Announcement

Collapse
No announcement yet.

fiat uno turbo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fiat uno turbo

    så nu börjar den bli klar efter ett motorras typ.

    nyrenoverad topp .
    nya lager i motorn.
    ny liten turbo hx35.
    omp tryckplatta.
    original lamell.
    mega squirt ms1 2.2.
    toppackning. original.
    nya bultar till topp.


    saknar kolvar kam bredbandslamda.

    kommer att ladda 1bar

    håller det?


    Med vänlig hälsning jimmie
    Last edited by fittuno; 16 March 2014, 21:44.

  • #2
    Motorn utvecklades för att ladda 1 bar. När produktionen startades sänktes laddet till 0,6 bar av komersiella skäl.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      ÄR en hx35 för stor? Har värre kam i (75 cam) toppen är orörd.Annars samma spec.
      när kommer jag få ladd tryck?
      Kolvar är rosso.

      Comment


      • #4
        Du kunde inte hittat en större turbo?
        Holset brukar göra så stora turbo att det sällan eller aldrig används till europeiska bilar så jag har inga erfarenheter i frågan.
        Men jag kollade upp HX35 och Holset själva säger att den är avsedd för 6 cylindriga ??? motorer på 5-6 liter.
        Eftersom det är avgaserna som driver turbinen och man gör ett snabbt överslag: drygt 5 liter dividerat med 1,3 liter = 4 gånger mer avgaser som går åt.
        Visst är moderna turbos mycket bättre och HX35 kanske finns med delade inlopp och andra moderniteter men risken är att den inte börjar ladda förrän över 5500 varv.

        Mitt tips är att du slår en signal till GIK turbo i Göteborg och berättar vad du har för motor och effektmål.
        Ingen kan råda bättre eftersom dom sålt, servat, specialbyggt och varit representant för Holset och de flesta andra tillverkare i 30-40 år.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Jag har inte googlat din turbo men jag kan av erfarenhet säga att min Punto GT med saab turbo (glömt vad beteckningen heter) inte är ett dugg kul att köra. ketchup effekt efter 4500 varv, därunder händer ingenting. Du kan ju tänka dig hur den är att köra till vardags, slö som en Fiat 500 original från 1958 En turbo från en 2.3?? liters saab motor på en 1.4's fiatmotor = INTE optimalt.

          Liten turbo ska det vara, som snabbt kommer upp i fart.
          -------------------------------------------------------------------------------------------------------
          Punto GT, woop woop!

          Comment


          • #6
            vill ha mycke ketshup effekt skall hamna närmare 300hk än 200hk.

            skall bli spännade om jag får ladd i sommar eller nästa . mvh

            - - - Updated - - -

            hej.. turbo b.jag vill ha en turbo som tål mycke stryk och höga laddtryck .(kommer att köra elektronisk laddtryck med 3 steg. 1bar 1.5bar race läge 2.0bar.

            men visst jag tror me att jag får sent ladd . vi får se om en månad .

            Comment


            • #7
              Ring GIK o kolla, det är gratis.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Originally posted by per View Post
                Ring GIK o kolla, det är gratis.
                kommer inte att ringa dit..

                mvh.

                Comment


                • #9
                  Personligen tycker jag det vore bättre om du satt i en 2 liters motor från typ fiat Croma. För jag vet att de redan finns eftermarknads motorfästen för Cromans 2 liters motor som är gjorda för Uno karossen.
                  -------------------------------------------------------------------------------------------------------
                  Punto GT, woop woop!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by stormjacke View Post
                    Personligen tycker jag det vore bättre om du satt i en 2 liters motor från typ fiat Croma. För jag vet att de redan finns eftermarknads motorfästen för Cromans 2 liters motor som är gjorda för Uno karossen.
                    vill inte ha någon 2liters snurra i !! vad är det ni inte fattar ? JAG VILL HA MIN 1.3 I FÖR BES SKULL!!

                    Comment


                    • #11
                      Ta det lugnt grabben..

