Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20v Turbo + trackday ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tig-art skall ju vara värsta skiten, fattar inte varför man inte skulle köra på original grenrör? De flödar ju bäst med.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      Originally posted by Zetta
      Chippet blev ju det billigaste så klart :-) det börjar kosta apa det här !

      Aha
      Men Gtec1 är inget dåligt chip. Se till att kolla lambda innan du ger dig ut på banan. Går motorn magert så är du inte långt ifrån ett ras......
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #18
        Originally posted by Goc924
        Kanske jag kan bidra med något: http://www.balancemotorsport.co.uk/products.asp

        TurboB: använder du 24mm till vardags med, eller är det endast för racing? Jag är också sugen och funkar den till båda situationerna är den klart intressant.
        Där står:
        Product description:
        24MM BAR WILL REQUIRE FABRICATION OF A CUSTOM BRACKET - RACE USE ONLY

        Vad är det för fästen som behövs?
        Egentillverkat eller bolt-on "finns att köpa"?

        Lycka till
        Goran
        Det är fästet här på bilden som måste fixas. Krängaren är på 22 mm. Vi har lagt till brickor för att få det att funka.
        Du får göra ett nytt i alu.
        Attached Files
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #19
          Ok. Åter igen en bild säger mer än tusen ord.
          Bra bild.
          Tack.
          Sportbilshistoria:
          12-16 Coupé Fiat 20VT -98
          08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
          06-10 Porsche 924 N/A -83
          01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
          97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

          Comment


          • #20
            Här är en guide ur GDS-samlingen:
            http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=8922
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #21
              Originally posted by Goc924
              Kanske jag kan bidra med något: http://www.balancemotorsport.co.uk/products.asp

              TurboB: använder du 24mm till vardags med, eller är det endast för racing? Jag är också sugen och funkar den till båda situationerna är den klart intressant.
              Där står:
              Product description:
              24MM BAR WILL REQUIRE FABRICATION OF A CUSTOM BRACKET - RACE USE ONLY

              Vad är det för fästen som behövs?
              Egentillverkat eller bolt-on "finns att köpa"?

              Lycka till
              Goran
              Tack Goran!
              24mm blir nog bra. Det mesta av komforten åkte ju ut ur fönstret ändå iom de hårda coiloversen.
              JH

              20vT

              Comment


              • #22
                Nja, komforten rakt fram drabbas inte av krängaren, det tar fjädrar och stötdämpare hand om.
                Tänkte mer hur den beter sig i svängarna. Men det beror egentligen på hur allt samverkar: fjädrar, stötdämpare, bussningar, däck, hjulinställning och krängningshämmare.

                Vilka coilovers blir det? Fjäderkonstanter?
                Originalfjädern har löjligt stor diameter, coilovers brukar vara 2,25-2,5 tums innerdiameter, så där kommer bli mer plats till hjulen. Har du undersökt ifall där finns möjlighet till bredare hjul?

                Blir spännade att följa dina bravader.

                mvh
                Goran
                Last edited by Goc924; 20 December 2012, 20:56.
                Sportbilshistoria:
                12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                06-10 Porsche 924 N/A -83
                01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Goc924
                  Nja, komforten rakt fram drabbas inte, det tar fjädrar och stötdämpare hand om.
                  Tänkte mer hur den beter sig i svängarna. Men det beror egentligen på hur allt samverkar: fjädrar, stötdämpare, bussningar, däck, hjulinställning och krängningshämmare.

                  Vilka coilovers blir det? Fjäderkonstanter?
                  Originalfjädern har löjligt stor diameter, coilovers brukar vara 2,25-2,5 tums innerdiameter, så där kommer bli mer plats till hjulen. Har du undersökt ifall där finns möjlighet till bredare hjul?

                  Blir spännade att följa dina bravader.

                  mvh
                  Goran
                  Åker på 245ór runt om nu. Inget fel på greppet alls. Lite spårigt dock. Överdrivet mycket camber kan ha hjälpt till oxå. Vi får se om det blir bättre nu när jag bytt så pass mycket i chassit. Hoppas det. Annars går jag ner till 225.
                  Jag tog de absolut hårdaste fjädrar stötdämparna klarade av. Jag lämnade över till D2 att plocka ihop det. Värdena får jag samtidigt som kitet kommer
                  JH

                  20vT

                  Comment


                  • #24
                    Man får banka och misshandla byglarna så de blir lite flackare samt peta in en 6 mm bricka, tex en bit uppslitsat plattjärn emellan.

                    Komforten påverkas endast av fjädrar/stötdämpare som Goc924 påpekar.
                    När bilen åker rakt fram gör krängaren ingenting. När bilen börjar kränga så kommer inre fjädern inte längre göra någon nytta och all last hamnar på den yttre fjädern. Med krängningshämmaren flyttar man lasten vid krängning som blir jämnare fördelad mellan inre och yttre fjäder, så att båda jobbar.

