Announcement

Collapse
No announcement yet.

Packning till 20vt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Packning till 20vt?

    Hej!!!

    Har plockat ner grenröret pga spricka i det så det ska svetsas osv osv.

    Det jag undrar över är om det ska sitta nån packning mellan grenröret och turbon?
    För min kompis som är bilmekaniker tyckte att det var konstigt att det inte satt en packning där i mellan.

    Sen skulle länkar till bra kylare för min 20vt vara bra för jag tänkte byta ut den som sitter där nu, det ser ut som att det har läckt?
    Finns det uppgradering och bättre kylare eller ska man köra på samma??

    Grenrörspackning kostar 418kr på mekonomen tror jag, finns det billigare på ebay kanske, vet inte vad det heter så nån länk hade varit bra för att kolla..

    Tacksam för svar......

  • #2
    Nej, ingen packning. Jag ställde frågan själv på forumet. Finns ingen packning i ePers sprängskisser heller, fiats reservdelskatalog.
    Per på forumet föreslog bara lite aluminiumpasta, sen gör värmen att ytorna tätar ihop. Per satte också en packning där, men den gick sönder och man får plocka av allt igen. Undvik packning så är där inget som kan gå sönder.

    Lycka till
    Goran
    Last edited by Goc924; 9 June 2013, 21:55.
    Sportbilshistoria:
    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
    06-10 Porsche 924 N/A -83
    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

    Comment


    • #3
      Har tittat runt lite och detta var det billigaste jag kunde hitta...

      Kylare den billigaste jag hittade var denna: http://www.mister-auto.se/sv/kylare-...7760_g470.html
      Passar den? Valeo är väl ett ok märke????

      Packning mellan grenrör och turbo som han tyckte att det fattades är väl denna han menade: http://www.skruvat.se/Packningar-Pac...sats-C224.aspx

      Och grenrörspackning den billigaste som jag hittade är denna: http://www.autokatalogen.se/afw/ande...odeIdNo=297929

      Kan någon stjärna bekäfta att allt här ovan är ok? Och om det ska sitta en packning mellan grenröret och turbon som den som kostar 27kr???

      - - - Updated - - -

      Ok då så, då fick jag svar på det iallafall.
      Tack Goc

      Comment


      • #4
        Tjena, som sagt tror jag utan packning är bäst, till turbon. (Jag tänkte som din kompis, konstigt utan packning. Men det räcker med ytterst lite läckage för att den ska bränna sönder helt o då är det samma jobb igen - antagligen därför ingen sitter original.)
        Grenrörspackningen finns både hos Fiat såklart och hos Alternative Autos UK, de har många originaldelar t bra pris. Men den du hittat ser ju bra ut.
        Valeo är märket på original kylare så det funkar ju fint det med!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Tack Per

          Comment

          Working...
          X