Announcement

Collapse
No announcement yet.

Läckande topplockspackning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Menar du att det kokar och sprutar ut vätska? Om det bara är bubblor/att det rör sig i behållaren är normalt annars.

    Om alt.1. - antagligen dåligt lock, det kan bli dåligt på att hålla trycket efter många mil. Då börjar det läcka o koka, men ett nytt lock kostar å andra sidan bara nån hundring.
    Last edited by per; 12 May 2013, 23:56.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      Hej

      Baserat på egen erfarenhet.
      Bubblar det av övertryck i expansionskärlet redan vid kall motor, då är det kompressionen som läcker ut i kylsystemet. --> Topplockspackningen har gått.

      Om det bara bubblar vi varm motor, så håller jag med Per, att det kan vara dåligt lock till expansionskärlet. Börja med att byta det.

      mvh
      Goran
      Sportbilshistoria:
      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
      06-10 Porsche 924 N/A -83
      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

      Comment


      • #18
        Hej
        det bubblar inte ut vi kall motor bara lite rörelse i vattnet,bubblar och kokar inte vid tomgång. börjar när motorn är riktigt varm.
        och nu verkar multiremmen snurra som den ska också ,jag stängde av ACn. vet inte om det var det .
        tack för alla råd.
        mvh.Christer
        chjo

        Comment


        • #19
          Går motorrumsfläkten igång som den ska?
          à la London designmarknad - www.alalondon.se

          Comment


          • #20
            Den går igång men jag tycker den borde gå igång tidigare kanske.
            Men motorn blir inte varm på temp.mätaren,när jag körde igår och körde ganska hårt i ett par mil blev den inte varm på temp.mätaren ca 80 grader
            men det bubblade(kanske bara tryck?) ändå ut ur expansionskärlet när jag lossade locket och långt efter jag stängt av motorn.Jag satte på lite värme i kupe´n
            när jag körde och då efter verkar det som det är mer kylar vätska i expansionskärlet.
            Ha överseende med mina kanske dumma frågor.
            Mvh.Christer
            chjo

            Comment


            • #21
              Vet inte om denna guide kan vara till nytta: http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...ue#Post330845?

              Om du inte når arbetstemp på mätaren så kan det vara att termostaten eller tempsensorn som ställer till det. Om du inte når över 80 grader så är det definitivt något som är fel, vet dock inte om det kan ge upphov till dina problem med att bilen kokar dock...



              Originally posted by chjo1404 View Post
              Den går igång men jag tycker den borde gå igång tidigare kanske.
              Men motorn blir inte varm på temp.mätaren,när jag körde igår och körde ganska hårt i ett par mil blev den inte varm på temp.mätaren ca 80 grader
              men det bubblade(kanske bara tryck?) ändå ut ur expansionskärlet när jag lossade locket och långt efter jag stängt av motorn.Jag satte på lite värme i kupe´n
              när jag körde och då efter verkar det som det är mer kylar vätska i expansionskärlet.
              Ha överseende med mina kanske dumma frågor.
              Mvh.Christer
              à la London designmarknad - www.alalondon.se

              Comment


              • #22
                Originally posted by rask View Post
                Vet inte om denna guide kan vara till nytta: http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...ue#Post330845?

                Om du inte når arbetstemp på mätaren så kan det vara att termostaten eller tempsensorn som ställer till det. Om du inte når över 80 grader så är det definitivt något som är fel, vet dock inte om det kan ge upphov till dina problem med att bilen kokar dock...
                Hej igen!
                Nu har det flytt en sommar igen. Min första med Coupen fan vad kul.
                Jag nämnde ju mina problem med att kylarvätskan försvinner, vilket den fortfarande gör!
                Men av någon anledning, såg jag att det droppar vatten vid torpeden där slangarna till värmepaketet går in.
                det är relativt nya slangar och jag spände slangklämmorna kan undra om det läcker från värmepaketet?
                och isåfall klarar man att byta det själv om man är en halv kass mekare?
                Mvh.Christer
                chjo

                Comment


                • #23
                  Hej och grattis till en kul sommar med Coupén.

