Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 126 med abarth 4 cylindrig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat 126 med abarth 4 cylindrig

    Hej!

    en fiat 126 med en abarth 4 cylindrig motor, men söker motor delar så kan man inte söka på fiat 126 för det är inte den motorn, i vilken modell sitter abarth 4 cylindriga motorn? Är en abarth 4 cylle motor bättre än 126:an´s motor bättre?

  • #2
    Det man undrar över är var motorn kommer ifrån, om den är ombyggd i Sverige kan man tänka sig en Lancia A112 Abarth. Eller så har nån bara satt i en annan motor o sagt att det är en Abarth.. Sånt händer ju.
    Men kolla om du ser någon motorkod gjuten i motorblocket eller toppen?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per View Post
      Det man undrar över är var motorn kommer ifrån, om den är ombyggd i Sverige kan man tänka sig en Lancia A112 Abarth. Eller så har nån bara satt i en annan motor o sagt att det är en Abarth.. Sånt händer ju.
      Men kolla om du ser någon motorkod gjuten i motorblocket eller toppen?
      Okej, men det finns ingen fiat där motorn är en abarth 4 cylindrig motor?

      Comment


      • #4
        såhär ser motorn ut, Ni kunniga nu, Vad är de för motor som sitter?

        Comment


        • #5
          Från en 600 ser de ut som men med el fläkt.
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

          Comment


          • #6
            Originally posted by pazzo View Post
            Från en 600 ser de ut som men med el fläkt.
            Så du tror de kan vara från en fiat 600? Fler som håller med?

            Comment


            • #7
              El 850?
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #8
                Det mest troliga måste väl ändå vara en "Lancia" A112 Abarth-motor. Autobianchi och Lancia A112 Abarth använde som de flesta vet en motor från Fiat. I grunden samma motor som Fiat 600, Fiat 850 och Fiat 127. I 850 hade de vänt rotationsriktning, men grundblocken är väldigt lika. Motorn i denna 126 har inte centrifugaloljefilter, utan ett påskruvat filter, vilket tyder på en "sen" motor (127 eller A112). I A112 Abarth fanns det 965 och 1050 cc volym, i 127 och standard A112 var det väl 903 cc? (före de bytte till den helt annorlunda 1050-motorn). Men gjuten motorkod vore väl lättast.
                Last edited by Fredrik B; 13 September 2013, 12:17.

                Comment


                • #9
                  OK, inte riktigt koll på A112... Abarth är 982 cc och 1050 cc och vanliga 903 och 965 cc. 127 903 cc

                  Comment


                  • #10
                    Okej, de var mycket att förstå på engång Fredrik B, ska läsa de där några gånger men motorn från fiat 600 är samma dom sitter i min? Eller missförstod jag där, förra ägaren säger att där är 70hk i den. Man hör att där är fräs i motorn men då kanske grunden är 50hk från början, kan detta stämma med det du skrev Fredrik B?

                    Comment


                    • #11
                      70hk talar ännu mer för A112 Abarth som hade just 70hk.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per View Post
                        70hk talar ännu mer för A112 Abarth som hade just 70hk.
                        Okej, ska ta fler bilder när jag har fått hem bilen, men om jag tar så myckt bilder jag kan och försöker hitta motor nummer och allt som är intrisstat i motorn, kan ni avgöra till 100% Vad det är för motor?

                        Comment


                        • #13
                          Hej igen!

                          Har fått hem bilen nu. Var inte den roligast resan om man säger så. Koppling var rätt slut och tydligen ingen synkad låda på 1: an, går det att få tag på en hel synkad växellåda? Sen har förra ägaren vänt bladfjädringen fram upp och ner för att sänka bilen så var väldigt gungit fram. Sen var någon motorkudde kass så motor lät lite där bak. Sen var bromsarna KATTASTROFF!!! Skit läskigt var det. Men jag lever och vi är hemma. Motorn är en 70hk. Ska ta fler bilder på den så ni också säger samma sak

                          Men har lite små frågor här om nån vänlig skäl har lust att svara

                          1. Det ska tydligen vara skivbromsar fram, dom är skeva o slut, Var får jag tag på nya skivor fram? Vilken modell har skivbromsar fram?

                          2. Kan man få tag på en hel synkad växellåda?

                          3. Vilken fiat modell har denna 70hk motor eller en liknande så jag kan köpa motordelar som passar?

                          4. Har ni några bra sidor med massa delar till denna bil, gör inget med språket eller om det är i utlandet, bara dom har frakt hit. Får gärna vara bra priset men INGET budget skräp, men ok bra delar.

                          Ha de gött sålänge

                          Comment


                          • #14
                            E säkert en lancia a112 motor och beg. delar verkar finnas annars på Fiat.

                            http://www.bildelsbasen.se/?index=de...0%5D=160100100
                            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                            S/y Mascot
                            S/y Rebell
                            20vT
                            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by pazzo View Post
                              E säkert en lancia a112 motor och beg. delar verkar finnas annars på Fiat.

                              http://www.bildelsbasen.se/?index=de...0%5D=160100100
                              Aa, tror också de. Ni ska få fler bilder idag och jag ska försöka hitta så många motorkoder jag kan. Men tänkte mest på nya delar om ni har några bra delar, så det är lancia a112 abarth jag ska söka på om jag ska hitta motor delar? Har ni några bra sidor med nya delar? Går det att fåtag på en helsynkad låda?

                              Comment

                              Working...
                              X