Announcement

Collapse
No announcement yet.

elfel i punto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • elfel i punto?

    Har haft lite elproblem i min nyförvärvade Punto.
    batteriet ladda ur sig och till slut höll inte laddningen en dag äns, fick hjälpstarta
    med en "booster" som jag har. Kunde även se att ljuset från lyktorna och instrumentpanelen flämtade.

    Jag tänkte att det var batteriet som var slut (bilen har stått i 1,5 år)
    Så jag köpte ett nytt och satte i, problemet löst!
    Trodde jag, när jag ikväll körde hem så kunde jag se att lysena började flämta igen.

    Någon som har nån tanke/ide om vad det kan vara? Nått jordfel?

    Väldigt tacksam för svar

  • #2
    Generator. Ett fulladdat batteri ligger runt 12,8 Volt. När motorn är igång ska spänningen över batteriet vara 14 volt eller strax därunder. Annars funkar inte generatorn.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      generatorn är nyligen bytt och den laddar batteriet, annars hade batterilampan lyst och bilen skulle dö under körning.
      Men tack för din input
      Last edited by Roadkill; 5 September 2013, 21:32.

      Comment


      • #4
        Du har antagligen ngn. tjuv ström som tär på batteriet.
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • #5
          Generatorn laddar iaf inte tillräckligt. Jag skulle mäta hur mkt den laddar!
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Om lysena "flämtar" under körning har du nåt fel på laddningen.
            Har du kollat kabelskorna på batteriet och + kabeln som går från generator till batteri/startmotor. ( Var den nu är inkopplad) Kan ju vara dålig kontakt någonstans.
            Även om generatorn är bytt så kan det ju ha hänt något med den "nya"...
            Har du dålig kontakt på jordsidan får du samma fenomen. Ingen "återledning" av strömmen. Kolla jordflätor motor-kaross-batteri.
            Fiat Punto Easy 1.2 -13
            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

            Comment


            • #7
              Som sagt. Att mäta är att veta!
              Drar batteriet ur under körning så tar det inte laddning och generatorn levererar inte tillräckligt med ström till systemet. All ström under körning ska komma från generatorn, ingenting kommer från batteriet.

              - Med nytt batteri och ny generator så luktar det elfel/dålig kontakt. Se Chramons förslag ovan.
              - Om batteriet drar ur när du står parkerad har du en eltjuv. Koppla multimetern för strömmätning och koppla in den mellan minus batteripol och chassiejord och plocka ur en säkring i taget tills du hittat tjuven.
              Last edited by TurboB; 6 September 2013, 11:58.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Okey, ska ut och mäta senare, det hade jag nog ändå räknat med.
                Anledningen till att jag ställde frågan här var mest för jag tänkte kolla om någon
                kände till nått vanligt fel för just Punton så hade man kunnat börja där.
                Men jag får tacka så mycket för alla svar

                Comment


                • #9
                  Det enda problem jag haft (utom topplockspackningen) är faktiskt med generatorn, men inte att den laddar dåligt (den fastnar om bilen stått avställd ett tag..)
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Per: jo jag fick byta generatorn av samma anledning.

                    Nu har jag hittat tjuven iaf, det verkar vara instrumenthuset som är boven.
                    Har nyligen bytt ett med varvräknare.

                    Per: du hade väll bytt instrumenthus, du har inte märkt av något liknande?
                    Det kan väll knappast va normalt att det dras så mycket ström (0,38A)?

                    Comment


                    • #11
                      Det blir ungefär 5W, ungefär som en bakljuslampa. Låter inte så mycket. Drar den det med nyckeln avstängd? Kan det vara klockan?
                      Att lysena flämtar vid körning tyder på andra problem.
                      Om den tjuvdrar ström parkerad är ett annat problem.
                      Fiat Punto Easy 1.2 -13
                      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                      Comment


                      • #12
                        Instrumenthuset drar strömen även när bilen inte är igång

                        Comment


                        • #13
                          Om jag räknat/tänkt rätt så ska den belastningen göra att batteriet räcker i 131 timmar (50Ah batteri) så det låter iaf inte som det är den strömtjuven som ställer till det. Du kan väl testa att återmontera den gamla instrumenteringen & se om problemet försvinner?
                          Har du hunnit kolla vilken spänning du har till batteriet med motorn igång och på olika varvtal? Belastad och obelastad. (Minimalt med förbrukare och sedan lysen, fläkt, elbakruta)
                          Fiat Punto Easy 1.2 -13
                          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                          Comment


                          • #14
                            Jag har tänkt testa att byta tillbaka men har inte hunnit än
                            Batteriet låg på 12,7v och på tomgång låg det på strax över 14
                            Kan tillläggas att strömtjuven upptäcktes när jag drog ur säkring "F01" som ligger på 70Ah

                            Comment


                            • #15
                              Den drar alltid LITE ström för klockan etc. Hursom, det lär vara generatorn som är paj, eller att den är fel kopplad.
                              Laddar den 14v under körning och ändå börjar misstända osv efter ett tag är det ett kasst batteri. Även om det är nytt.
                              Last edited by per; 8 September 2013, 01:34.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X