Announcement

Collapse
No announcement yet.

Abarth Punto Scorpione - Sveriges första

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Originally posted by per View Post
    Haha 6500kr.. Det gör du lätt själv.
    Får kolla hur det ser ut på din bil nästa gång vi ses...
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #77
      Gillaknapp
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #78
        Då har man gjort ett besök hos Bilprovningen och han tyckte först att allt såg bra ut, det är en ny bil som han sa. Jag frågade om han har kollat igenom tillägg till CoC där alla ändringar framgår vilket han missade. Blir det fel vid registrering så kan man få problem senare och jag vill att allt ska vara korrekt.

        Efter att besiktningsgubben gick igenom tillägget som är utfärdat av Fiat själva där det framgår att bilen uppfyller EU-direktiv och exakta ändringar som avviker från CoC så sa han BLANKT NEJ! Jag fick inte registrera in min Abarth eftersom den enligt SBP inte är helbilsgodkänd längre.

        Det står följande i beslutet:

        Fordonet ändrat vad avser effekten. Uppvisat intyg om överenstämmelse, ej godtagbar handling. TSFS 2010:87, 2 kap 13§.

        13§: Ett intyg om överensstämmelse ska innehålla uppgift om fordonets identifieringsnummer.
        Intyg om överensstämmelse kan dock endast användas för att verifiera att krav i fråga om beskaffenhet och utrustning är uppfyllda under förutsättning att
        1. det tidigare inte använts för registrering,
        2. det avser ett typgodkännande som i alla avseenden är gällande och giltigt,
        3. det inte avser fordon som är typgodkänt enbart för en marknad som har vänstertrafik, och
        4. fordonet inte ändrats eller modifierats.

        Han anmärkte på punkt 4 då. Jag viftade med mina intyg där det klart och tydligt står ett chassie nr, att fordonet är ändrat, vilka förändringar är utförda och att de uppfyller EU-direktiv men det gäller inte.

        Så åkte jag hem 1380kr fattigare och ringde Transportstyrelsen och förklarade läget men de håller med SBP. Då frågade jag om inte EU-lagar och direktiv gäller i Sverige och enligt killen i telefon så gäller de inte! Varken SBP eller Transportstyrelsen kan berätta för mig exakt vad det är för dokument de saknar utan lite luddigt, ja du behöver ett nytt CoC. Jag tjena Fiat kommer utfärda ett till mig exklusivt.

        Lyckades klämma lite info ur de och de behöver förmodligen, inte säkert intyg på avgasutsläpp, toppfart, bullernivåer, broms tester mm. Surt som fan!

        Jag ringde Tyskland därefter och är jävligt glad att ha köpt bilen av en seriös säljare som lovade att kolla upp detta med Abarth och se om jag kan få ut mer papper. Om jag inte lyckas så måste jag skriftligt överklaga beslutet till Transportstyrelsen vilket jag kommer att göra. Någon som har varit med om liknande eller har lite tips så tar jag varmt emot det.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #79
          Översatte de tillägg jag har från italienska mha Google Translate:

          Ditta: ABARTH & C. S.P.A. TORINO, 03 Maggio 2012
          VIA PLAVA 80
          10135, TORINO (TO)
          DICHIARAZIONE
          Redogörelse
          Ai sensi della Legislazione e delle Normtive vigenti, il sottoscritto Quiligotti Patrizia, responsabile officinal della ditta ABARTH & C. S.P.A. di TORINO (TO), dichiara di aver eseguito sul veicolo:

          Enligt gällande lagstiftning och Normtive Undertecknad Quiligotti Patrizia, chef för firman officinale Abarth & C. SPA Turin (TO), påstår sig ha i fordonet:

          Tipo Typ 199AXX1B47
          Omologato con certificato Godkänt certifikat OEZFA12…
          Telaio nr Chassie nr: ZFA199000….
          Categoria M1

          Gli interventi per la trasformazione indicate nel Nulla Osst Protocolo Numero: 199-00884… di Giovedí 03 Maggio 2012 di Fiat Group Automobiles S.pA.

          Insatser för omvandlingen som anges I protokollet 199-00884… torsdagen den 3 maj 2012 av Fiat Group Automobiles S.p.A.

          Nello specificato trattasi della installazione del Kit Abarth Punto Scorpione.

          Anges I fråga om installation av Kit Abarth Punto Scorpione.

          Dichiara altresí che i lavori sono stati eseguiti a perfetta regola d’ arte, conformemente alla legislazione ed alla normativa vigente.

          Förklarar också att arbetena har utförts på ett fackmannamässigt sätt, i enlighet med lag och föreskrifter.
          Sono state impiegate maestranze qualificate nel rispetto delle Direttive Macchinari 82/92/CEE, conformi agli standard applicativi EN/292-418 in modo da assicurare per contenuto e completezza di esecuzione, la funzionalitá e l'efficienza del veicolo trasformato.

