Announcement

Collapse
No announcement yet.

Novis inom bussar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Novis inom bussar

    Hej!

    Jag planerar en resa söderut i Europa och behöver en husbil att färdas i samt ett hem ett tag framöver. Jag har kikat på lite olika modeller och tillverkare - Mercedes, Volkswagen och Fiat. Jag ser att det finns en del Fiat Ducato ute på blocket som efter 20000 mil fortfarande håller och det bör ju vara ett gott tecken... Priset är ju betydligt billigare än tex en VW T3, vilket är de årsmodellerna jag tittat på (1980-1990).
    Jag söker efter en mindre husbil, campervan eller liknande. Har läst lite på nätet att det kan vara svårt att få tag i delar pga av olika fabrikatörer (?) och att drevet till femmans växel strular. Något mer som bör tilläggas?

    Tidigare har jag bara ägt två bilar och har gjort minde jobb, såsom att byta bromsskivor och bränslepumpar, så jag ingen alls erfarenhet vad gäller motorer eller elektronik - bör jag då sätta mig i en äldre bil och resa hundratals mil?
    Jag är inte rädd att bli oljig, däremot har jag svårt att diagnosera fel och byta låda tex.

    Föutom det vanliga såsom olja, växellåda och fukt, vad bör jag titta efter vid eventuellt köp? Vad är de vanligaste slitagen på en Fiat Ducato årsmodell 1984-89?

    Tacksam för råd och tips! Ha det gott!

    Johan.

    EDIT: Jag förstår att det är lite utav ett lotteri att köpa bil, men lite tips och idéer mottages gärna.

  • #2
    Jag är inte duktig på Ducato alls men min kusin äger en och vad jag hört av honom när problem uppstår så är det oftast husdelen som strular. I stort är han nöjd med den och åker väldigt mycket med den. Kollat på http://www.husbilsklubben.se/ - du borde få bättre svar om husdelen tycker man.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Tack för ditt svar 84!
      Jag ska slänga in en tråd på husbilsforumet också. Är din kusin medlem på detta forum? Hur länge har han ägt Ducaton?

      Comment


      • #4
        Originally posted by Griftefrid View Post
        Tack för ditt svar 84!
        Jag ska slänga in en tråd på husbilsforumet också. Är din kusin medlem på detta forum? Hur länge har han ägt Ducaton?
        Vet inte om han är medlem där men han är inte så bilintresserad å andra sidan. Han har ägt den i flera år och har varit ute i Europa med den men nu körs den mest runt om i Sverige.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment

        Working...
        X