Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rysk attack mot forumet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rysk attack mot forumet?

    Fick detta mail idag & enligt en IP-spårningstjänst på nätet så var den från ryssland.
    Fler drabbade?

    Dear Chramon,

    Someone has tried to log into your account on Fiat Forum Svezia with an incorrect password at least 5 times. This person has been prevented from attempting to login to your account for the next 15 minutes.

    The person trying to log into your account had the following IP address: 188.143.232.144

    All the best,
    Fiat Forum Svezia
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

  • #2
    Jag fick också sådana varningar. Säkert någon bot som kör lite random. För närvarande inte mycket man kan göra förutom ha bra lösenord.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Struligt

      svårare inlogg behövs

      Click image for larger version

Name:	Skärmavbild 2013-09-21 kl. 00.44.56.jpg
Views:	1
Size:	27.4 KB
ID:	248752

      Click image for larger version

Name:	Angry-PC-user-150x150.jpg
Views:	1
Size:	9.3 KB
ID:	248753


      WebRep


      currentVote


      noRating
      noWeight
      Last edited by pazzo; 21 September 2013, 12:06.
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Jag är rätt säker på att det är den här liraren. Det kanske finns någon här som har både kunskap och motivation att "get even" så att säga...

        https://www.facebook.com/FrOzEn.HeArt.H4x0r
        JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

        Min X1/9-sida


        Skaffa Firefox nu!

        Comment


        • #5
          Den som har gjort detta är en finnig tonåring som sitter på internet och laddar ner färdiga script som utnyttjar säkerhetshål i vBulletin som vi kör som forum. Det är känt att det finns säkerhetshål i denna version som vi kör och det finns uppgradering som täpper till detta samt best practices hur man säkrar upp forumet.

          Vår server administrator har upplåtit platsen till forumet helt gratis och hjälper till i den mån han hinner och därför ligger vi lite efter med uppdateringar och fix när problem uppstår som senast till exempel.

          Som jag skrev på facebook sidan så vet jag inte exakt hur attacken gjordes och vad som vår h4xx0r fick med sig men för säkerhetsskull rekommenderar jag er alla som har samma lösenord på ditt personliga mail och till forumet att du byter det genast. Vore tråkigt om ditt mailkonto kapas i värsta fall så kan man begära lösenord till andra tjänster där du är reggad och så vidare. Det finns forum där de som kommer över lösenord och användarnamn publiceras så är det fler som tar del av dessa och missbrukar ditt konto.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Säkerhetshål finns alltid risk för, men jag hoppas verkligen att lösenord sparas krypterat och saltat. För det är väl inte så att lösenorden sparas i klartext?
            Coupé 20VT LE -99 (#565)

            Comment


            • #7
              Originally posted by Asse View Post
              Säkerhetshål finns alltid risk för, men jag hoppas verkligen att lösenord sparas krypterat och saltat. För det är väl inte så att lösenorden sparas i klartext?
              Lösenorden ska vara saltade och MD5 hashade i vBulletin, inget i klartext med andra ord. Länge sen jag kollade på dekrypterings metoder och vad som är möjligt att göra och inte göra därför rekommenderar jag det säkra före osäkra.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Originally posted by 84jr0 View Post
                Lösenorden ska vara saltade och MD5 hashade i vBulletin, inget i klartext med andra ord. Länge sen jag kollade på dekrypterings metoder och vad som är möjligt att göra och inte göra därför rekommenderar jag det säkra före osäkra.
                Haha...det mesta går att göra, handlar om vilja, kunskap, datorkraft...och tid Men gott det, då är i alla fall jag nöjd! Verkar som sagt vara någon/några som mest vill synas...
                Coupé 20VT LE -99 (#565)

                Comment


                • #9
                  Kan man inte lägga in en liten välkomsthälsning som:
                  Welcome Brainiac.
                  You have just hacked an Italian car forum. Italian as in Cosa Nostra, Camorra, N'drangheta, Stidda and Sacra Corona Unita.
                  Now YOU have OUR attention.
                  Congratulations and...see YOU soon.



                  PS. Undrar om detta slår bakut hos FRA, NSA, CIA...
                  Sportbilshistoria:
                  12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                  08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                  06-10 Porsche 924 N/A -83
                  01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                  97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by 84jr0 View Post
                    Lösenorden ska vara saltade och MD5 hashade i vBulletin, inget i klartext med andra ord. Länge sen jag kollade på dekrypterings metoder och vad som är möjligt att göra och inte göra därför rekommenderar jag det säkra före osäkra.
                    Så länge inte saltet är tillgängligt, så risken obefintligt. MD5 kan knäckas teoretisk, men vem bryr sig om ett gäng goa Fiat-ägare?
                    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                    Comment

                    Working...
                    X