          La ditta ABARtH & C. S.P.A. di Torino (TO) si assume quindi responsabilitá connessa con la progettazione, la relizzazione e l'affidabilitá della trasformazione, dei dispositivi installati, dei lavori svolti e del risultato della trasformazione effettuata, in conformitá alla legislazione ed alle normtive vigenti.

          Timbro Ditta e Firma responsabile officina

          Skickliga arbetare var sysselsatta i överensstämmelse med maskindirektivet 82/92/CEE, 91/368CEE och 93/68/CEE standardiserad tillämpning EN/292-418 så att innehåll och fullständighet prestanda, funktionalitet och effektivitet av fordonet vände.

          Företaget Abarth & C. SPA i Turin (TO) sedan tar ansvar samband med konstruktionen, relizzazione och tillförlitlighet av omvandlingen, installerade enheter, det arbete som utförs och resultaten av behandling som utförs i enlighet med gällande lagstiftning och normtive.

          Företagets stämpel och underskrift verkstadsgolvet chef


          Protocollo 199-0884…

          NULLA OSTA / UTFÖRSÄLJNING

          La Fiat Group Automobiles SPA o brevemente FIAT AUTO S.p.A, dichiara che, per quanto di sua competenza e limitatamente al suo progetto, ai sensi della Circolare n.94/96 del Ministero dei Transporti IV Direzione Centrale – Div. 43 Prot. N. 2095/4360 (C) – D.C.IV n. A060 del 20.06.1996, sull’autoveicolo ABARTH Punto Evo-1.4 Turbo Multiair 16v Tipo 199AXX1B47 – OEZFA12… - Teliaio n. ZFA199000… cosi come produtto all’orgine, nulla osta che la Ditta ABARTH & C. S.P.A. di Torino (TO), installi il Kit Abarth Punto Scorpione sotto indicato.

          Fiat Group Automobiles SpA eller kort Fiat Auto SpA, förklarar att, till omfattningen av dess behörighet och begränsad till sin plan, i enlighet med cirkuläret av transportministeriet n.94/96 IV HQ - Div 43 Prot 2095/4360 (C) - D.C.IV n.. A060 av 20.06.1996, fordons-Abarth Punto Evo 1.4 MultiAir Turbo 16v Type 199AXX1B47 - OEZFA12 ... - Teliaio n.. ZFA199000 ... liksom manu grund, skall ingenting häri hindrar bolaget Abarth & C. SPA i Turin (TO), installera Kit Abarth Punto Scorpione nedan.

          Il veicolo traasformato, allestito assume le medesime caratteristiche del Tipo 199AXX1B47K omologato con certificato OEZFA12ES…

          Fordonet vände antar set samma egenskaper som den typ 199AXX1B47K godkänd med certifikat OEZFA12ES ...

          - Pneumatici 215/40R18 89W (non catenabili)
          L’indice di carico degli pneumatici autorizzati è compatibile con I carichi massimi ammessi sugli assi, omologati e riportati sulla targhetta riassuntiva dei dati di individuazione del veicolo.

          Däck 215/40R18 89W (ej kedjor)
          Belastningsindex för däck som godkänts är förenligt med de största tillåtna belastningar på axlarna, och godkändes på typskylten och överblick av fordonets upptäckt.

          - Cerchio ruota 7½ J x 18 – ET 39 Abarth 5743746 nero lucido.

          Fälg 7 ½ J x 18 - ET 39 Abarth 5743746 svart.

          - Dischi freno ant. Autoventilanti, flottnti o305x28mm Abarth 5743369
          Pastiglie freno ant altoprestazionali Abarth 77365830 ovvero Ferodo HP 1000/1
          Dischi freno prost. Forati o264x10 Abarth 50902167

          Broms skivor fram. Ventilerad, flytande o305x28mm Abarth 5.743.369
          Främre bromsbelägg altoprestazionali Abarth 77365830 eller Ferodo HP 1000/1
          Bromsskivor bak. Borrade o264x10 Abarth 50.902.167

          - Amortizzatore ant sinister Koni
          Amortizzatore ant destroy Koni
          Amorrtizatori post Koni

          - Molle sospensioni ant Abarth colore rosso
          Molle sospensioni pos Abartht Koni colore rosso
          - Kit di variazione della Potenza massima del motore che erogherà 132 kW a 5750g/min
          - Cartuccia elemento filtrnte aspirazione Abarth 50902238 ovvero BMC 555/01
          - Centralina gestione motore Marelli FPT 8GMFSS
          - Silenziatore di scario terminale Abarth 5743614

          - Sats för variation av den maximala motoreffekten som kommer att leverera 132 kW vid 5750g/min
          - Patron filterelement intag Abarth 50902238 eller BMC 555/01
          - FPT Marelli motorstyrenheten 8GMFSS
          - Avgasljuddämpare terminal Abarth 5743614

          La realizzazione deve esere eseguita a perfetta regola d’arte. La responsabilità per l’esecurzione della transformazione e del corretto allestimento del veicolo, nel rispetto di quanto previsto dalla normative in vigre, deve esssere assunta dalla Ditt transformatice.