                  Apropå vätskan vid torpeden. Har du kollat färgen på den? Jag hade också en del vatten droppandes från min där, men den var klar och det visade sig vara kondens från AC'n. Jag bytte också slangarna i år till silikon, och fick tipset av epostiljon att bevaka dem för läckage. Han hade lite problem med läckage han med.

                  Lycka till
                  Goran
                  Sportbilshistoria:
                  12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                  08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                  06-10 Porsche 924 N/A -83
                  01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                  97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Goc924 View Post
                    Hej och grattis till en kul sommar med Coupén.

                    Apropå vätskan vid torpeden. Har du kollat färgen på den? Jag hade också en del vatten droppandes från min där, men den var klar och det visade sig vara kondens från AC'n. Jag bytte också slangarna i år till silikon, och fick tipset av epostiljon att bevaka dem för läckage. Han hade lite problem med läckage han med.

                    Lycka till
                    Goran
                    Hej igen!
                    En liten rapport efter vintern. Fortfarande försvinner lite vatten, och kan även tryckas ut ur dränerings slangen från locket på expansions kärlet när motorn är riktigt varm,det lutar i och för sig bakåt där bilen står,så att vätskan är nästan uppe vid locket.(även när motorn är avstängd).
                    Och nu till nästa sak. Jag gjorde ett komptest ,knepigt resultat först när jag skulle ta bort stiften, var det olja ovanför stiften(blev mycket olja på stifthylsan)
                    Detta var vid Cylinder 1 och 5 (kanske rinner dit när fyller olja och spiller)
                    Och nu till resultat: 1an 11,0 2an 9,0 3an 8,5 4an 9,0 och 5an 10,5 (varför höga resultat på 1 och 5 och jämna men lägre resultat på 2 till och med 4)
                    Kan oljan som rann ner i loppen på 1 och 5 täta kring ringarna eller vad?)
                    Ha det Gött Hälsningar Christer.
                    chjo

                    Comment


                    • #25
                      Det vid torpeden är kondens från AC'n bara, och det som läcker ur exp.kärlet är gammalt lock. Kostar nån hundring på Fiat!
                      Bra att byta, när det inte håller tätt sjunker trycket och kokpunkten med den.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #26
                        Hej och tack för tippset.
                        Men locket är nytt!
                        och vad tror ni om Kompet?
                        Med vänlig hälsning,.Christer
                        chjo

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by chjo1404 View Post
                          Hej igen!
                          En liten rapport efter vintern. Fortfarande försvinner lite vatten, och kan även tryckas ut ur dränerings slangen från locket på expansions kärlet när motorn är riktigt varm,det lutar i och för sig bakåt där bilen står,så att vätskan är nästan uppe vid locket.(även när motorn är avstängd).
                          Och nu till nästa sak. Jag gjorde ett komptest ,knepigt resultat först när jag skulle ta bort stiften, var det olja ovanför stiften(blev mycket olja på stifthylsan)
                          Detta var vid Cylinder 1 och 5 (kanske rinner dit när fyller olja och spiller)
                          Och nu till resultat: 1an 11,0 2an 9,0 3an 8,5 4an 9,0 och 5an 10,5 (varför höga resultat på 1 och 5 och jämna men lägre resultat på 2 till och med 4)
                          Kan oljan som rann ner i loppen på 1 och 5 täta kring ringarna eller vad?)
                          Ha det Gött Hälsningar Christer.
                          Kan inte svara på varför du har så hög komp på 1:a och 5:e cylindern men kan säga att normalvärdet ska vara 8,5 +/- 0,15...
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #28
                            Kan det vara oljan som rann ner när jag tog bort tändstiften?
                            chjo

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by chjo1404 View Post
                              Kan det vara oljan som rann ner när jag tog bort tändstiften?

                              om det rann ner olja när du tog borft stiften så ökar det kompressionen,

                              Comment


                              • #30
                                Gör om komptestet. Utan att det rinner in olja i cylindrarna. Full gas och bensinpumpen urkopplad.

                                Värdena är inte bra. (ingen idé att försöka kolla på absolutvärdena utan det ska vara liknande värden på alla cylindrarna)
                                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                                Comment

                                Working...
                                X