Announcement

Collapse
No announcement yet.

Punto Fix och Trix.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Punto Fix och Trix.

    Hejsan alla glada Fiatägare!

    Är ny ganska ny här på forumet då jag nyligen införskaffade mig en Punto 02:a

    Har en hel del jag tänkt göra på denna pärla och tänkte då passa på att starta en tråd om det.
    Tanken är inte att ha nått mål med projektet, utan snarare som man brukar säga att resan är målet.
    Tänkte också använda tråden till att ställa lite frågor. Jag vet att många av er sitter på en hel del kunskap
    så istället för att posta massa frågor här och där tänkte jag samla dem i min projekttråd.
    Har redan börjat pilla lite men har mycket kvar som kan göras.

    Att göra:
    Byta oljetråg
    Reparera styrservon
    Polera lyktglas check
    Byta instrumenthus check
    Uppgradera högtalarna
    Byta till alufälgar
    Byta eller lackera stötfångare
    Lacka om motorhuv (stenskott)
    Montera sänkningssats
    Ljudisolera

    Frågor:
    Kan börja med ljudisoleringen.
    Har redan satt i extra isolering i dörrpanelerna och innanför panelerna
    i baksätet (3 dörrars)
    Är det någon som har tips på effektiva ställen att ljudissolera utöver dessa?

    Lite bilder på pärlan:
    Click image for larger version

Name:	DSC_3520.jpg
Views:	1
Size:	131.2 KB
ID:	258128Click image for larger version

Name:	DSC_3551.jpg
Views:	1
Size:	81.6 KB
ID:	258129

  • #2
    Bakre panelerna är nog klart effektivast men annars kan man även gå över bagaget, panelen på luckan, sätesryggen och mattan. Motorhuvsisolering från 16V.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Okey, har tagit lite i bakluckan.
      Ger motorhuvsisolering bra effekt i cupen?
      Hur är det under golvmattan och hjulhus?

      Comment


      • #4
        Jo det dämpar märkbart.
        Golvmattan o hjulhus har redan rätt tjock isolering.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Motorn tycker inte jag låter särskilt mycket.
          Vindbruset är högt men ganska snällt. Vindbruset på min Lancia Kappa är mycket lägre men har betydligt elakare karaktär.
          Det som dominerar i Punto 2an är vägljudet och kanske allra mest stomljudsresonanser som nöter ner en när man kör lite länge.

          Synd att göra bilen tyngre men man behöver få ner Q-värdet på svängande plåtytor samt de karossdelar som transporterar vibrationer till ytor som kan svänga.
          Efter undersökning och en del funderande tror jag A-stolpen, som är för liten för att producera mycket ljud själv men som sitter i direkt förlängning av fjärderbensfästet och alltså transporterar vibrationer till takplåten, skulle behöva dämpas.
          Plus att taket skulle behöva asfaltmatta.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • #6
            Jag menade hur man bäst tystar bilen utan att göra den tyngre (en tung klen Punto vill ingen ha).
            A-stolpen är väldigt packad så det blir svårt med isolering, dessutom måste man ha ett gäng nya plastclips då de går av vid demontering.. Det sitter dubbla effektiva gummilister mot dörren. Jag har faktiskt nästan inget vindbrus i min Punto?

            Håller med om motorn som är tyst (speciellt Magnus på din 16V som redan har huvisolering..) utan det mest effektiva isoleringen är fortfarande bakre panelerna på en Punto 3d, som har helt nakna plastpaneler över tomma hjulhus bak.

            Jag kommer byta till Fiat Idea Diesel's ljuddämpare bak i vinter, blir intressant.. Den är formpressad efter bagagegolvet för maximal volym.
            Last edited by per; 11 September 2013, 12:48.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Tror också det är svårt att göra något åt själva A-stolpen. Däremot tänker jag lägga på asfaltmatta i taket om det går att lossa innertaket någorlunda lätt. Jag har ju 20 hk mer att ta av .
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Okey tack för era tankar.
                Blir nog att ge sig på lite i taket då tror jag. Och sedan se om jag hittar någon huvisolering.
                Fans ingen när jag kollade på Bildelsbasen.
                Vart hittar man en dieselljuddämpare?

                För övrigt har jag fått hem nya oljetråget idag, kommer dock inte ha tid att byta det för ens nästa vecka.

                Kan även tillägga att servon har lagt av helt nu, tidigare har den bara lagt av vid kraftiga rattutslag som vid
                typ 3 punktsvändningar och fickparkeringar. då har man bara behövt starta om bilen så funkar den igen.
                Men ska se om jag ska plocka ur den nån kväll och pyssla lite med lödpennan.
                Lite intressant är att bilen känns piggare när servon lagt av, typ 5-10 hästar mer, det kan man ju inte klaga på ;P
                Last edited by Roadkill; 11 September 2013, 20:30.

                Comment


                • #9
                  Får jag lägga en gissning är det rätt lönlöst att ljudisolera taket, sen sitter det förmodligen redan dämpmattor el.dyl. där. Det är vad jag tror iaf. My five cents.
                  Det är även ett jävla jobb att demontera, men give it a shot - det vore intressant att läsa resultatet.
                  Last edited by per; 11 September 2013, 22:14.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Servot går på batteri
                    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                    S/y Mascot
                    S/y Rebell
                    20vT
                    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                    Comment


                    • #11
                      Får se om jag ger mig på taket då, men först på priolistan är servon och tråget.

                      Comment


                      • #12
                        Bytte mitt tråg här:

                        http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...%E5p-II/page19
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Hej!
                          Jag satte i plastinnerskärmar bak mest för rosten börjat komma i innerskärmen/trösklen, o lite med förhoppningen att den skulle bli tystare, men den blev knappt märkbart tystare.

                          Affe
                          4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                          2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                          Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                          Punto 80 ELX 16v -01
                          Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                          Ducato 2,5TD -92 flak
                          Tel 070-5512431

                          Comment


                          • #14
                            Men det rostar nog mindre!
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Kan nog bli något av detta.

                              Comment

                              Working...
                              X