Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupé 20VT -98 Speed Rosso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Goran har första tjing om han vill ha dessa.

    Comment


    • #62
      Hej

      Tackar för det.
      Jag tog det för givet när det är min tråd.

      Tony hör av sig när snön tinat från bilen.

      mvh
      Goran
      Sportbilshistoria:
      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
      06-10 Porsche 924 N/A -83
      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

      Comment


      • #63
        Hej

        Har haft ett par kvällar i garaget nu och intrycket är för tillfället nedslående, men det kan bara bli bättre som man säger.
        1. 4x100 fälgar på 4x98 nav med hemmagjorda spacers som har mindre anliggningsyta än bromsskivan. Fastsatta med insexskruvar. Flera no-no i min bok, innan man ens hissat upp bilen.
        2. Plockade bort batteriet och dess plåtlåda. Kommer installera det i skuffen så småningom.
        3. Satte på mitt nya fjäderbenstag. Tog 5 minuter och sitter som en smäck.
        4. Filade fram lite siffror och bokstäver från en taskigt målad och maskerad ventilkåpa. Nu blev den ju nästan snygg under huven med.
        5. Plockade loss min termostat för att skruva på min nya jag skaffat från Epostiljon. Tyvärr fanns det två hål fler i den nya mot min gamla, så det blir till att leta plugg för 14mm hålet. Tips mottages. Det andra var ett M6 som pluggades med en sexkantskruv och lite gängtejp på.
        6. Oerhört många slangklämmor av skiftande kvalitet och likadant med slangarna. Fullagning med eltejp. Ett under att man överhuvudtaget tog sig ner från Kopparberg.
        7. Plockade ut kylarbehållaren för att diska den i maskin. Visst kan man göra det utan problem(om man inte nämner det för frun)?
        8. Försökte plocka bort kamremskåpan, då jag såg och kom åt en skruv jag hoppades skulle vara den enda som håller fast den. Jag hade fel. Lyckades klämma ut sprickan åt rätt håll i alla fall och minskade gapet från 1 cm till 0,5 cm. Man får vara nöjd med det lilla.
        9. Eftermarknads-IC-plåtrören och böjarna har tyvärr fått sig lite smällar, så flödet är typ halverat i en 90-graders böj. Var skaffar man nya sådana rör med ytterdia ca 58-59 mm och innerdia ca 53mm? IC'n ska tydligen komma från ett gruppköp eller vara skräddarsytt för Coupé 20 VT.
        10. När jag letade efter ursprunget för oljeläckaget, hittade jag oljefiltret där det gömde sig i värsta kurragömma stil. Hur byter man oljefilter på dessa bilarna? Helt otroligt ogenomtänkt. De enda som är nöjda med en sådan konstrukton är verkstadscheferna, som ser timpengarna rulla in. Mekanikern som utför jobbet hatar bilmodellen efter första gången. Har ni alla något specialverktyg? Jag kommer inte åt med näven, än mindre med något verktyg, för att få till något moment att orka vrida runt filtret.
        11. Trots att jag lovat mig att inte köpa sönderskruvade bilar fler gånger, så sitter jag med en nu i alla fall. Funderar allvarligt på att plocka ur hela motorn för att komma åt bättre att hitta och laga oljeläckaget. Någon som gjort detta och har några do's och don'ts?
        12. Jag skriker efter en sprängskiss på motorn och egentligen hela bilen. Porsche har en e-katalog som heter PET6 där all bilarnas sprängskisser med artikelnummer finns representerade. Finns det något liknande för Fiat?

        Låter nog trött och grinig, och det är jag nu. Det blir bättre när man betar av sakerna.
        Det kommer fler bilder vad det lider.

        mvh
        Goran
        Attached Files
        Sportbilshistoria:
        12-16 Coupé Fiat 20VT -98
        08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
        06-10 Porsche 924 N/A -83
        01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
        97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

        Comment


        • #64
          Fjäderbenstag med ful ventilkåpa...
          Attached Files
          Sportbilshistoria:
          12-16 Coupé Fiat 20VT -98
          08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
          06-10 Porsche 924 N/A -83
          01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
          97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

          Comment


          • #65
            Snyggare ventilkåpa...
            Attached Files
            Sportbilshistoria:
            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
            06-10 Porsche 924 N/A -83
            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

            Comment


            • #66
              Vad är detta för dump-ventil? Ser inte original ut. Något man med fördel ska behålla?
              Är den veckade slangen undertill original?
              Attached Files
              Sportbilshistoria:
              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
              06-10 Porsche 924 N/A -83
              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

              Comment


              • #67
                Låter som denna bilen fått en ny vårdare i sista stund...

                Har verkligen svårt för detta med att vålda på 4x100 hjul på fiats 4x98 delning. Snacka om att introducera böjning i skruvförbanden och att försvaga gängor.

                Comment


                • #68
                  Originally posted by tempra33
                  Låter som denna bilen fått en ny vårdare i sista stund...

