Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Tipo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Tipo

    Hallå.

    Får ev. en Tipo 1,6 -89 till skänks. Väldigt bra skick på kaross vad gäller rost. Ägd av äldre dam som inte vill kosta på bilen mer (startar inte)

    Bilen ska byggas för att köra med på bana, typ klubb/märkesträffar el likn. Jag och sonen tar det som ett kul projekt för att förhoppningsvis komma ut och köra nästa säsong (2014)

    Tanken är att uppgradera bromsar/väghållning samt att lätta bilen på onödig vikt och kunna öka effekten på ett smidigt sätt (byta motor) för att komma igång och köra. En "sittastillstol" och R-däck blir det också.

    Ingen pallbocksracer m.a.o..

    Mina frågor?

    1. Vad för andra italienska modeller delar Tipo:n chassidelar med? Jag tänker Tempra, Alfa 155, Lancia Delta, Dedra ?

    2. Vilka motorer passar utan större ingrepp om man vill ha större volym typ 2,0 ?

    3. Bilen ska klara Sbp besiktning = ej turbo. Rätt eller fel tänkt av mig ?

    Tack på förhand om ni kan hjälpa till med tips och ideér.

    Mvh Micke
    Fiat Tipo caruratore
    Alfa Romeo Mito 1.4 M-Air

  • #2
    Kul! Du har kommit till rätt ställe..

    1. Alla du nämnde plus Marea, Bravo/Brava, Coupe, Alfa 145, 146.. M.fl. Sen finns ju Alfa Gtv/Spider, 156, 147, Gt, Lancia Lybra osv med utvecklade hjulupphängningar på samma bottenplatta.
    2. Tipo 2.0 8V och 16V fanns ju. Dessa motorer fanns med turbo i tex. Croma och Coupe. Sen finns femman i Coupen, med/utan turbo. Vet att sådana finns byggda..
    3. Vet ej!
    Last edited by per; 7 August 2013, 21:15.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Upp till 3.2 V6 från Alfa passar.

      Hade satsat på Lampredi 2.0 16v eller Alfa TS 8v i 2.0 eller 1.8 version.
      Det räcker för att ha kul om vikten är låg.

      Du kan eg. inte byta motor utan reg bes.

      Turbo = amatörbyggt fordon = SFRO

      Comment


      • #4
        Jag har papper och plåtar till en Tipo 2.0 16v om du behöver!

        Comment


        • #5
          Finns lexanrutor till Tipon att köpa^^ fram bak och sidorutor. FRÄNT!
          -------------------------------------------------------------------------------------------------------
          Punto GT, woop woop!

          Comment


          • #6
            Jag har fortfarande kvar papper och plåtar till Tipo 2.0 16v, perfekt om man tänker bygga om till turbo! Om nån skulle va sugen!

            Comment

            Working...
            X