                      Du är väl medveten om att det blir avsevärt större risk att du åker på att registreringsbesikta om bilen om du trimmar utav bara fan. Jag tror nämligen att även besiktningspersonal känner skillnaden rent körmässigt
                      på 103 hk som det är i dem original, jämfört med 200-300 hk. Då kan du få en 2a på besiktningen på motoreffekt förhöjd eller vad de brukar kalla det.
                      Samt att risken för fler motorras minskar om du har en motor med större volym som har bättre hållbarhet än en liten ettrig motor som ligger på max effekt uttag.

                      Har du någon kontakt som kan göra drixaxlar åt dig också? För nån sån lär det ju gå av då och då om du trimmar långt över original..
                      Original lamellen lär inte heller hålla för dina önskemål om prestanda. Så du bör nog hellre välja en sinterlamell/keramisk lamell.
                      Samt att du måste sätta i större spridare. Helst ett annat insug än original med aningen större spjällhus och plenumkammare också.
                      Och en större intercooler än original måste du också ha.

                      Jo och en sak till, om du ska höja motoreffekten BÖR du införskaffa större bromsar..
                      Last edited by stormjacke; 17 April 2014, 08:21.
                      -------------------------------------------------------------------------------------------------------
                      Punto GT, woop woop!

                      Comment


                      • #12
                        Bästa tråden på forumet på länge. Du frågar om råd men lyssnar inte på det som kommer in. Vill du ha ketchup effekt är det bara att köra som du har tänkt dig. Jag läser gärna din projekttråd
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by stormjacke View Post
                          Ta det lugnt grabben..

                          Du är väl medveten om att det blir avsevärt större risk att du åker på att registreringsbesikta om bilen om du trimmar utav bara fan. Jag tror nämligen att även besiktningspersonal känner skillnaden rent körmässigt
                          på 103 hk som det är i dem original, jämfört med 200-300 hk. Då kan du få en 2a på besiktningen på motoreffekt förhöjd eller vad de brukar kalla det.
                          Samt att risken för fler motorras minskar om du har en motor med större volym som har bättre hållbarhet än en liten ettrig motor som ligger på max effekt uttag.

                          Har du någon kontakt som kan göra drixaxlar åt dig också? För nån sån lär det ju gå av då och då om du trimmar långt över original..
                          Original lamellen lär inte heller hålla för dina önskemål om prestanda. Så du bör nog hellre välja en sinterlamell/keramisk lamell.
                          Samt att du måste sätta i större spridare. Helst ett annat insug än original med aningen större spjällhus och plenumkammare också.
                          Och en större intercooler än original måste du också ha.

                          Jo och en sak till, om du ska höja motoreffekten BÖR du införskaffa större bromsar..
                          Jag allt klart intercooler modell större ny oljekylare större bromsar 4 kolvs ok. Spridare är större insuget är ombyggt och grenrör är ombyggt. Drivaxlarna pallar 400hk.
                          Kommer att köra original lamel med hårdare tryckplatta !

                          Bes är väl ett mindre problem ställer ner den på 0.1 i ladd då

                          - - - Updated - - -

                          Hade jag velat frågat om 2 l då hade ja gjort de

                          Comment


                          • #14
                            Du verkar veta vad du vill åstadkomma och jag ser fram emot att se kärran.
                            En fundering - största problemet borde bli att få ner kraften i backen. Bara med 140 hk så är det inte svårt att få hjulen att släppa på 3an med Unon. Spinner ena hjulet så står man ju stilla.
                            Tänker du stoppa in diffbroms eller en Quaife? AGA?
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by TurboB View Post
                              Du verkar veta vad du vill åstadkomma och jag ser fram emot att se kärran.
                              En fundering - största problemet borde bli att få ner kraften i backen. Bara med 140 hk så är det inte svårt att få hjulen att släppa på 3an med Unon. Spinner ena hjulet så står man ju stilla.
                              Tänker du stoppa in diffbroms eller en Quaife? AGA?
                              Svetsdiff ev men inte så pigg på det. Det finns 6 växlade lådor för 97000kr
                              Men kommer att köra tipo låda som start.

                              Comment

                              Working...
                              X