Announcement

Collapse
No announcement yet.

vinyl eller plasti dip?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vinyl eller plasti dip?

    Ja då var det dags att antingen foliera bilen eller köra med plasti dip för lacken är sliten.

    För och nackdelar?

    Vinyl från kina:
    Köper inte oracal el 3m för dyrt. Alternativet blir kina vinyl för ca 1500kr.
    Hållbarhet ca 3-5 år utomhus, men kör bara på sommaren så det borde gå att köra ca 4år för jag litar inte helt på chineser.
    Tar tid och blir mycket tidskrävande, jag är rädd att jag blir arg och sparkar sönder bilen eller nåt.

    Plasti dip.
    Mycket billigt ca 1500kr 5liter
    hållbarhet ca 1-2 år om man bara kör på sommaren.
    självklart inte lika bra som vinyl men det tar nån timme att sätta på 5-6 lager.
    Jag har färgspruta.

    Det lutar mer åt plasti dip för att det går så snabbt, har pratat med 1 försäljare och han säger att det håller för stenskott osv. Det man ska vara rädd för är dörrkanter. Ska lätt hålla i 2år om man bara kör på sommaren. Köp inte blaze sa han för det bleks i solen.

    Jag har 30meter carbon vinyl från kina så det blir kanske lite blandning mellan plasti dip och carbon.

    Någon som har testat?

    Detta kommer jag att göra 1 månad innan påställning...

  • #2
    Jag kan inte ge dig råd om vad du ska använda. Däremot funderar jag på att köra plast dip på mittkonsolen då den blivit lite ful. Ännu ett vinterprojekt för mig
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Någon som kan svara om detta är färdigt alltså att jag inte behöver thinner utan bara sätta i sprutan och köra?
      Min tyska är inte den bästa och märket är original tror jag det jag vill ha?

      http://www.ebay.de/itm/Plasti-DIP-5L...item4178fe5ddf

      Comment


      • #4
        PlastiDip a WHOLE CAR - How-to by DipYourCar.com
        https://www.youtube.com/watch?v=rNY9Dx617N8
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Originally posted by *DIMMAN* View Post
          Någon som kan svara om detta är färdigt alltså att jag inte behöver thinner utan bara sätta i sprutan och köra?
          Min tyska är inte den bästa och märket är original tror jag det jag vill ha?

          http://www.ebay.de/itm/Plasti-DIP-5L...item4178fe5ddf
          Det står att det är färdigutspätt enl tillverkarens instruktioner.
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • #6
            freddan jag har sett videon några ggr. Det är pga den som jag har fått för mig att dippa bilen.
            Jag har köpt 10Liter vit matt som den dunken ovan på ebay auktion från samma säljare.
            Jag har ringt till svenska försäljare och dom säger att ska man spruta på färgen så ska den blandas 50/50 med förtunning.
            Och jag har ringt till sådana som säljer exakt samma dunk fast typ 19liter så den är nog inte färdig.

            1800kr 10liter färg ebay auktion inkl frakt.
            förtunning 10L ca 600-700kr cellulosa.
            Ska nog köpa deras färgspruta som kostar 1600kr.

            Summa 4000kr inklusive sprutan.
            Ska bli kul att se hur det blir..

            Comment


            • #7
              Click image for larger version

Name:	fiat1 (1).jpg
Views:	1
Size:	76.4 KB
ID:	249051Click image for larger version

Name:	fiat2.jpg
Views:	1
Size:	87.3 KB
ID:	249052Click image for larger version

Name:	fiat3.jpg
Views:	1
Size:	84.8 KB
ID:	249053Click image for larger version

Name:	fiat4.jpg
Views:	1
Size:	80.4 KB
ID:	249054

              - - - Updated - - -

              Då var man färdig med vinyl och dipen. Jag är jävligt nöjd med resultatet. Nu återstår det att se om det håller, vilket jag tror att det gör.... Dålig mobil dåliga bilder

              Comment


              • #8
                Ser bra ut av bilder att döma... berätta gärna hur bra det håller senare.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Jag ska berätta hur det håller när sommaren är över, men jag tror att det inte ska vara något problem.
                  Den vita matta färgen är lite känslig om tex en verkstads mekaniker pillar på den med sin oljiga skitiga hand för det är skitsvårt att få bort det går inte.
                  Man får absolut inte använda kallavfettning eller något som har petroleum.
                  Insekts remover går fint.

                  Jag har pratat med en kille som jag har köpt färg eftersom ebay skiten hade lite dålig täckning och det räckte inte köpte från denna sidan original plasti dip som dom har från usa.
                  http://www.dipyourcar.se/index.php?r...ory&path=59_64

                  Han sa att dom jobbar med att få fram nåt medel som det går att tvätta med så inte dippen löses upp men allt dom testat har hållit 45sek-1min man vill att det ska hålla 5-10 min när man tvättar bilen.
                  Så vanligt bilschampo får det bli, han sa att man kan med en trasa waxa den så skyddar den men då kommer den matta fina färgen att blänka typ och det vill jag inte.

                  Comment


                  • #10
                    Vad händer om det kommer lite grus på svampen när du tvättar? Jag är livrädd för att tvätta bil med svamp utan att ha avfettat först och spolat av ordentligt.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by *DIMMAN* View Post
                      [ATTACH=CONFIG]14282[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]14283[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]14284[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]14285[/ATTACH]

                      - - - Updated - - -

                      Då var man färdig med vinyl och dipen. Jag är jävligt nöjd med resultatet. Nu återstår det att se om det håller, vilket jag tror att det gör.... Dålig mobil dåliga bilder
                      Läckert!
                      à la London designmarknad - www.alalondon.se

                      Comment


                      • #12
                        Snyggt!!
                        Har du fixat fälgarna med?
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          Nej jag har inte gjort någonting med fälgarna, dom är blästrade och sprutlackade sen 2-3 år tillbaka. Kostade mig bara 500kr och få det gjort.

                          Grus på svampen mmmmm vet inte det återstår att se, Det är ju inte precis lacken som förstörs men jag tror inte att det ska vara något problem.

                          Lite småfix kvar tanklocket emblemet sprutlackat svart färdigt. nu återstår stripsen måste ha det på kanterna på vinylen för det löstes upp pga cellulosa thinnern, syns ej på bilderna men i verkligheten ser man det. Så röd stripe och röda fälglister är beställda. Sen är det klart. Bara att vänta in april-maj.....

                          Comment

                          Working...
                          X