Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vilken Uno bör jag välja och varför?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilken Uno bör jag välja och varför?

    Tjena ny på forumet här så detta blir första posten !

    Har tidigare haft en Uno 1.0 ie som jag var nöjd med, den såldes dock för något år sen.
    Ångrar det verkligen idag då den var i bra skick.

    Så nu är jag sugen på en ny Uno!
    Vilken modell/motor bör jag välja och varför?


    Sköt om er!

  • #2
    Välkommen! Beror på.. Vill du ha en vuxen (75sx), snabb (turbo) eller snål (45-60)..?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per View Post
      Välkommen! Beror på.. Vill du ha en vuxen (75sx), snabb (turbo) eller snål (45-60)..?
      Är väl en snål bil i första taget då jag bor i Stockholm, inte många Uno 45 ute på blocket nu, tyvärr.
      Ser du några nackdelar på 45 jämt emot de andra Per ?

      Comment


      • #4
        Har en Uno 45 som kanske kan vara till salu
        Enligt uppgift Filips (bellafiat) gamla (NBH 207) - så den hittar i Stockholmstrakten.
        Filip som inte äger bilen kan säkert skriva om bilens brister och ev fördelar... det jag kan säga är att den gick fint på min Polensemester på 350mil förra sommaren
        Jag ska bara byta en bromsledning och besiktiga den först

        Comment


        • #5
          Jag tycker motorn inte är Fiats bästa, lite känslig topplockspackning. Sen är den verkligen mopedsvag.. En Uno SX drar knappt mer soppa men är (jag överdriver nog inte) 3 ggr mer BIL.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Originally posted by Fredrik B View Post
            Har en Uno 45 som kanske kan vara till salu
            Enligt uppgift Filips (bellafiat) gamla (NBH 207) - så den hittar i Stockholmstrakten.
            Filip som inte äger bilen kan säkert skriva om bilens brister och ev fördelar... det jag kan säga är att den gick fint på min Polensemester på 350mil förra sommaren
            Jag ska bara byta en bromsledning och besiktiga den först
            Ok har du några bilder på Unon? Vilket skick är den i övrigt?
            Är lite kinkig när det kommer till rost etc.

            Comment


            • #7
              Lite av charmen med 45 an är ju att den e klen och motorsvag, satt 4 killar en gång alla vägde mellan 90-110 kg blev omkörda av en lastbil i uppförsbacke :-)

              Hörde även av en bekant idag Ang topplockspackningen alltid är det något.
              Såg för övrigt en fin 45 idag på blocket vit för 11k lite dyrt kanske.

              Kika gärna på den om nån har lust :-)

              Comment


              • #8
                Jag märker att du inte kört andra Unos.. Testa gärna fler innan du väljer, skillnaden är STOR.

                Här en jag direkt skulle välja i din sits: http://www.blocket.se/ostergotland/F....htm?ca=11&w=3
                Kan vara en av Fiats bästa bilar. Motorn är kanon oxå.

                Billigare och inte lika påkostad/bekväm, men piggare/lika snål som Uno 45: http://www.blocket.se/dalarna/Fiat_U...=11&w=3&last=1
                Last edited by per; 3 September 2013, 10:30.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Originally posted by per View Post
                  Jag märker att du inte kört andra Unos.. Testa gärna fler innan du väljer, skillnaden är STOR.

                  Här en jag direkt skulle välja i din sits: http://www.blocket.se/ostergotland/F....htm?ca=11&w=3
                  Kan vara en av Fiats bästa bilar. Motorn är kanon oxå.

                  Billigare och inte lika påkostad/bekväm, men piggare/lika snål som Uno 45: http://www.blocket.se/dalarna/Fiat_U...=11&w=3&last=1
                  Haha, det har du helt rätt i Per !

                  Ok ska kika på 75sx i Norrköping lite mer bilder och om han kan tänkas gå ner några spänn kanske.

                  Ok så det är en bra modell med andra ord 75 sx? Vad är det som e så speciellt med den jämfört med de andra?

                  Är det den som har digitalmätar ?

