Announcement

Collapse
No announcement yet.

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Det stämmer, egentligen är det tyska trafikkontoret som har gjort fel när de utfärdade exportskyltar. Hade jag uppmärksammat detta tidigare så hade jag kunnat montera av dessa och bara gått in med CoC-n men nu har jag en regbevis som säger det ena och ett CoC som säger annat. Däremot har tyska trafikkontoret insett att de har gjort fel och är villiga att rätta till det om jag skickar in originalet till de men kruxet är att Transportstyrelsen har dessa och har en pågående utredning nu. Vet inte vad som är lämpligare nu, att avbryta utredningen och börja om registreringsprocessen eller vänta...
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #92
      Originally posted by 84jr0 View Post
      Det stämmer, egentligen är det tyska trafikkontoret som har gjort fel när de utfärdade exportskyltar. Hade jag uppmärksammat detta tidigare så hade jag kunnat montera av dessa och bara gått in med CoC-n men nu har jag en regbevis som säger det ena och ett CoC som säger annat. Däremot har tyska trafikkontoret insett att de har gjort fel och är villiga att rätta till det om jag skickar in originalet till de men kruxet är att Transportstyrelsen har dessa och har en pågående utredning nu. Vet inte vad som är lämpligare nu, att avbryta utredningen och börja om registreringsprocessen eller vänta...
      Ja, svenska trp styrelsen gör ju helt rätt när de gör en noggrann utredning - så att det inte ska komma in stulna fordon i systemet så lätt.

      Comment


      • #93
        Idag fick man beslut från Transportstyrelsen och det var inte trevliga nyheter. De har (sektionschef, jurist och par tjänstemän till) beslutat att ärendet ska tillbaka till Bilprovningen för fortsatt handläggning. Skälet är att Bilprovningen har i sitt beslut inte beskrivit vilka relevanta krav som påverkas av de ändringar som utförts på fordonet efter första registreringen. Beslutet kan inte överklagas.

        Verkar som att Transportstyrelsen inte läser papper som de har framför sig för CoC och protokoll med ändringar är utfärdade innan bilen registrerades för första gången. Vi får se vad Bilprovningen har att säga om detta. Känns som dött lopp just nu
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #94
          Tråkigt att det går segt Är det den lokala bes-stationen som skall yttra sig i ärendet igen, eller hur fungerar det?
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • #95
            Originally posted by Ante View Post
            Tråkigt att det går segt Är det den lokala bes-stationen som skall yttra sig i ärendet igen, eller hur fungerar det?
            Jag vet inte det framgår inte och jag hoppas att Bilprovningen har en teknisk avdelning med jurister precis som Transportstyrelsen som kan avgöra detta. Jag är rädd att de kommer att neka mig igen men denna gång måste de skriva exakt vad de behöver för att godkänna bilen och dessa handlingar borde Tyskarna kunna hjälpa mig med. Tid kommer det ta hur som helst.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #96
              Hur går det? Hört nått nytt från bilprovningen?
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #97
                Originally posted by Ante View Post
                Hur går det? Hört nått nytt från bilprovningen?
                Inget nytt från SBF än, väntar spänt! Pratade dock med Skatteverket och de kan till och med ordna intyg på tyska att svensk moms är betald så får jag förhoppningsvis tillbaka tysk moms så slipper man ligga ute med pengar.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #98
                  Har spenderat halva dagen i jakt på SBP för att få status på ärendet och fick mest prata med receptionisten som så klart inte kunde hjälpa mig. Men som jag förstått det så ska samma person som har underkänt bilen granska sitt eget utfall på nytt. Den personen är på semester så ärendet har stått i 2 veckor nu i väntan på honom. Pratade med stationschefen som skulle kolla på det på måndag när han är på plats efter att jag påpekade att man inte kan låta det ligga för jag vill kunna köra min bil.

                  Samtidigt fattar jag inte vad som är meningen med att samma gubbe ska granska sitt eget utfall, han kommer inte ändra uppfattningen. Det måste göras av en annan gubbe i så fall...

                  EDIT: Om han inte hinner fatta beslut innan 15/8 så måste jag ombesikta och betala ytterliga ca 2000kr.
                  Last edited by 84jr0; 9 August 2013, 13:37.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #99
                    Fyfan vilket jävla strul.

                    Man får helt enkelt åka till kontoret och göra pappersarbetet åt dem. Myndigheter....

                    Rapido!

                    Comment


                    • Originally posted by 84jr0 View Post
                      Idag fick man beslut från Transportstyrelsen och det var inte trevliga nyheter. De har (sektionschef, jurist och par tjänstemän till) beslutat att ärendet ska tillbaka till Bilprovningen för fortsatt handläggning. Skälet är att Bilprovningen har i sitt beslut inte beskrivit vilka relevanta krav som påverkas av de ändringar som utförts på fordonet efter första registreringen. Beslutet kan inte överklagas.

                      Verkar som att Transportstyrelsen inte läser papper som de har framför sig för CoC och protokoll med ändringar är utfärdade innan bilen registrerades för första gången. Vi får se vad Bilprovningen har att säga om detta. Känns som dött lopp just nu
                      Jag hade tagit en tel kontakt med juristen (ofta den som föredrar ärendet inför beslut) och förklarat ovan. Hen kan ha missat denna omständighet. De kan ändra sitt beslut om det är uppenbart grundat på fel förutsättningar. Ta det lugnt & på rätt sätt så kan handläggare på myndighet mkt väl hjälpa till.

                      SBP kan man aldrig underskatta tillräckligt, vad som helst kan inträffa...
                      Last edited by tempra33; 10 August 2013, 01:14.

                      Comment


                      • Jag håller fortfarande på strider om att få Punton registrerad. Har pratat med besiktningsgubben igen som vägrar ändra sitt utfall. Han hade även pratat med Fiat Sverige som förklarade vad det var för bil men han håller fast vid sitt utfall. Har själv pratat med Fiat Sverige som tycker att jag har nödvändiga intyg men jag kommer skicka dessa till de så får de själva utvärdera och om det behövs komplettera. Helt otroligt att allt hänger på en gubbe och att man måste kämpa så hårt för att övertyga honom.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • Han var osedd av föräldrarna som liten och nu får du betala för det..
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Ta kontakt med anders eriksson på car han är en besgubbe av rang och har hjälpt till mycket med allehanda trix för oss alfistis. Han bor i örebrotrakten.
                            Mvh filip
                            Last edited by bellafiat; 27 August 2013, 21:28.
                            Filip Wennergren
                            070-7707711

                            Fiat Stilo 1,8 MW -05, 2st Alfa Romeo 166, Alfa Romeo 155, Piaggio Vespa -01, Piaggio Ape -13

                            Comment


                            • Originally posted by bellafiat View Post
                              Ta kontakt med anders eriksson på car han är en besgubbe av rang och har hjälpt till mycket med allehanda trix för oss alfistis. Han bor i örebrotrakten.
                              Mvh filip
                              Tack Filip! Drog iväg ett PM på CAR till honom så ska vi se hur det går.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment


                              • Fick kontakt med Anders och kan kommer kika på mitt ärende på måndag har han lovat. Tack Filip än en gång!

                                Pratade mer med Fiat Sverige och de har granskat mina dokument och dessa är så klart i sin ordning. Däremot är de väldigt måna om att lösa problematiken eftersom man kommer börja sälja Abarth i Sverige med samma motormodifikation och de vill inte ha problem redan vid start. Fortsättning följer...
                                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                                Comment

                                Working...
                                X