Announcement

Collapse
No announcement yet.

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Abarth Punto Scorpione - Sveriges första

    Som en del känner till så har jag sålt coupen till en finsk entusiast efter 6 år i min ägo. En del frågade vad jag kommer skaffa härnäst och för vissa har jag avslöjat mina planer. Idag håller jag i kontraktet till en Abarth Punto Scorpione som jag tror är den första som kommer att rulla i Sverige och förmodligen den enda med tanke på att endast 199 tillverkades.

    Så mycket som jag läst på om bilen så hade Abarth bestämt sig att endast tillverka 99 st men någonstans ändrade de sig och tillverkade 100 st till. De första 99 levererades med röda 4-kolvs Brembo ok och resterande 100 fick gula 4-kolvs Brembo ok. Tyskland fick 40-tal bilar att sälja och alla är slutsålda men jag lyckades få tag på en från första batchen, dvs den med röda Brembos.

    Förutom Brembo bromsar så får man Koni chassie, Sabelt stolar, sport avgassystem, stor stereo och 180hk mm, med andra ord färdig busbil. Bilen som snart är min har 10km på mätaren och jag blir den första brukaren. Jag åker till Tyskland över midsommaren för att köra hem den. Under resans gång ska jag försöka uppdatera här hur det går och senare berätta om registreringen och allt som krävs för att få hem en sådan bil. Bifogar lite bilder på bilen i fråga.

    Click image for larger version

Name:	$(KGrHqZ,!qQE+nLDu6lqBQPf)!PmYw~~_27.jpg
Views:	1
Size:	59.3 KB
ID:	258050Click image for larger version

Name:	$T2eC16h,!zcE9s4g4wQgBQPfzGYz3g~~_27.jpg
Views:	1
Size:	123.8 KB
ID:	258051Click image for larger version

Name:	$T2eC16hHJI!E9qSO-SVjBQPfyVl-pw~~_27.jpg
Views:	1
Size:	92.0 KB
ID:	258052Click image for larger version

Name:	$T2eC16NHJIYE9qUcM76YBQPf0W6lDw~~_27.jpg
Views:	1
Size:	61.2 KB
ID:	258053Click image for larger version

Name:	$T2eC16VHJGkE9no8h,l2BQPf2zD0gQ~~_27.jpg
Views:	1
Size:	98.9 KB
ID:	258054Click image for larger version

Name:	$T2eC16VHJGYE9nooiLRlBQPf1FmbcQ~~_27.jpg
Views:	1
Size:	97.9 KB
ID:	258055Click image for larger version

Name:	$T2eC16ZHJFoE9nh6pN!fBQPf1+1Nnw~~_27.jpg
Views:	1
Size:	101.9 KB
ID:	258056Click image for larger version

Name:	$T2eC16ZHJFoE9nh6pN!fBQPfz)oZkQ~~_27.jpg
Views:	1
Size:	87.5 KB
ID:	258057
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Å så vackert!! Grattis till bilen

    Hur gör du med momsen?

    Finns det laddtrycksmätare på den?

    Max ladd?

    Ska du trimma?
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Tack Freddan! Jag kommer betala momsen i Tyskland vid köp och när bilen är registrerad i Sverige så kommer Tyskarna återbetala momsen till mitt bankkonto. Jag har 30 dagar på mig i Sverige att betala moms på bilen så jag borde inte behöva ligga ute med dubbel moms kan man tycka.

      Jag har för mig att det finns någon form av laddtrycksmätare i displayen men vet inte hur tillförlitlig den är. Jag kommer inte trimma denna och kommer definitivt hålla den original eftersom den är så pass unik och jag tror att värdet kommer sjunka drastiskt om man börjar leka med den.

