Announcement

Collapse
No announcement yet.

ryckig stilo -05

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ryckig stilo -05

    hejsan.

    Är ny på forumet och har en fråga angående min stilo som har gått ojämnt i nån månad nu. Ger man väldigt lite gas går den oftast utan ryck men i mellanregistret och halv gas rycker bilen förfärligt. Alltså värre vid belastning. Vid fullgas går den oftast jämnt men då "svajar" den lite i effekten i stället. Den startar ofta på tre cylindrar. Nu har jag besiktigat bilen och då fick jag två koder på den. P0202 och P0204. Cylinder 2 och 4 insprutningskrets/öppen. Finns det NÅN som kan ge mig några tips om vad jag ska kolla upp först? Det är förresten en 1.6 16V 103 hk

    Mvh Tomas

  • #2
    Börja med att kolla insprutarna på de cylindrar som krånglar dvs 2 och 4. Om du har instrument för avläsning av felkoder underlättar det när du byter plats på de så vet du med all säkerhet att de felar. Annars kan det vara kablage till de som är dåligt.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Så det är inte läge att beställa två nya spridare direkt? Det kan vara idé att felsöka och mäta lite innan?

      Comment


      • #4
        Det finns några "trådar" här som tar upp glappkontakt i spridaranslutningar. Kan ju vara så för dig också?
        Prova rengöra och använda kontaktspray och se om felkoderna försvinner innan du börjar beställa reservdelar...
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Håller med ovanstående, felsök först handla sen.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Ok. Jobbar natt i helgen så jag får väl köra in bilen och kolla anslutningarna. Kan man även köpa kablaget till spridarna? Vore ju ett sätt att säkerhetställa att det inte är kabelbrott/glapp nånstans. Spridarna är ju inga billiga prylar.. Besiktigade som sagt bilen häromdan och fick även 2:a på BÅDA framfjädrarna. De var av på exakt samma ställe. Tyckte väl att bilen stod lite som en dragster :-) Inte hört nått oljud dock. Beställde två nya från england. 650 kr inkl frakt totalt. Annars är jag nöjd med bilen. Var ute efter en andrabil i 50000 kr klassen när jag hittade denna. Gav 22000 för den förra sommaren. En 05:a som gått 8000 mil. En liknande golf hade väl kostat 65000.....

            Comment


            • #7
              När bytte du stiften senast (man kan ju inte lite på att verkstäder i allmänhet inte fuskar o struntar i det), och är de dem som rekommenderas i instruktionsboken?
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Jag har bytt tändstift för två veckor sedan som en första åtgärd. I och för sig är det sådana med tre "vad det nu heter" nere vid gnistan i stället för en :-) ..... Har även provat med två nya tändspolar men inte märkt nån förbättring. Har haft ur gasspjället och rengjort men det var inte speciellt smutsigt. Nytt luftfilter och ny olja. Detta var före jag fick felkoderna lästa på besiktningen. Lite mer om felets karaktär. Kör jag iväg försiktigt så går det ofta utan större ryck, men i ett svagt uppförslut och halv gas så rycker bilen som sagt bedrövligt. Vid jämn körning på 70 och 90-väg känns ingenting. Så vid uppförslut växlar jag ner och rör gasen så lite som möjligt för att undvika för mycket ryck. Precis som om när mer bensin ska igenom spridaren så felar det.

                Comment


                • #9
                  Jag hade bytt plats på de spridare som felar och de fungerande, om det är fel på spridarna då borde du få felkod på spridare 1 och 3 istället för 2 och 4. Då vet du precis vad som ska göras. Får du samma fel efter bytet så är det kablage.

                  Att framfjädrarna går av är ett vanligt fel och Stilos i Sverige blev återkallade för åtgärd..
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Tydligen inte min :-D

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by smeden View Post
                      Tydligen inte min :-D
                      Eller så var den som fick brevet lite lat Det som händer är att fjädern glider av fjäderskålen och belastas onormalt och går av. I värsta fall kan den punktera däcket. Det verkstan gjorde på min gamla när den lämnades in är att man skruvade dit extra krans som förhindrar att fjädern hoppar ut.

                      Ett annat vanligt fel som du kan råka ut för är att airbaglampan börjar lysa när någon sätter i passagerarstolen och flyttar stolen... under stolen sitter det sladdar till airbagen som blir glapp med åren.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment

                      Working...
                      X