                  Har verkligen svårt för detta med att vålda på 4x100 hjul på fiats 4x98 delning. Snacka om att introducera böjning i skruvförbanden och att försvaga gängor.
                  Precis. Skickar bild på "tänket".
                  Glömde säga att jag nu har fälgar till salu, om någon behöver 4x100 delningen.
                  Men sen behöver jag själv några med. Originalfälgarna är de lätta eller är de bara...original? Jag är inte speciellt förtjust i allt under 5 ekrar. Jag finner de mindre estetiskt tilltalande för just mina ögon, men jag kan acceptera det ifall det är original.

                  mvh
                  Goran
                  Attached Files
                  Sportbilshistoria:
                  12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                  08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                  06-10 Porsche 924 N/A -83
                  01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                  97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                  Comment


                  • #69
                    Det där med fälgarna såg inte bra ut. Men det finns en lösning= Bult med flytande kona!

                    Dumpen ser ut att vara en Forge dump. Intercoolern kan vara från raceitaly.se. Floric kan nog hjälpa dig med mer info.
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #70
                      Som Freddan säger så är det en Forge- dumpevntil du har (Troligen en DV006 som de flesta byter till): http://www.forgemotorsport.com/conte...roduct=FMDV006

                      Det kan vara en idé att öppna den och kolla så att allt ser helt ut, kolven kan slitas med tiden. Sen är det även av intresse att kolla vilken fjäder som sitter i då de är matchade mot olika laddtryck.
                      http://www.forgemotorsport.com/conte...roduct=FMDVTUN

                      Gällande termostaten så fick jag med blindpluggar till min nya som jag skruvade i de hål som inte används. Eventuellt har jag kvar min original som du kan få pluggar från om det finns där, kan kolla det nu i jul när jag e ute hos farsan.

                      Rördragningen till FMIC:n kan du nog hitta siliconrör på ebay, brukar kunna går att hitta rätt billigt i alla möjliga dimensioner och böjar.

                      Jag kan gärna komma över någon dag och kika på kärran så kan vi se om vi kan reda ut några frågetecken.
                      Last edited by Axl; 18 December 2012, 09:44.
                      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                      Comment


                      • #71
                        Bra jobbat!

                        Dumpen är bra, kolla så den har grön eller blå fjäder. Blå står emot lite mer ladd. Min laddade max 1.45bar med grön. Slangen under den är en universal kylslang som säkert funkar om den är hel utan sprickor.
                        Slangar o böjar finns billigt hos do88.se! Som du säkert sett på min kan man med fördel dra rören lite mer ekonomiskt än i det kittet, t.ex. utan den där 180-gradersböjen..
                        Last edited by per; 18 December 2012, 09:47.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by Freddan72
                          Det där med fälgarna såg inte bra ut. Men det finns en lösning= Bult med flytande kona!

                          Dumpen ser ut att vara en Forge dump. Intercoolern kan vara från raceitaly.se. Floric kan nog hjälpa dig med mer info.
                          Flytande kona? Ska googla på det för att se om det är något jag vill ha. Men jag behöver en riktig spacer i så fall med fullt stöd för fälgen.

                          Tack för infon. Jag har kontakt med Floric och han kommer hjälpa mig med att leta upp originaldelarna. Trevlig kille han med. Bra folk som kör/t Fiat.

                          mvh
                          Goran
                          Sportbilshistoria:
                          12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                          08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                          06-10 Porsche 924 N/A -83
                          01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                          97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                          Comment


                          • #73
                            Just det ja, spacers utan centrering är typ livsfarligt.. Grrr

                            "wobbly bolts" som de kallas i UK: http://www.ebay.co.uk/itm/PCD-WOBBLY...item45fa33953a

                            ..kapa till passande längd!
                            Last edited by per; 18 December 2012, 10:01.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #74
                              Wow, vilket bombardemang av kunskap.
                              Ni hinner svara innan min uppladdning är genomförd.

                              Axl, jag tar gärna emot dina gamla pluggar om de är kvar. Känner mig lite avigt inställd mot "mjuk" slang i tryckbelastade system. Det känns som en balong som expanderar med efterföljande tröghet i reaktionen. Sen kan det säkert vara någon superslang, men det är bara en känsla jag har. Föredrar metall.
                              Du är välkommen. Hör av dig när du känner dig sugen på en garageträff. Gäller alla som har vägarna förbi Bjärred i Skåne.
                              Tack för länkarna.

                              Per, tack för infon. do.se ser ut som en bra butik. Jag behöver verkligen rensa i slangträsket. Det ser nästan ut som att motorn sitter ihop med slang och slangklämmor. Jag klarar mig nog med den gröna fjädern OM jag har ett Gtech1 chip OCH får ordning på wastegaten. För det chippet ska väl ladda 1,3 eller är det 1,5?

                              Wobbly bolts! Nä-ä-äää. Ser farligt ut. Vem vågar köpa något med det namnet?
                              Synd, för jag gillade mina fälgar. Ingen som har ett gäng OZ Superleggera liggandes som skräpar?

                              mvh
                              Goran
                              Sportbilshistoria:
                              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                              06-10 Porsche 924 N/A -83
                              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                              Comment


                              • #75
                                Spacers hittar du hos bl.a. Manton Racing.

                                Biltema har också en dumpventil i alu. Jag har för mig att det står Forge på dumpen. Kolla!!
                                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                                Min projekttråd - 19T
                                Min Youtube kanal
                                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                                Comment

                                Working...
                                X