      Jag vet inte vad det är för laddtryck men följande spec:

      Motor: 4 cyl 16v 1368 cm3 och 180hk (132KW) @ 5750rpm och 270Nm @ 2500rpm. TTC-Torque transfer control
      Växellåda: 6 växlad C635-låda
      Chassie: Abarth Koni fram och bak med FSD ventil
      Styrning: Elektrisk servostyrning med sport-läge
      Bromsar: Flytande och borrade skivor 305mm x 28mm fram och 264mm x 22mm bak
      Fälgar: Abarth 7,5"x18" med 215/40 däck.
      Prestanda: toppfart 216km/h och 0-100km/h 7,5 sek.
      Avgas: Modifierad Abarth variant som låter sjukt gott!
      Övrigt: Tak och motorhuv i matt svart
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4


        Grattis!!!
        De 2-delade skivorna minsann.. Nu blev jag lite jealous!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          F-n vad snygg!
          Fiatlös

          ___________________

          Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

          Comment


          • #6
            Snyggt! :-)
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • #7
              Tack! Jag kan knappt vänta en vecka till för att få sätta mig bakom ratten på den. Har jag tur så hinner vi få ut exportskyltar redan på torsdagen så kan jag åka hem redan tidigt på fredagen annars måste vi ta det på fredag innan jag åker. Det gick inte att ordna skyltar om jag personligen inte är på plats.

              Jag blev nästintill desperat när jag inte hittade en begagnad med den utrustningen som jag ville ha (stolarna var viktigast) så började jag se mig för en splittny supersport som skulle levereras i slutet på september. Den skulle ha mycket lull-lull och glastak och vara lika röd som min gamla coupé. Hade bara behövt skriva på avtalet när jag såg att denna scorpione var till salu med allt jag ville ha förutom glastaket och 30k billigare än en nybeställning.

              Ante var så snäll och svängde förbi med sin Abarth så jag fick klämma på den och åka en sväng och då upptäckte jag att jag är lite för lång för glastaket. Nu i efterhand så är jag glad att det slutade som det gjorde.

              Jag kör väldigt lite bil och har varmgarage att förvara den i så jag tänkte köra vintertid med denna också därför köpte jag en uppsättning Abarth 17" fälgar och vinterdäck.

              Så här kommer den se ut i vinter

              Click image for larger version

Name:	abarth420.JPG
Views:	1
Size:	54.0 KB
ID:	248428
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Vass...
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • #9
                  Grattis till en vacker och unik bil.
                  Åsså kör du raka vägen till en rostskyddsfirma så snart du har fått hem bilen, det är LÄTT värt det. Särskillt på en så unik bil.
                  /Henrik
                  Henrik
                  Fiat 500e -15
                  *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
                  Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
                  Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
                  *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

                  Comment


                  • #10
                    Jag funderade på rostskydd hos Dinitrol men har inte kollat upp priser eller kontaktat de än. Om någon har andra tips så tar jag de gärna. Har också funderat på ordentlig lackbehandling men vet inte var man ska lämna in bilen än. Behöver jag nämna att jag är petig och vill ha väl utfört jobb?
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Riktigt fin, grattis!
                      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                      Comment


                      • #12
                        En ny bil behöver bara vax tänker jag? En vinterbil ordentlig rostskyddsbehandling såklart.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Ny och ny denna är tillverkad april 2012 och har bara gått 1 mil som sagt så den måste ha stått som utställningsbil eller nått under tiden. Lacken borde vara fräsch men en extra behandling inför vintern är kanske värt eller vad tror ni? Skulle även vilja skydda skärmkanter med lackskyddsfilm mot stenskott mm.

                          EDIT: Kanske något sånt http://www.wrapzone.net/stenskottsskydd
                          Last edited by 84jr0; 13 June 2013, 10:38.
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            Ordet "lackbehandling" har jag personligen alltid sett som en uppfinning för att kunna tjäna pengar på "vaxning" som "du aldrig skulle klara själv"..
                            Skyddfilm är en grym investering på skärmkanter, kolla min Punto om du vill. Håller sig fräsch trots vintertortyren!
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Kollade upp rostskyddsbehandling, och om man vill ha nått med nån typ av rykte, och inte nån som sprutar med spillolja typ, kostar det ca 8000:- Vi kanske kan göra en kombo och få gruppköpspris?
                              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                              Comment

                              Working...
                              X