Announcement

Collapse
No announcement yet.

Grande Punto växelwire?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Grande Punto växelwire?

    Har min bror på besök och nu har han fått problem.
    Växellådan har blivit trög när det blivit kallt, efter varmkörning har det lossnat. Nu när han skulle åka så började växelspaken plötsligt gå lätt + att 1:an ligger i. Så han ringde mig om hjälp.
    Min diagnos via telefonen är att den troligen är wirestyrd? och att det släppt/gåttt sönder något under växelspaken.

    Någon som vet om det är wire eller länkage?
    Om det går att komma åt detta på ett enkelt sätt, eller måste man under bilen?
    Lite kris då han behöver bilen för att åka hem 40 mil på freda och nu är det helg å allting, å det mesta är stängt....
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

  • #2

    http://forums.puntomk2.co.uk/showthr...nkage&p=591712
    Attached Files
    Last edited by pazzo; 23 December 2012, 18:54.
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Exakt den bilden som jag hittade efter postningen.
      Har nu varit & tittat på bilen och det ser ut som wiren för "sidorörelse" lossnat/gått sönder under växelspaken.
      En provkörning visade att han hade 3:an & 4:an att välja på.

      Haft kontakt med en verkare på orten & han sa att de skulle nog dröja tills efter nyår innan de skulle få hem en wire... Servicevänligt här då man får tag på en sån en uppesittarkväll.

      Lutar åt att han kommer att köra hem de 40 milen på 2 växlar för att få den fixad på hemorten. Skulle passa på att byta båda wirarna så allt blir i nyskick igen, då de ändå är där och river.
      Fiat Punto Easy 1.2 -13
      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

      Comment


      • #4
        Kollade du länken om trög rörelse?
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • #5
          Nope, men nu har jag gjort det. Påminner om det jag gjorde på min förra Uno för rätt många år sedan, även om den hade ett länkage mellan spak-låda.
          Får tipsa lillebror att verkstan tar en kik på den också. Om de inte redan är medvetna om felkällorna för tröga rörelser.
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment

          Working...
          X