                  Mvh

                  Comment


                  • #10
                    SX hade gamla goda Lampredi-1500-motorn (Aurelio Lampredi, motorkonstruktör hos Ferrari på 50-60-talet) som gör att bilen toppar 180, digitalinstrumenten som du säger, helt andra (bekvämare) stolar, mer ljudisolering, elhissar, c-lås osv. Totalt sett känns den som en helt annan bil, lite som en Turbo med mer sansad motor och fyra dörrar. Mer BIL lixom.
                    Sen är säkerheten såklart inte på modern nivå men det gäller ju alla Unos. (Efter 1990 fick de iofs justerbara bältesfästen..)
                    Last edited by per; 3 September 2013, 18:30.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by per View Post
                      SX hade gamla goda Lampredi-1500-motorn (Aurelio Lampredi, motorkonstruktör hos Ferrari på 50-60-talet) som gör att bilen toppar 180, digitalinstrumenten som du säger, helt andra (bekvämare) stolar, mer ljudisolering, elhissar, c-lås osv. Totalt sett känns den som en helt annan bil, lite som en Turbo med mer sansad motor och fyra dörrar. Mer BIL lixom.
                      Sen är ju säkerheten inte på modern nivå men det gäller ju alla Unos. (Efter 1990 fick de iofs justerbara bältesfästen..)
                      Ok det låter ju riktigt fint ska definitivt kolla upp den, tack för all hjälp Per :-)

                      Comment


                      • #12
                        Jag både håller med Per och inte. Motor/drivlina i en 45:a är väl inte topp. Men Fönstervevar, snäpputrutor, manuella lås mm är ju saker jag betalar extra för jämfört med elhissar och centrallås. Onödigt lullllull som krånglar...
                        Om man planerar körningen räcker 45hk (t.ex planerar så man bara kör nerförs...). Fast den blir inte så snål om man ligger i 145 på motorväg, drar lätt upp mot 0,60-0,65.
                        Måste också säga att byta kamrem på FIRE-motorn måste vara bland världens lättaste - t.o.m. jag klarade det...
                        Last edited by Fredrik B; 3 September 2013, 20:03.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Fredrik B View Post
                          Jag både håller med Per och inte. Motor/drivlina i en 45:a är väl inte topp. Men Fönstervevar, snäpputrutor, manuella lås mm är ju saker jag betalar extra för jämfört med elhissar och centrallås. Onödigt lullllull som krånglar...
                          Om man planerar körningen räcker 45hk (t.ex planerar så man bara kör nerförs...). Fast den blir inte så snål om man ligger i 145 på motorväg, drar lätt upp mot 0,60-0,65.
                          Måste också säga att byta kamrem på FIRE-motorn måste vara bland världens lättaste - t.o.m. jag klarade det...
                          Jo lite slö är ju 45 an men jag kör mest i stan aldrig över 90 väg i stort sett snarare Max 70 iaf enligt skylten , blir mest stadskörning om jag säger så. Hade en uno 45 tidigare som jag skrev å saknar den verkligen, kika på blocket ett tag men få tag i en fin nuförtiden verkar inte vara det lättaste! Hade så jävla kul med den bilen

                          Comment


                          • #14
                            Digitala instrument ?????
                            Inte hade min 75 SX -92 några digitala instrument, inte heller reservdelsbilen jag hade -utan rejäla analoga instrument.

                            Hade en 45:a innan, svag men otroligt bränslesnål ( 0.45-48) Bytte toppackning vid 22.000 mil, bytte sen bort den vid närmare 30.000 mil. En fantastisk bil om man inte hade bråttom på motorvägen, toppfarten var högre på fyran, än femman.
                            Krånglade bara två gånger - bottendelen i fördelaren - tändningspulssensor - och vacumdosan - båda billiga delar, och lätta att byta.


                            Men steget till 75 SX var enorm, vilken komfort, stark, tyst bekväm, och allt el fungerade helt problemfritt. Dessutom fanns värme i den, riktig värme. I 45:an var den svag. 75:an var också billig i drift, ca 0,6
                            Byttes bort på grund av att jag behövde en bil med större dragkapacitet, då jag började elda med pelllets.
                            Och då köptes den sämsta Fiat jag haft, en Palio. Den blev inte långlivad, då jag ärvde min fars Tipo 2,0. Fast Tipo´n var 7 år äldre, så sålde jag Palio´n. Den startade och fungerade, men det var alltid något som var trasigt, och det tog aldrig slut.
                            //R//

                            Comment


                            • #15
                              Absolut Roland, men innan faceliften 1990 hade alla SX digitala mätare.
                              Efter facelift tycker jag den blev ännu lite tystare, mindre skrammel etc. Men om man ska tro pappa min blev stolarna en aning sämre.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X