Announcement

Collapse
No announcement yet.

Punto 80 ELX 2002 Gasproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Punto 80 ELX 2002 Gasproblem

    Det är på detta viset att jag har införskaffat mig en Punto 02. Den har gått jättebra och jag har aldrig haft något missljud någonsin.
    Jag vrider nyckeln och motorn går igång. Men när jag väl rör gaspedalen så händer det ingenting förutom att motorn börjar brumma ojämt.
    Tomgången går jättebra och inga missljud, men det är när man rör gaspedalen den börjar låta lite konstigt och inget händer. Har kollat in i gasspjället under gas
    men det öppnar sig inte. Har provat att koppla ifrån batteriet och försökt kalibrera om och nollställa på alla möjliga vis utan resultat. Gasspjället har jag bytt ut utan resultat. Dock om jag öppnar gasspjället för hand ger den gas. Kamremen sitter också helt rätt. Toppackningen har vart fixad sen en tid tillbaka, vet inte om detta kan ha påverkat problemet?

    Är ytterst tacksam för svar då denna situation börjar bli desperat!
    Tack på förhand!

  • #2
    Gas wire loss/trasig?
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Kolla på toppen av gaspedalen om vajern sitter som den ska när du rör pedalen med handen?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Vet inget om dessa bilar - men tänker - är det wire - kan det vara elektrisk verkan på spjället - kanske en dum tanke ......
        //R//

        Comment


        • #5
          Nej det är vajer på dem vad jag vet (iaf på min Punto 60)
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Nu var det ett tag sedan jag hade en Punto 80, men den hade elektroniskt gasspjäll utan mekanisk vajer. Tror att man måste kalibrera spjället på något sätt men min klarade sig utan problem så jag har ingen egen erfarenhet.

            Comment


            • #7
              Hej!
              Det är elektrisk gaspedal, du får nog göra en kalibrering av gas spjället!

              Affe
              4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
              2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
              Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

              Punto 80 ELX 16v -01
              Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
              Ducato 2,5TD -92 flak
              Tel 070-5512431

              Comment


              • #8
                Alright, har lämnat in den nu till en Fiatmek, VI AR BIL. De påstår att gasspjället är helt och att det är styrboxen som är paj. STYRENHET till insprutning. De vill ha ungefär 9000 för en ny styreneht från fabriken plus montering. Känner att det är ju lite sådär. har kollat runt på internet efter delen och hittard dem från 800-2000. Då kontaktade jag dem och frågade om jag kunde köpa den delen så jag slapp den oerhört saftiga räkningen. Men icke. Det ska tydligen inte gå att ta från någon annan. Men då undrar man ju också varför seriösa sidor har ungefär 20 st till säljes (?). Vet inte riktigt vad man ska göra nu. Om ni inte har något bra tips. Tacksam för svar!

                Riccardo - Vill inte ge upp drömmen om att köra italienskt.

                Comment


                • #9
                  Det har nog med immobilizern att göra, den är inbyggd i styrenheten. Så det kan innebära ett nytt set nycklar, lås osv. Hur de på ebay monteras vet jag ej..
                  Men rent allmänt är styrboxar sällan problemet, kan du inte testa att byta gasspjället/motorn själv? Verkstan har ju ett eget intresse av att fördyra alla reparationer
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per View Post
                    Det har nog med immobilizern att göra, den är inbyggd i styrenheten. Så det kan innebära ett nytt set nycklar, lås osv. Hur de på ebay monteras vet jag ej..
                    Men rent allmänt är styrboxar sällan problemet, kan du inte testa att byta gasspjället/motorn själv? Verkstan har ju ett eget intresse av att fördyra alla reparationer
                    Verkstaden säger att dom har provat med ett annat gasspjäll och att detta inte är problemet. Så du tycker att man borde köpa ett ändå och prova själv? Det är ju då ett elektroniskt gasspjäll. Motorn är ett alternativ alltså? Hm.. Vet inte liksom vad som är värt...

                    Comment


                    • #11
                      Ja alltså det sitter en elmotor i gasspjället. Om den är lätt utbytt är det lätt kontrollerat.. Men det är nog mest jag som är cynisk här, verkstaden har säkert rätt. Men kolla gärna med fler verkstäder, finns en lista med populära sådana under Teknik.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Verkstan kan inte gärna testa med att byta spjäll utan att köra diagnos och få ut felkoderna först.
                        Jag är säker på att man t.o..m kan kalibrera spjället via programvaran.
                        Annars måste ECUn vara så trasig att det inte går att kommunicera alls med den.

                        Det kan vara utgångarna i styrboxen till spjällmotorn som lagt av och då kan det generera samma felkod som trasig motor.
                        Då är det relevant att testa med en annan motor. Funkar det ändå inte är det ECUn.
                        Förhoppningsvis är det så verkstaden gjort.

                        Ska man köpa box begagnat ska man nog se till att få med rätt uppsättning nycklar för att det ska funka.
                        Jag antar att startspärren är integrerad i styrboxen på Punto 2an.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by TurboB View Post
                          Jag antar att startspärren är integrerad i styrboxen på Punto 2an.
                          Så har jag förstått det oxå.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment

                          Working...
                          X