Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bravo 2.0 hgt oljud

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bravo 2.0 hgt oljud

    Nä, faan nu börjar jag tröttna. Snart kör jag över den med traktorn.

    Min Bravo har hela tiden låtit som fan från trakten kring generator/AC-pump. Bytte kamrem,löphjul,spännare och vattenpump i hopp om att det var något där som förde liv.
    Men inte det, så idag har jag bytt generator och pump och det låter lika djävligt ändå !
    Tycker inte det låter från servopumpen men oljan är helt svart och är väl inte bytt alls..! Var tömmer man ut oljan, hittar bara en anslutning som man kan lossa på men den sitter inte så kul till om man säger så..!

    Eller missar jag något annat som kan låta som fan...låter som en lågprisborrmaskin med slag på högvarv...

    Tacksam för tips..!

    Morgan
    Last edited by captainmorgan; 7 April 2013, 18:16. Reason: fel
    captainmorgan

  • #2
    Är det ett konstant oljud, eller följer det varvtalet på motorn på något sätt? Är det ett svagt dunkande med?
    Du har väl testat om ljudet blir värre när du vrider på ratten?

    Oljan i servon har jag aldrig bytt på min gamla Tipo - bör man göra detta ibland tro ....
    //R//

    Comment


    • #3
      Följer varvtalet. Inget dunkande. Ingen skillnad i ljudet när man vrider på ratten..
      captainmorgan

      Comment


      • #4
        Och du har testat att starta med ac-remmen borta? Ett alternativ är kanske spännhjulet til ACremmen, den har skrikit på min om jag spännt åt den snett (utan att trycka in hjulet radiellt medan jag dragit åt dess bult.)
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Så var ac-remmen av ...och så tyst och fint det blev..! Alltså är det inte servon som låter heller då den drivs av den andra remmen också.
          Borde heller inte vara ac-pumpen då den inte drivs förrän man sätter igång den på knappen inne i bilen...eller?
          Då återstår generator och spännhjul och generatorn är bytt, en fabriksrenoverad sak så nu är spännhjulet starkt misstänkt.
          Speciellt med tanke på att där finns ett litet glapp..så då byter jag det också, har ett beg. som känns bättre.
          Kan man köpa spännhjul nytt, vad heter det på engelska och tyska...EBAY måste kollas!

          Generatorn kan ju ändå vara lite misstänkt då den gärna fastnar. Generatorn som satt i innan var riktigt djävlig att få gång så därför trodde jag
          att det var den. Bytte till denna renoverade som också satt fast men var betydligt lättare att få igång. Båda laddar ju bra och rullar lätt efter man lossat
          på dom..
          Last edited by captainmorgan; 11 April 2013, 10:58.
          captainmorgan

          Comment


          • #6
            Om remmen löper via AC-kompressorn så kan det visst låta om lagret är kasst ell er pumpen skurit. Kan du vrida remhjulet för hand? På min Lancia Kappa (samma motor) så slet en skuren AC-pump av multiremmen.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Men om spännhjulet är löst.. Är det fastdraget från början? (Skruven i mitten av hjulet) Dum fråga kanske men iaf.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Spännhjulet sitter som det ska men det är glapp i det. Inga problem med att vrida hjulet på ac-pumpen. Fanns det oljud ifrån din pump innan den skar ihop helt?

                Per , du snackade en gång om generatorn på din Punto som också ville fastna när den stod en längre tid. Inga mssljud från den..?
                captainmorgan

                Comment


                • #9
                  Originally posted by captainmorgan View Post
                  Per , du snackade en gång om generatorn på din Punto som också ville fastna när den stod en längre tid. Inga mssljud från den..?
                  Bara när den stått länge.. Efter några sek är det tyst.

                  Jag tänker mer på mina missljud från exakt samma spännhjul på Coupen. Bytte AC-pump o höll på, utan resultat. Lossade spännhjulet och spände åt igen, då blev det tyst! Det har hänt ett par ggr och jag fattar inte vad som låter helt ärligt. Man spänner åt enl. handboken = oljud, spänn åt med tryck radiellt bakåt i bilens riktning = tyst!
                  Så jag har tänkt byta spännhjul men det har alltid gått att få tyst igen.
                  Kan det vara samma här?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Så var problemet löst. Spännhjulet var kass, ett bättre begagnat sitter på plats och är nu låter det ingenting...därifrån..!
                    Lite tickande här och där, men markeringarna är rätt och den går jämnt och fint. E väl jag som e nervös av mig.
                    Ventilerna kanske behöver en justering, eller är det lyftarna kanske..
                    Hade tänkt att byta olja och filter också, men oljefiltert sitter ju snyggt till..hur gör ni där?
                    Är det någon som provat PROTEC engine flush , är det nått bra?
                    captainmorgan

                    Comment


                    • #11
                      Haha gött, tänkte väl det.
                      Engine flush är båg, byt till bra helsynt o filter tycker jag. Det kan t.om vara orsak till högre tick med gammal olja om inte ventiltryckarna (automatisk justering ju) funkar som de ska när kanalerna cloggar igen.. Men det löser sig nog med ny olja.

                      På Coupen 20vt sitter filtret ännu värre, men det funkar fint med Biltemas filtertång, den där med tre fingrar. Köp en sån!
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Har en burk Protec i garaget, har väl stått där i fem år..tror väl inte riktigt på det där jag heller.
                        Tänkte jag skulle ta en provtur ikväll men lite trixigt att ta sig ut, tre bilar i garaget och fem utanför..att man aldrig lär sg !!!

                        Skruvar sällan eller aldrig med så här "nya" bilar(16 år) , men kan väl säga att jag nog föredrar -60-70-80 talarna..där kommer man
                        ju oftast åt rätt hyggligt trots mina stora murarnävar..men i denna bil sitter ju i stort sett allt bakom nått annat,dolda skruvar och
                        annat djävulskap.. det tar på nerverna !!!
                        Last edited by captainmorgan; 14 April 2013, 19:04.
                        captainmorgan

                        Comment


                        • #13
                          När jag för länge sen bänkade Coupéen anmärkte bänkgubben på oljud från området vid servo/AC/generator. Bytte både remmar och alla hjul för att få tyst på det. Kanske hade det varit nog med Pers lösning, då jag inte kunde märka något galet med delarna som byttes ut. Hursom en intressant bemärkning och något jag aldrig hade kommit på själv.

                          Panda 169

                          Comment


                          • #14
                            Lagert i spännhjulet vart helt kass, otroligt klantigt att inte lägga märke till det innan. Provkörd nu ikväll, går fantastiskt fint faktiskt. Nu är det snart bara den förb.. Airbaglampan kvar!
                            Sen en del puts, lite bättringar,nya dörrhandtag utv. , fälgarna skulle ju behöva lackeras...
                            captainmorgan

                            Comment


                            • #15
                              Denna tråden inspirerar mig till att ta i itu med mitt eget okända primalskrik från höger motorsida. Men termometern ska över 20 grader först...

                              Comment

                              Working...
                              X