Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupe 16vt rullande projekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Ser grymt ut Kanske därför den tappade ladd på låga varv, iochmed att turbon inte satt fast riktigt? Eller det kanske var likadant nu?

    Comment


    • #62
      Originally posted by Ritseson View Post
      Ser grymt ut Kanske därför den tappade ladd på låga varv, iochmed att turbon inte satt fast riktigt? Eller det kanske var likadant nu?
      Tack!
      Laddet låg ungefär det samma tills jag sköt packningen o tappa det helt. Tror mer det handlar om att jag tappat endel mottryck i systemet som gör att jag tappar vridet på lägre varv. Kan helt klart säga att jag vunnit en heldel på de högre varven. mycket mer varv villig nu.

      Comment


      • #63
        Hej hopp var ute en sväng med bilen igår o allt gick bra tills jag fick idén att kolla topphastigheten på bilen. Efter det så tappa bilen några hästar. Börja riva bilen idag, hoppades på att jag smält ett stift eller att en tändspole lagt av dock sa komp testet annat. ingen komp på 2 o 3 cylindern så bara att riva. Såg inget bra ut skjutit toppackningen mellan cylindrarn hade även lyckats smälta ner toppen så illa att det inte går o lösa med en planing. Får se va nästa steg blir :-(

        Click image for larger version

Name:	20140807_200156.jpg
Views:	1
Size:	63.6 KB
ID:	250204

        Click image for larger version

Name:	20140807_204233.jpg
Views:	1
Size:	70.6 KB
ID:	250205

        Notera även att avgaskammen stod två kuggar retarded trimm kam? Nån som vet?

        Click image for larger version

Name:	20140807_152117.jpg
Views:	1
Size:	85.0 KB
ID:	250206
        Last edited by mikael16vt; 7 August 2014, 22:06.

        Comment


        • #64
          Hur fort gick den då?
          :-)
          JH

          20vT

          Comment


          • #65
            Tråkig läsning med toppen hittat någon begagnad eller något?

            Comment


            • #66
              Vad låg lambda på när du testade toppfarten?
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #67
                Var uppe i 220 nåt iaf, AFR låg på 13 så bör inte varit blandningen. Ska testa o svetsa toppen o sen plana. Nån som vet vart man kan beställa värre toppackning o topp hultar?

                Comment


                • #68
                  Låt någon duktig svetsa på nytt material och plana.
                  Sök på Spesso.
                  Bultar finns att köpa överallt men ska du göra en vana av att riva toppen så är ARP pinnbult att föredra så du slipper köpa nytt varje gång.
                  Jag ser inga spår efter knackningar och ventilerna är rätt svartoljiga (inte fläckvis torrbrända) så det har helt enkelt blivit för varmt.
                  Vattnet ser väldigt brunt ut.

                  - - - Updated - - -

                  och
                  Att kammarna står fel kan naturligtvis bidra till att det blir på tok för varmt. Förutom att den inte går som den ska.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #69
                    Lite för lite soppa gör allt väldigt varmt med..?
                    Afr 13 gäller tomgång eller?
                    Last edited by per; 10 August 2014, 02:01.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by TurboB View Post
                      Låt någon duktig svetsa på nytt material och plana.
                      Sök på Spesso.
                      Bultar finns att köpa överallt men ska du göra en vana av att riva toppen så är ARP pinnbult att föredra så du slipper köpa nytt varje gång.
                      Jag ser inga spår efter knackningar och ventilerna är rätt svartoljiga (inte fläckvis torrbrända) så det har helt enkelt blivit för varmt.
                      Vattnet ser väldigt brunt ut.

                      - - - Updated - - -

                      och
                      Att kammarna står fel kan naturligtvis bidra till att det blir på tok för varmt. Förutom att den inte går som den ska.
                      Toppen är svetsad o väntar på planing, tror du det funkar med original topp bultar eller bör man uppgradera. Läste nåt om 12,9 bultar, arp tycker jag verkar lite overkill o dyrt :-)
                      Motor tempen låg aldrig över 90 men gissar på att man kan bränna toppem endå kanske dags för FMIC har också en walbro pump som ligger o skräpar. Angående kammen tycker jag det är riktigt skumt för motorn har gått bra o så inga problem med tomgång, bör inte ventilerna ta i om man flyttar den så mycket som 2 kuggar? Därför jag börja misstänka trimmkam.

