Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frustrerad / Uppgiven = Fiat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frustrerad / Uppgiven = Fiat!

    Hejsan allihopa!

    Dom som sätt mina tidigare inlägg har märkt att jag har haft många turer med mitt turbotryck. Bilen känns seg.

    Jag har testat det mesta och bytt massor att saker och den laddar fortfarande runt 0,8 bar, peak runt 1 bar o sen snabbt ner till 0,7-0,8 och orkar inte hålla trycket. Det är otroligt frustrerande att inte få ut maximalt av bilen. Det funkar fint på dom två första växlarna, men på dom tre andra växlarna så känns bilen så ruggigt slö.

    Detta har jag bytt:

    Satt i ny fin turbotrycksmätare (då jag trodde den andra var missvisande, men denna visar exakt likadant!)
    Bytt grenrör
    Bytt ventilkåpspackning
    Bytt till ny fräsch olja i motorn
    Köpt tre olika dumpar och testat alla med samma resultat
    Rengjort Pierburgventilen ca.4-5 gånger
    Kollat IC efter sprickor
    Klämt och känt på alla slangar efter sprickor eller liknande
    Känt efter på turbon efter "glapp / spel"


    Och inget har hjälpt / vissa saker har jag ju självklart inte bytt för laddtryckets skull (men det fattar ni nog). Min fråga är, finns det nån vänlig själ mellan Stockholm och Uppsala som har kunskap om Coupen och kanske även har en felkodsläsare - som skulle kunna titta på min bil, för jag har slut på ideér.
    Man vill ju hinna ta en repa, som bilen ska gå - innan sommaren är över.
    Skulle uppskatta om nån hjälpte mig, och om personen i fråga vill ha ersättning så löser vi det självklart!
    Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

  • #2
    Haha. Vad jag förstår handlar det inte så mkt om Fiat, utan om just din bil? Eftersom du skriver 0.7bar (grundtryck) tänker jag att styrdatorn justerat ned antingen laddet och/eller backat tändningen (beroende på om du kopplat bort ebv'n eller ej).
    Det kan bero på för hög temp (klen/igentäppt IC), att man fuskat m låga oktan nån gång, för mager soppamängd (gammalt soppafilter?), skitig luftmassemätare, osv.osv.. Med en originalbil som servicen sköts korrekt på ska inget hända, men din är väl liksom våra övriga bilar en bit ifrån originalet. Ännu svårare blir det att hålla koll på mods som man kanske inte ens gjort själv.

    Har du börjat med att nolla minnet? Problemet lär återuppstå, men om du har fullt ladd en liten stund kan man iaf utesluta en hel radda fel som läckage, dump osv.
    Last edited by per; 9 September 2013, 11:47.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Sväng förbi mig så kikar vi på den. Har även felkodsläsare.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Har du kollat att turbon ger grundtryck (om du kopplar slang mellan kompressorsidan och wg?

        Har du provat med en pysventil och se om du kan få ett högre turbotryck?

        Felkoder kan du läsa av hos verkstad. De borde väl inte ta alltför mycket för det.

        - - - Updated - - -

        Originally posted by 84jr0 View Post
        Sväng förbi mig så kikar vi på den. Har även felkodsläsare.
        Har du kvar widgeten? Ville inte köparen ha den?
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Originally posted by Freddan72 View Post
          Har du kollat att turbon ger grundtryck (om du kopplar slang mellan kompressorsidan och wg?

          Har du provat med en pysventil och se om du kan få ett högre turbotryck?

          Felkoder kan du läsa av hos verkstad. De borde väl inte ta alltför mycket för det.

          - - - Updated - - -


          Har du kvar widgeten? Ville inte köparen ha den?
          Widgeten har köparen fått men jag har registrerad version av MultiECUscan med all kablage istället.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Om det blir senare i veckan kan jag möta upp o slå våra kloka huvuden ihop
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Hejsan!

              Tack för svar.

              Har inte prövat att köra utan EBV. Bara rengjort den. Enda "modden" på bilen är öppet luftfilter, annan dump(Forgevariant) samt lite större avgasrör efter cat.
              Har kollat luftmassemätaren och den ser typ ny ut. Tankar ALLTID 98 eller V-power i bilen.
              Har ett nytt soppafilter liggandes, som jag kan testa att montera på. Man kan ju alltid hoppas att det skulle lösa det, men känns som det är nått mer som är galet.
              Om turbon är helt slut så känns det inte som den skulle ladda på så fint på dom två första växlarna och det känns som det skulle komma blårök m.m. när man kör, vilket det inte gör.

              Per: Hur nollar man minnet?

              - - - Updated - - -

              Angående att mötas upp och kolla på bilen så kan jag Onsdag / Torsdag / Fredag kväll
              Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

              Comment


              • #8
                Torsdag är en bra dag för min del... Svänger ni förbi Stureby så kan vi hålla till utanför mitt garage så finns det lite verktyg och dator för avläsning av felkoder. Dessutom står Abarthen där och samlar damm!
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Nollningen e enkel. Lyft av en av polerna från batteriet och låt stå nån timme. Klart!
                  Kan väl vara ide att "köra in" boxens värden efter oxå.

                  Att bilen beter sig som den skall på 1-2an är en tröst tycker jag. Precis som Per säger kan man ju utesluta en de saker då.

                  Vore trevligt om ett gäng Fiatister kunde knäcka denna nöt på torsdag :-)

                  - - - Updated - - -

                  Stureby? kan du ge nån adress man kan gpsá sig mot?
                  JH

                  20vT

                  Comment


                  • #10
                    Torsdag låter bra Kan vi ha en liten Fiatträff
                    Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                    Comment


                    • #11
                      Då spikar vi torsdagen... vilken tid tänkte ni? Adressen är korsningen Bastuhagsvägen/Bäckaskiftsvägen och postnr är 122 42 Enskede. Jag finns på 0739 92 92 26
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Luftmassemätarens ev. skit är som soppafiltrets; man ser det inte.. Men de är lätta saker att fixa! Kan ta med elektronikrengöring på tors.
                        Vad har du för stift f.ö?
                        Last edited by per; 9 September 2013, 17:33.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Torsdag blir bra! Kanske efter köerna nångång? Nån som har nått förslag om tid?

                          per: Inte bytt stiften än så vet ej. Men kan kolla upp!
                          Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Dice View Post
                            Torsdag blir bra! Kanske efter köerna nångång? Nån som har nått förslag om tid?

                            per: Inte bytt stiften än så vet ej. Men kan kolla upp!
                            Ska vi säga någon gång mellan kl 18-19?
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • #15
                              Gud va trevligt. Synd ni bor i Tjottahejti (läs:Stockholmsområdet).
                              Sportbilshistoria:
                              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                              06-10 Porsche 924 N/A -83
                              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                              Comment

                              Working...
                              X