          Den insikten måste utföras på ett fackmannamässigt sätt. Ansvaret för genomförandet av omvandlingen och korrekt förberedelse av fordonet, i enlighet med bestämmelserna i gällande bestämmelser, bör tas av företaget att förändra.
          Last edited by 84jr0; 15 July 2013, 17:02.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #80
            Jag skickade i alla fall iväg en överklagan till Transportstyrelsen med kopia på samtliga dokument och förklarade hur dessa hänger ihop. Tack Ante som tipsade om att ta en kopia på samtliga dokument som man måste skicka iväg i original.

            På CoC-n under "Juridiska anmärkningar" står det att det finns ett annat dokument som hör till. På det dokumentet står det att bilen är ombyggd av Abarth i enighet med Fiat och att bilen uppfyller samtliga krav och är helbilsgodkänd, dvs de dokument som jag översatte ovan. I samma dokument omnämns ett protokoll där det står exakt vad som är förändrat. Jag har visat upp samtliga dokument men besiktningsgubben är nog inte så läskunnig eller så bryr han sig inte.

            Fick i alla fall till en bild på undersidan av bilen. Det sitter endast en dämpare, slutdämparen annars är det raka rör. Inte alls bullrig med tanke på hur det ser ut. Mycket plast är det också som skyddar underredet men jag kunde inte se hur rostskyddet är.

            Click image for larger version

Name:	WP_20130715_005_sm.jpg
Views:	1
Size:	88.5 KB
ID:	248567
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #81
              Fy satan vilket krångel
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #82
                Fick nya besked från Tyskland och deras motsvarighet till Transportstyrelsen. När de utfärdade regbeviset till exportskyltarna så kollade de bara på CoC och inte på tilläggen som följde med därför står det felaktiga uppgifter som SBP hänger upp sig på så de är villiga att rätta till problemet om jag skickar tillbaka regbeviset så annulerar de den och skickar ut ett nytt till mig med korrekta uppgifter. Problemet är bara att Transportstyrelsen har originaldokument och om de är villiga att släppa de. Samtidigt har de fått överklagan.

                Jäkla byråkrati, känner att jag kommer få bilen på vägarna först till hösten
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #83
                  Niiice! Ser ut som min Argenta undertill. Not.
                  Kämpigt med the authorities.. Kämpa på!
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #84
                    Originally posted by 84jr0 View Post
                    Jäkla byråkrati, känner att jag kommer få bilen på vägarna först till hösten
                    Så oerhört tröttsamt.

                    Comment


                    • #85
                      Det löser sig! Segt med byråkratin bara. Håller tummarna för ett snabbt avslut.
                      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                      Comment


                      • #86
                        Idag fick jag bekräftelse från Transportstyrelsen att de kommer behandla ärendet först efter att Bilprovningen lämnat ifrån sig handlingarna som de har begärt. Kalaset kan ta upp till 6-8 veckor så har jag tur så får jag köra bilen i september.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #87
                          Vilken pärs... men nu var det ju faktiskt den tyska myndigheten som gjort fel denna gången. Men så har de ju loosat 2 WW på raken också :-)

                          Ger mig faan på at det kommer mera strul i kölvattnet av detta. Någon borde ersätta dig för den skada du råkar ut för när nybilen står still.
                          Last edited by tempra33; 19 July 2013, 02:20.

                          Comment


                          • #88
                            Originally posted by tempra33 View Post
                            vilken pärs... Men nu var det ju faktiskt den tyska myndigheten som gjort fel denna gången. Men så har de ju loosat 2 ww på raken också :-)
                            Last edited by per; 19 July 2013, 16:17.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #89
                              Originally posted by tempra33 View Post
                              Vilken pärs... men nu var det ju faktiskt den tyska myndigheten som gjort fel denna gången. Men så har de ju loosat 2 WW på raken också .
                              Jag förstår inte kopplingen?

                              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by Black_GT View Post
                                Jag förstår inte kopplingen?

                                Enkelt min vän, surkålsätarna har helt enkelt svårt att sköta sina "utrikes affärer" på ett korrekt sätt.

                                (Jag gillar tyskar f.ö.)

                                Comment

                                Working...
                                X