Skulle egentligen ta isär förgasaren, men, men .......
        En rundsmörjning fick den också, fast den bara rullat 42 mil sen sista besiktningen

        Hoppas att den rullar igenom besiktningen utan större problem. För jag kör den för lite, så jag får hoppas att bromsarna tar jämt och fint. Den bromsade perfekt på grusväg i alla fall.
        //R//

        Comment


        • #64
          Originally posted by Rolando View Post
          Kanske någon har ett bromsok liggandes vä. bak till denna bilen?
          Borde vara samma på en uppsjö bilar, bl.a. Coupe? Alla "Tipobilar"..?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #65
            Man tycker inte att det skulle vara så omöjligt att få tag på ett beg.
            Jag har sökt, och hittat ett, från en Tipo 90:a uppe i Norrland.
            Så nu har jag köpt ett nytt, eftersom besiktningen inte gick så bra när det gällde bromsarna.
            Annars så klarade sig bilen bra, så därför kostar jag på ett nytt ok + nya skivor och belägg, som skall monteras i helgen.

            Det är väl ingen skrot som sparar på delar till gamla Alfor, och Fiatbilar.
            //R//

            Comment


            • #66
              Idag har Marean fått ny kylare. Behagligt "rakt på" meck som gick fint att göra på garageuppfarten. Passade även på att fixa med skruvarna till plastskyddet under motorn. Inga buntband längre bara rostfria skruvar osv och massor med kopparpasta. Undrar nu vad som kommer dyka upp på "att göra" listan härnäst. Antalet punkter brukar vara tämligen konstant, bara åtgärderna som byts ut vartefter.
              Henrik
              Fiat 500e -15
              *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
              Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
              Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
              *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

              Comment


              • #67
                Håller på att limma grillen när den ändå är lossad, ska sättas på plats snarast

                Plasten kräver ett lim mot fett

                Click image for larger version

Name:	bild-2.JPG
Views:	1
Size:	72.4 KB
ID:	248421
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • #68
                  Idag har Marean varit på spa, helrekond inklusive maskinpolering och matt-/sätestvätt och jösses vad ren och blank den blev. Gillar att hålla på själv men maskinpolera och dona kan jag inte.
                  Click image for larger version

Name:	blank.jpg
Views:	1
Size:	73.9 KB
ID:	248476

                  - - - Updated - - -

                  Som kronan på verket lite "de lux" meck. Bytte ut de trasiga och solblekta emblemen på bakluckan mot flång nya. Små detaljer som gör mycket för helhetsintrycket
                  Click image for larger version

Name:	20130626_194214.jpg
Views:	1
Size:	90.0 KB
ID:	248477
                  Henrik
                  Fiat 500e -15
                  *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
                  Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
                  Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
                  *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

                  Comment


                  • #69
                    Wow! Inte illa
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #70
                      Nice!! Nu blev man sugen på en Mareakombi också
                      Mats Nilsson

                      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                      Comment


                      • #71
                        Snygg!
                        Själv har jag inte gjort ett "smack". Unon bara rullar å rullar på...
                        Fiat Punto Easy 1.2 -13
                        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                        Comment


                        • #72
                          Räddat en FIAT från skroten

                          Fick frågan om jag ville ha en fiat,annars åker den på skroten och det ville jag.Det är en 98ans Brava 1.6 som kamremmen rasade på för ett par år sedan. Dom monterade en ny kamrem och försökte starta men det gick inte.Det var ingen gnista så dom bytte vevaxelgivaren utan resultat och sedan gav dom upp. Nu står den hemma vid mig. Gjorde ett komp.prov igår och endast 1ans cyl har klarat sig.

                          Idag började jag riva motorn och vid en första koll verkar det som jag behöver två insug och sex avgas ventiler. Gnistan får bli ett senare problem, men om någon har några förslag så motages dom tacksamt.Click image for larger version

Name:	mina bilder 171.JPG
Views:	1
Size:	107.0 KB
ID:	248491Click image for larger version

Name:	mina bilder 174.JPG
Views:	1
Size:	129.8 KB
ID:	248492Click image for larger version

Name:	mina bilder 175.JPG
Views:	1
Size:	115.0 KB
ID:	248493Click image for larger version

Name:	mina bilder 176.JPG
Views:	1
Size:	123.2 KB
ID:	248494En Fiat:

                          Comment


                          • #73
                            Originally posted by Getzen View Post
                            Fick frågan om jag ville ha en fiat,annars åker den på skroten och det ville jag.Det är en 98ans Brava 1.6 som kamremmen rasade på för ett par år sedan. Dom monterade en ny kamrem och försökte starta men det gick inte.Det var ingen gnista så dom bytte vevaxelgivaren utan resultat och sedan gav dom upp. Nu står den hemma vid mig. Gjorde ett komp.prov igår och endast 1ans cyl har klarat sig.

                            Idag började jag riva motorn och vid en första koll verkar det som jag behöver två insug och sex avgas ventiler. Gnistan får bli ett senare problem, men om någon har några förslag så motages dom tacksamt.[ATTACH=CONFIG]13320[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]13321[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]13322[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]13323[/ATTACH]En Fiat:
                            Hej!

                            Det finns ventiler på ebay för 80-90 kr/st!
                            Alfa romeo 159 SW 1.9 8v -07
                            Alfa romeo 146Ti -96
                            Alfa romeo 147GTA -04
                            Peugeot 206Gti -02
                            Volvo V90 D3 -17

                            Comment


                            • #74
                              Hej! Gjorde en beställning på delar till Bravan idag.

                              8 st ventiler
                              1 st kamremssats (Dom hade satt dit ny kamrem utan att byta spännrulle mm.Låter illa.)
                              1 st packningssats topplock
                              10 st topplocks bult
                              2 st oljefilter
                              4 st tändstift

                              Allt till priset av 2386:- med frakt.

                              Comment


                              • #75
                                Har demonterat ventiler och tvättat toppen och upptäcker att två styrningar är knäckta. Även 1ans avgasventiler vinglar en aning i ventilslipen trots bra värden i komp och vakumtest. Så det blir till att köpa nya styrningar och ett par ventiler till.Click image for larger version

Name:	mina bilder 180.JPG
Views:	1
Size:	53.0 KB
ID:	248496Click image for larger version

Name:	mina bilder 181.JPG
Views:	1
Size:	56.1 KB
ID:	248497Så det kan gå om inte remmen är på.

                                Comment

                                Working...
                                X