                      Comment


                      • #71
                        De vanliga topplockbultarna orsakar inga blåsta topplockspackningar. Däremot får dom bara användas en gång och måste sen kastas. Skruvar man mycket är därför ARP eller motsvarande att föredra men kräver efterdragning vilket du slipper med original sträckbult.

                        Tempgivaren sitter på termostathuset, låååååångt bort från förbränningsrummet.

                        Avgassidan klarar sig nog med 2 hopp.
                        Inte en riktig trimkam.
                        Möjligen kan en glad hemmatrimmare stoppat in en sugkam på insugssidan och flyttat turboinsugskammen till avgassidan och därmed behövt vrida den två steg för att få timingen rätt. Det är ett vanligt trim på 16vt motorn i Fiat och Lancia.
                        Själv skulle jag välja att mappa om med en så betydande förändring men hur som helst borde bränsletrycket ökats för att inte steka motorn.
                        Sitter det pysventil på turbon?
                        Sitter det en extra BTR på fuelrailen, eller är original BTR bytt till en med högre tryck t.ex. 3 eller 3,5 bar?

                        Mer bensin är alltid bra... sätt du in din nya pump.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by TurboB View Post
                          De vanliga topplockbultarna orsakar inga blåsta topplockspackningar. Däremot får dom bara användas en gång och måste sen kastas. Skruvar man mycket är därför ARP eller motsvarande att föredra men kräver efterdragning vilket du slipper med original sträckbult.

                          Tempgivaren sitter på termostathuset, låååååångt bort från förbränningsrummet.

                          Avgassidan klarar sig nog med 2 hopp.
                          Inte en riktig trimkam.
                          Möjligen kan en glad hemmatrimmare stoppat in en sugkam på insugssidan och flyttat turboinsugskammen till avgassidan och därmed behövt vrida den två steg för att få timingen rätt. Det är ett vanligt trim på 16vt motorn i Fiat och Lancia.
                          Själv skulle jag välja att mappa om med en så betydande förändring men hur som helst borde bränsletrycket ökats för att inte steka motorn.
                          Sitter det pysventil på turbon?
                          Sitter det en extra BTR på fuelrailen, eller är original BTR bytt till en med högre tryck t.ex. 3 eller 3,5 bar?

                          Mer bensin är alltid bra... sätt du in din nya pump.
                          Har lagt en beställning på en spesso grp n packning o 12,9 toppbultar, tror dock inte problemet ligger i att original delarna inte håller men känns mer safe. Känns som soppan borde räcka är ju inte super trimmad. Inte sett nån extra btr o tror den går på orginal tryck. Tanken var att det skulle på fmic 3 bars btr walbro 255 pump o ett vettigt chip typ dink, lite surt att pengarna/tiden går åt att fixa massa annan skit bara :-(

                          Kanske kan vara nån kombination mellan avgas kammen o speers chipet som är orsaken eller så är den bara riktigt hårt körd av föregående ägare han verka inte ha så bra koll. Nån som vet hur jag vet att det sitter rätt kammar i bilen (Dom hade gjort egna markeringar som stod 2 kuggar fel så den hade inte hoppat)

                          Comment


                          • #73
                            Då har man säkert gjort det trim jag beskrev.
                            Med odokumenterade trimningar så kan vad som helst hända och då är det tur att det är en budgeträser.

                            Du kan stoppa i BTR och nya pumpen på en gång. Originalsprutet klarar av att reglera ner den extra soppan. Den drar inte mer bensin och du vet att det finns tillräckligt.