                    Ett mer konkret problem är vilken krängningshämmare du ska han nu när du köpt hårdare fjärdrar... Du kanske behöver ta bort bakre krängaren helt och hållet istället.

                    Jag köpte min på Balancemotorsport.co.uk. Med OMP eller HR 30 mm sänkfjädrar, som väl är marginellt hårdare än original, blir 24 perfekt.
                    Attached Files
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment


                    • #25
                      Min vana trogen brukar jag istället hylla 22mm-krängaren, vilket på min bil kan skapa en o annan giftig överstyrning bara den. Kanske beroende på att det är en 20vt, kanske beroende på de andra modsen tillsammans.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by TurboB
                        Man får banka och misshandla byglarna så de blir lite flackare samt peta in en 6 mm bricka, tex en bit uppslitsat plattjärn emellan.

                        Komforten påverkas endast av fjädrar/stötdämpare som Goc924 påpekar.
                        När bilen åker rakt fram gör krängaren ingenting. När bilen börjar kränga så kommer inre fjädern inte längre göra någon nytta och all last hamnar på den yttre fjädern. Med krängningshämmaren flyttar man lasten vid krängning som blir jämnare fördelad mellan inre och yttre fjäder, så att båda jobbar.

                        Ett mer konkret problem är vilken krängningshämmare du ska han nu när du köpt hårdare fjärdrar... Du kanske behöver ta bort bakre krängaren helt och hållet istället.

                        Jag köpte min på Balancemotorsport.co.uk. Med OMP eller HR 30 mm sänkfjädrar, som väl är marginellt hårdare än original, blir 24 perfekt.
                        Du menar att kanske den som sitter original räcker till, om den ens behövs tom?
                        Det är ju enkelt gjort att provåka helt utan. Tack för infon. Håller tillbaka inköpet en stund då
                        JH

                        20vT

                        Comment


                        • #27
                          Magnus menar att det är svårt att veta exakt hur bilen blir med radikalt ändrad fjädring, men inte alltför vågad gissning är ändå att den kommer gå bättre i böjarna med kralligare krängare bak.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #28
                            Hej

                            Jag hade inga krängare alls på min ban-Porsche 924. Varken fram eller bak. Jag hade däremot 4ggr hårdare (560lb/in) fjädrar mot standard (140lb/in) och drop-stop fram. Mest för att spara vikt. Två krängare väger en del. Drop-stop består av en stålvajer du spänner i normalbelastat läge (man kan förspänna den med) parallellt bredvid coilovern dvs mellan länkarmen där coilovern sitter i sitt nedre läge och någonstans i närheten av fjäderbensfästet där coiloverns övre fäste sitter. Den har en krängningsfunktion genom att den hindrar innerhjulets fjäder från att fjädra ut och "välta över" bilen och agerar istället som en vikt som tynger ner insidan och på så sätt minska krängningen. Man det vet ni säkert redan...
                            Bak var tanken att det var viktigt att hålla båda hjulen i marken och inte tvinga upp innerhjulet med en krängare. Så mycket gummi som möjligt på asfalten.
                            Den bilen hade i och för sig 50-50 viktfördelning och varnade tidigt när den började släppa. Enkel bil att köra på gränsen.

                            mvh
                            Goran
                            Last edited by Goc924; 23 December 2012, 16:40.
                            Sportbilshistoria:
                            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                            06-10 Porsche 924 N/A -83
                            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                            Comment


                            • #29
                              Samma på Argentan, den skulle behöva tappa bakre krängaren, samt diffbroms..

                              Sorry, OT..
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Goc924
                                Hej

                                Jag hade inga krängare alls på min ban-Porsche 924. Varken fram eller bak. Jag hade däremot 4ggr hårdare (560N/mm) fjädrar mot standard (140N/mm) och drop-stop fram. Mest för att spara vikt. Två krängare väger en del. Drop-stop består av en stålvajer du spänner i normalbelastat läge (man kan förspänna den med) parallellt bredvid coilovern dvs mellan länkarmen där coilovern sitter i sitt nedre läge och någonstans i närheten av fjäderbensfästet där coiloverns övre fäste sitter. Den har en krängningsfunktion genom att den hindrar innerhjulets fjäder från att fjädra ut och "välta över" bilen och agerar istället som en vikt som tynger ner insidan och på så sätt minska krängningen. Man det vet ni säkert redan...
                                Bak var tanken att det var viktigt att hålla båda hjulen i marken och inte tvinga upp innerhjulet med en krängare. Så mycket gummi som möjligt på asfalten.
                                Den bilen hade i och för sig 50-50 viktfördelning och varnade tidigt när den började släppa. Enkel bil att köra på gränsen.

                                mvh
                                Goran
                                Jag tycker kontakten med vägen är som allra roligast då det är hårt i böjarna. ett 22mm stag....eller 24mm....hmmm22... Nåväl, ett utav dem i vart fall kommer hamna i garaget. Tack för era som vanligt goda råd
                                JH

                                20vT

                                Comment

                                Working...
                                X