                            Jag är fortfarande misstänksam mot kylvätskan. Det kan vara fotoblixten som gör att det ser värre ut på bild än i verkligheten.
                            Är det för mycket rost och avlagringar så "fäster" inte vattnet utan kaviterar/bildar bubblor vilket försämrar kylningen ganska dramatiskt.
                            Skadan ser snarare ut som en s.k. hotspot än något som enbart är orsakat av för mycket ladd.
                            Du kan prova med någon sorts kylarrensning först och sen en "water-wetter" i kylvätskan.
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • #74
                              Originally posted by TurboB View Post
                              Då har man säkert gjort det trim jag beskrev.
                              Med odokumenterade trimningar så kan vad som helst hända och då är det tur att det är en budgeträser.

                              Du kan stoppa i BTR och nya pumpen på en gång. Originalsprutet klarar av att reglera ner den extra soppan. Den drar inte mer bensin och du vet att det finns tillräckligt.

                              Jag är fortfarande misstänksam mot kylvätskan. Det kan vara fotoblixten som gör att det ser värre ut på bild än i verkligheten.
                              Är det för mycket rost och avlagringar så "fäster" inte vattnet utan kaviterar/bildar bubblor vilket försämrar kylningen ganska dramatiskt.
                              Skadan ser snarare ut som en s.k. hotspot än något som enbart är orsakat av för mycket ladd.
                              Du kan prova med någon sorts kylarrensning först och sen en "water-wetter" i kylvätskan.
                              Kan vara som du säger, när jag köpte bilen hade den stått sedan 2008 o var ingen glykol i när jag köpte (2013), har ju bytt kylet mot ett sprillans nytt efter det sprack. har ju iaf bytt kylar vatten 2-3 gånger under min ägo men är nog forfarande endel rost i den. tror du det påverkar så mycket?
                              Kan ju ta o kolla hur kanalerna i toppen ser ut ska ju endå blåsa ur dem med tryckluft efter planingen.
                              Vad är en water-wetter?

                              läste detta på ett forum:

                              Advance Exhaust Only : This will help the cars top end, and it reduces overlap.
                              Retard Exhaust only : This will help the cars mid range power, very useful for cars with big turbos / big cams. By increasing overlap, It decreases lag significantly. Doing this will bring the boost on all at once. Very common DSM modification.

                              Tror ni ökad overlap kan ha med saken att göra?
                              personligen tycker jag det borde kyla när det blåser rakt igenom. Men det är ju många faktorer som spelar in o detta var på en evo 8.

                              Tack för all hjälp alla! kanon o ha ett forum o bolla ider med :-D

                              Kom just på att jag har nog fått det om bakfoten med advance/retard, Så det blir mindre overlap o då kan det kanske bli både mer tryck o värme i toppen? kom också på att det sitter en givare i änden på avgaskammen den borde bli 2 kuggar fel också!?
                              Last edited by mikael16vt; 13 August 2014, 22:20. Reason: Advance inte retard :-s

                              Comment


                              • #75
                                Ingen glykol i kylarvattnet! Du kan ju börja med att skaffa en Voodoodocka som föreställer föregående ägare och gå lös på den...

                                Informationen du läst om kammarna är inte felaktig i sig men att flytta runt kammarna utan att justera tänd- och bränlsemapparna kan inte leda till en bättre fungerande motor. Om någonting blir lite bättre så blir något annat sämre när man bara rör om i grytan. Sen vill man gärna veta vad för insugskam som sitter i, eller har dom bara labbat med originalkammarna?

                                Nej, kamlägesvisaren används egentligen bara vid start, i din motor, så att ECUn ska veta vilken fas kammen (som roterar med halva farten) befinner sig i förhållande till vevaxeln. Utan att gå djupare in på ämnet och skriva en hel uppsats så har kamlägesgivaren även annan funktion men inget som har betydelse vid normal drift.

                                När cylinderfodren är rostiga på utsidan så det bildas bubblor på ytan och då funkar inte kyliningen eftersom inte vatten inte är i kontakt med järnet. Så det är alltså motorblocket som bränt bort topppackning och aluminium.
                                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                                Comment

                                Working...
                                X